RO EN
The cart is empty

REVEAL: Scumpirile si razboiul, principalele ingrijorari ale romanilor in 2022

Daca in primavara anului 2020 doar 21% dintre romani se simteau energici si motivati, iar procentul acestora a scazut pana la 16% in aceeasi perioada a anului 2021, in aceasta primavara, 40% dintre romani declara ca cele mai puternice sentimente resimtite sunt pozitive.
Conform celui mai nou studiu Reveal Marketing Research, si perceptia sentimentelor negative a scazut la nivel general – doar 38% dintre romani declara ca resimt o stare de furie, comparativ cu 60% la inceputul pandemiei (martie 2020). Asadar, iesirea din pandemie si eliminarea restrictiilor impuse in starea de alerta genereaza cresterea satisfactiei cu privire la starea de spirit, intrucat ofera posibilitatea de intoarcere la normalitate.
De asemenea, si nivelul de optimism cu privire la viitor este in crestere, romanii considerand ca anul viitor va fi cu 5 procente mai multumitor decat anul curent. Cei mai optimisti cu privire la viitor sunt tinerii cu varste pana in 35 ani.
Ce ii ingrijoreaza cel mai mult pe romani?
Nivelul general de ingrijorare al romanilor in 2022 este in crestere comparativ cu anul trecut (12%), revenind la aceeasi pondere de 18% ca in primavara anului 2020, moment marcat de inceputul pandemiei.
Ingrijorarea legata de un nou val al pandemiei Covid-19 scade, doar 33% dintre romani mentionand ca acest aspect le mai cauzeaza ingrijorare in acest moment.
De altfel, principalele aspecte care ii preocupa astazi pe romani sunt prefigurarea unei crize economice si cresterea preturilor pentru bunurile de consum larg, semnalate de 72% dintre romani, dar si razboiul de la granitele Romaniei, aspect de ingrijorare pentru 66% dintre romani.
Asadar, noul context socio-economic generat de conflictul ruso-ucrainean ii determina pe romani sa aiba mai multa incredere in institutiile de aparare, respectiv NATO (40%), Armata (38%) si Ministerul Apararii (29%). Aceste trei institutii situandu-se in top 5 institutii in care romanii au incredere, alaturi de Uniunea Europeana (37%) si Biserica (33%).
Romanii considera ca institutiile cele mai responsabile de modul in care decurg lucrurile in Romania sunt cele cu putere de decizie la cel mai inalt nivel (Guvernul Romaniei – 72%, Parlamentul Romaniei – 64%, Partidele Politice – 62%), in timp ce doar 1 din 3 romani considera responsabilitatea individuala un factor importat in modul cum decurg lucrurile in tara.
Evolutia consumului la romani
Pandemia i-a constrans pe romani sa cheltuie mai putin iar produsele si serviciile ce raspund nevoilor de baza (produse alimentare, de igiena, de curatare a casei, medicamente, utilitati etc.) sunt principalele destinatii ale cheltuielilor efectuate de acestia. Acestea au fost indicate de un procent de 70% de romani pe parcursul ultimilor 3 ani.
Comparativ cu anul 2021, primavara anului 2022 inregistreaza o scadere a cheltuielilor pentru casa (eletrocasnice, mobilier, decoratiuni) de la 30% la 19 % si o crestere a cheltuililor pe achizitiile ce tin de dezvoltare personala si experimentare de lucruri noi (calatorii/ vacante, iesiri in oras) de la 22% la 26%.
Pe fondul evolutiei comportamentului de consum, se poate observa o descrestere usoara a numarului de persoane care reusesc sa economiseasca in 2022, comparativ cu cei doi ani precedenti (2021 si 2020).
De asemenea, se poate observa o usoara descrestere a numarului de persoane care economisesc in 2022, comparativ cu 2021. Daca in 2021, 20% dintre romani declarau ca economisesc, in 2022 procentul a scazut pana la 18%.
In continuare familiile cu copii economisesc cel mai mult (26%), in timp ce procentul tinerilor cu varste cuprinse intre 25 si 35 de ani a scazut cu 5 procente (19%) iar ponderea persoanelor varstnice cu comportament de economisire a crescut cu 10 procente (20%) fata de anul 2021.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter