Asociatia Romana a Magazinelor Online (ARMO) estimeaza ca editia din acest an a Black Friday va inregistra o crestere medie a vanzarilor cu 20%, comparativ cu anul precedent, pe fondul cresterii generalizate a consumului in primele 9 luni si a migrarii masive a clientilor in online, pe toate categoriile de produse. In acest sens, desi 2020 este cel mai complicat an din perspectiva sociala, comertul electronic a inregistrat o dezvoltare cat pentru doi ani, trend pe care magazinele membre ARMO il anticipeaza atat de Black Friday, cat si de perioada sarbatorilor de iarna de anul acesta.
„Membrii ARMO estimeaza ca vanzarile de Black Friday vor creste cu 20% anul acesta, iar evenimentul se va desfasura cu precadere in online chiar si pentru magazinele traditionale, care vor livra la distanta. Magazinele din asociatie au raportat deja cresteri semnificative pe toate categoriile de produse in ultimele luni, cu exceptia turismului, si s-au pregatit pentru o cerere substantial crescuta din partea clientilor”, spune Florinel Chis, director executiv ARMO.
In ultimele 9 luni ale anului, ca urmare a contextului generat de pandemie, consumatorii si-au schimbat obiceiurile de cumparaturi si au migrat catre mediul online, unii pentru prima data. Odata expusi la diversitatea de servicii, produse si preturi mai bune, acestia si-au modificat radical perceptia legata de comertul traditional, astfel ca 50% dintre respondentii celui mai amplu studiu despre comportamentuldigital al societatii, Global Web Index, au confirmat ca inclusiv dupa trecerea crizei vor opta pentru cumparaturi online, in timp ce 40% au decis ca vor utiliza platile digitale.
Eforturile magazinelor online, precum si apetenta clientilor pentru aceasta noua experienta de cumparaturi sunt confirmate si de catre statisticile oficiale ale Institutului National de Statistica (INS): consumul privat (principala componenta a PIB) a crescut constant in primele 9 luni, atat in sectorul alimentar (+5,8%), cat si cel non-alimentar (+3,9%). In septembrie, cresterea medie este si mai mare. Consumatorii si-au mutat bugetele de calatorii sau de vacante in investitii pentru propria locuinta, de la renovari complete pana la mici produse de mobilier, care sa le usureze procesul de telemunca.
Black Friday 2020 – care sunt asteptarile magazinelor online Vivre, evoMAG si F64
„In acest context, este un moment istoric, pentru ca este primul an cand Black Friday si sarbatorile de iarna vor avea loc preponderent in online, iar comerciantii din Romania sunt pregatiti pentru a raspunde tuturor asteptarilor clientilor, care s-au modificat substantial odata cu adoptarea unui comportament de consum digital,” a declarat Florinel Chis, director executiv ARMO.
De altfel, PayU Romania se asteapta ca aceasta editie de Black Friday sa aduca o crestere spectaculoasa a platilor online, la nivelul pietei urmand sa fie tranzactionate aproximativ 1,4 milioane de operatiuni, in valoare de 764 de milioane de lei, mai mult decat dublu fata de anul trecut. Estimarile procesatorului de plati mai arata o crestere cu 65% a valorii cosului de cumparaturi platite in rate, in timp ce jumatate dintre operatiuni vor fi realizate cu plata cu un singur click.
In functie de sectorul in care activeaza, magazinele online se asteapta la cresteri de la 20% (in cazul electro-IT) pana la 80% (in cazul fashion, produse home&deco, jucarii).
„Black Friday incepe anul acesta pe Vivre.ro miercuri seara, pe 11 noiembrie. Pentru a maximiza capacitatea de procesare a comenzilor si eficientizarea timpului de livrare, am reorganizat fluxurile interne, am suplimentat spatiile de depozitare, echipamentele de manipulare a marfii, precum si numarul de angajati. De asemenea, am achizitionat un stoc dublu de produse fata de cel de anul trecut. Pe scurt, ne-am pregatit temeinic inca din vara, fiindca ne asteptam la o crestere de 80% fata de aceeasi perioada a anului trecut, respectiv la un Black Friday record, cu vanzari de peste 10 milioane de euro”, a declarat Monica Cadogan, CEO si Co-fondator Vivre.
„Estimam o crestere a vanzarilor de Black Friday cu aproximativ 20% fata de anul trecut. Am organizat campania de Black Friday de anul acesta pentru a le oferi clientilor nostri posibilitatea de a cumpara la cele mai bune preturi produsele necesare pentru a-si adapta locuintele la contextul actual. Ca parte a strategiei de anul acesta de pregatire pentru Black Friday, am majorat stocurile cu 50% si am reorganizat activitatea de receptie a marfurilor si de procesare a comenzilor. Pana pe 26 noiembrie oferim discounturi de pana la 85%, la peste 100.000 de produse”, sustine si Mihai Patrascu, director general evoMAG.
„Colegii mei au pregatit un numar impresionant de produse care vor intra la oferta, cu ocazia Black Friday 2020: aproape 1.000 de produse din categoria echipamentelor necesare pentru vlogging, lumini, microfoane, stative, camere video pentru transmisiuni live si, nu in ultimul rand, drone pentru incepatori. Anul acesta am decis sa incepem pe 12 Noiembrie si vom veni cu surprize interesante din domeniul foto-video, aparate mirrorless, obiective, dar mai ales produse de interes pentru cei care sunt la inceput de drum in explorarea pasiunii pentru exprimare prin imagine”, spune Marian Alecsiu, CEO F64.