RO EN
The cart is empty

Colliers: 25% dintre firme asteapta o crestere de cel putin 50% a vanzarilor online

Retailul a fost probabil unul dintre cele mai afectate segmente ale sectorului imobiliar, avand in vedere blocajul din timpul starii de urgenta, dar acum consumul este deja peste nivelul maxim inregistrat inaintea crizei, desi intr-o structura diferita. Toti jucatorii din retail, care au si vanzari online, se asteapta ca acest canal sa genereze un procent mai mare din cifra de afaceri in 2020 comparativ cu 2019, un sfert dintre respondenti estimand cresteri chiar si de peste 50%, potrivit unui sondaj realizat de Divizia Retail a Colliers International, in randul a peste 40 de chiriasi si proprietari din sectorul de retail din Romania.
Pentru majoritatea respondentilor (85%), traficul din magazine a fost mai mic in al treilea trimestru comparativ cu aceeasi perioada din 2019, unii raportand scaderi si de 40% a numarului de clienti care au intrat in magazine in ultimele luni, cifre mai mult sau mai putin in linie cu alte valori cum ar fi Indicatorii Google de mobilitate, care arata ca traficul din toate zonele de retail si de divertisment a fost, in medie, cu cel putin 20% sub indicele de referinta stabilit in septembrie. Cu toate acestea, 15% dintre respondenti, cu activitate in principal in domenii precum alimentatie, discount sau decoratiuni interioare, au observat o crestere sau mentinerea la nivel constant a traficului de la an la an.
In ceea ce priveste vanzarile, 27% dintre respondenti au declarat ca vanzarile din perioada iulie-septembrie au crescut sau au ramas la un nivel similar celor din aceeasi perioada a anului trecut, ceea ce inseamna ca, desi mai putini oameni intra in centrele comerciale, ei cheltuiesc mai mult acum intr-o sesiune de cumparaturi decat in trecut. De asemenea, retailerii prezenti mai degraba in unitati de tip retail park au fost mai putin afectati, reusind sa mentina traficul si vanzarile la un nivel mai ridicat.
Pe fondul starii de urgenta, cand magazinele au fost inchise, 42% dintre retaileri se asteapta ca cifra de afaceri din 2020 sa fie mai mica decat in 2019 cu 30 pana la 50%. Cu toate acestea, exista si categorii de retaileri care au fost mai putin afectati si se asteapta ca volumul total al vanzarilor sa creasca in 2020, precum cei din zona de retail alimentar (hipermarketuri/supermarketuri), bricolaj, decoratiuni pentru casa sau articole sportive. Mai mult, companiile cauta canale alternative pentru a-si creste vanzarile, rezultatele sondajului Colliers aratand ca 1 din 2 retaileri doreste sa isi sporeasca prezenta online, doar 10% dintre respondenti doresc sa-si reduca prezenta in mediul offline, in timp ce majoritatea se concentreaza pe vanzari omnichannel si pe o combinatie intre serviciile din magazin si cele online. De asemenea, majoritatea retailerilor cu planuri de expansiune intentioneaza sa-si extinda prezenta in parcurile de retail si in centrele comerciale dominante.
„Dinamica vanzarilor online este destul de impresionanta: cel putin una din patru companii cu prezenta online se asteapta la o crestere a vanzarilor de cel putin 50% prin acest canal. In general, retailerii de fashion se numara printre cei mai susceptibili sa se astepte la cresteri accentuate ale vanzarilor online, dar asta nu inseamna ca alte sectoare raman in urma. Mai mult, diversitatea va fi probabil noua tendinta, intrucat retailerii si proprietarii de spatii de retail isi pot directiona interesul catre proiectele bazate pe proximitate sau catre parcuri de retail si, intr-o oarecare masura, catre retailul stradal. Per ansamblu, urmatorii cativa ani vor fi cu siguranta interesanti si, cel mai probabil, vom vedea noi concepte de magazine si/sau noi moduri de operare dupa adaptarea la noua realitate”, spune Simina Niculita, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International.
Ponderea retailerilor care raporteaza o cifra de afaceri totala mai mica de 5% din comertul electronic este aproape la jumatate, pe baza estimarilor companiilor, doar 36% dintre respondenti asteptand un impact oarecum limitat asupra veniturilor lor din vanzarile online in 2020. Pe de alta parte, numarul companiilor care spera ca online-ul sa genereze cel putin 20% din veniturile lor a crescut la 30% dintre respondenti, de la 21% in sondajul similar desfasurat de Colliers la inceputul acestui an.
In ceea ce priveste chiriile, majoritatea chiriasilor din spatiile de retail se asteapta la o scadere a chiriilor anul viitor, ceea ce ar putea sugera ca spera la o modalitate prin care sa imparta efectele acestui an dificil cu proprietarii de spatii de retail si sa primeasca sprijin pana cand vanzarile si traficul vor reveni la normal. De partea proprietarilor de spatii de retail, aproape 90% asteapta ca veniturile sa ramana constante sau chiar sa creasca, potrivit sondajului Colliers privind estimarile pentru venitul operational in 2021, pe fondul mentinerii operatiunilor pe tot parcursul anului si scaderii numarului de retaileri care au nevoie pe termen scurt de reducerea chiriei.
In general, jucatorii din segmentul de retail par a fi putin mai pesimisti decat cei din alte segmente ale pietei imobiliare, cum ar fi birourile sau industrialul, dar acest lucru se explica prin impactul pe care pandemia l-a avut asupra acestui sector. Astfel, 2 din 3 respondenti se asteapta sa revina la un nivel satisfacator al afacerilor lor pana la sfarsitul anului 2021.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter