RO EN
The cart is empty

C&W: Industria hoteliera poate supravietui doar cu ajutor de stat din martie 2021

Un studiu realizat de Cushman & Wakefield in parteneriat cu Federatia Industriei Hoteliere din Romania (FIHR), care vizeaza hotelierii romani, a fost lansat in noiembrie 2020 pentru a intelege impactul COVID-19 asupra industriei hoteliere romanesti si viziunea lor cu privire la evolutia acestui sector. Acesta este al doilea studiu realizat, dupa lansarea primului in aprilie 2020, cu scopul de a spori atentia asupra industriei si de a face apel la autoritati pentru un sprijin mai semnificativ si mai precis pentru sectorul hotelier. Cushman & Wakefield si FIHR vor continua sa se asigure ca acest sector primeste sprijin adecvat prin colectarea si analizarea datelor disponibile si prin apeluri catre autoritati.
Sectorul hotelier se lupta pentru a supravietui
2020 a reprezentat un an plin de provocari pentru toata lumea, in special pentru sectorul hotelier. Primul caz oficial de COVID-19 din Romania a fost anuntat la sfarsitul lunii februarie 2020 si a fost urmat de o carantina nationala si inchiderea frontierei la sfarsitul lunii martie 2020. In perioada de vara, restrictiile de calatorie au fost mai relaxate; cu toate acestea, cresterea numarului de cazuri COVID-19 a determinat guvernul sa reintroduca restrictiile, iar Romania continua sa ramana in stare de alerta.
Rezultatele pozitive obtinute in 2019 au pregatit hotelierii pentru un an favorabil industriei in 2020. Cu toate acestea, conform rezultatelor sondajului, piata hoteliera din Romania a inregistrat o scadere medie a profitului cu 73% in anul fiscal incheiat in octombire 2020, comparativ cu aceeasi perioada din 2019. In ceea ce priveste indicatorii de performanta ai hotelurilor, datele fiscale din octombrie 2020 dezvaluite de STR arata ca Romania a obtinut un grad de ocupare mediu de 24% si un tarif mediu de 293 lei. Aceasta se traduce printr-o scadere de 72% comparativ cu aceeasi perioada din 2019.
Conform studiului, desi rezultatele pentru o astfel de perioada incerta sunt dificil de cuantificat, hotelierii romani anticipeaza un grad mediu de ocupare anuala de 31% pentru 2021. Majoritatea respondentilor considera ca proprietatile lor vor atinge un grad de ocupare maxim de aproximativ 40%, in timp ce doar 7% iau in calcul un grad de ocupare de circa 70%. In ceea ce priveste tariful mediu, hotelierii se asteapta la un nivel de 197 lei in 2021. Aceasta reprezinta o valoare mult mai mica comparativ cu octombrie 2020 si poate indica faptul ca hotelierii se vor concentra pe maximizarea gradului de ocupare in perioada de recuperare, asa cum a fost evidentiat in studiul anterior. In plus, intrucat perioada de recuperare va fi dominata de calatorii interne, hotelierii ar putea sa realizeze strategii pentru un tarif mediu mai scazut, pentru a face apel la clientii locali.
In plus, 89%, respectiv 87% dintre hotelieri se asteapta ca veniturile generate de restaurante si sali de conferinte / evenimente sa fie extrem de importante in performanta hotelurilor previzionata pentru 2021. Pe locul trei se situeaza veniturile obtinute din serviciile de Spa si Wellness, 56% din respondenti mentionand ca acestea sunt importante pentru a sustine un nivel sustenabil al veniturilor pentru proprietatile lor.
In timp ce hotelierii incearca sa scada costurile operationale, studiul subliniaza faptul ca, din octombrie 2020, o medie de 35% dintre angajati au fost concediati. Comparand acest rezultat cu studiul anterior din aprilie-mai 2020, aceasta cifra a crescut cu 6%. Sprijinul guvernamental este asadar urgent necesar pentru a proteja forta de munca in sectorul hotelier si pentru a reduce la minimum disponibilizarile viitoare care au impact asupra conditiilor de trai ale oamenilor.
Cel mai important, 65% dintre respondenti au declarat ca, fara sprijin guvernamental, hotelurile lor nu vor putea supravietui dupa martie 2021. Doar 7% dintre respondenti au mentionat ca afacerea lor poate supravietui mai mult de un an in aceste conditii. Prin urmare, supravietuirea si redresarea sectorului hotelier romanesc vor ramane dependente de sprijinul guvernamental oferit in 2021.
Revenirea si perspectiva viitoare
In ciuda provocarilor pe termen scurt cu care se confrunta in prezent sectorul hotelier romanesc, perspectivele pe termen lung raman pozitive, dovada fiind cresterea constanta a turismului din ultimii ani, oferta cuprinzatoare, atractivitatea tarii ca destinatie de relaxare si de afaceri. Potrivit Oxford Economics, se asteapta ca numarul de nopti petrecute in unitatile de cazare in Romania sa atinga pana in 2023 nivelul de dinaintea crizei.
Privind in perspectiva, hotelierii isi mentin optimismul, majoritatea respondentilor intentionand sa ramana deschisi in 2021, atata timp cat nu vor fi introduse alte perioade de carantina. Pe de alta parte, 20% dintre respondenti iau in considerare inchiderea hotelurilor in timpul extra-sezonului pentru a salva din costuri pe fondul lipsei cererii. 3% dintre respondentii hotelieri planifica o schimbare de strategie pentru transformarea conceptului de business adaptat pentru sejururi pe termen lung (de peste 6 luni) in 2021.
Desi hotelierii incearca din rasputeri sa supravietuiasca acestei perioade dificile, trebuie subliniat faptul ca sprijinul guvernamental continuu este esential pentru redresarea sectorului hotelier romanesc. Conform studiului, 40% dintre hotelieri considera ca se poate asigura o revenire mai rapida odata cu relaxarea restrictiilor de calatorie si evenimente desfasurate la interior si cu conditia oferirii unui sprijin guvernamental financiar si salarial. In plus, 10% dintre respondenti observa beneficiul implementarii unor ajutoare guvernamentale de calatorii pentru o crestere a cererii interne.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter