Mentinerea conditiilor de piata dificile si a presiunilor atat la nivelul cantitatilor comercializate, cat si al preturilor a determinat o scadere cu 4,3% a vanzarilor realizate de Holcim Romania in 2013, afacerile locale situandu-se la circa 200 milioane de euro anual. Pentru 2014, conducerea companiei estimeaza, intr-un scenariu optimist, stabilizarea rulajului la un nivel similar celui consemnat cu un an in urma, insa nu este exclusa o usoara scadere, avand in vedere faptul ca nu exista noi proiecte mari de infrastructura in curs de atribuire. Anul trecut, Holcim Romania a livrat ciment pe plan national pentru obiective de infrastructura de anvergura, cum ar fi autostrazile de pe Coridorul IV Paneuropean (tronsonul 2 al sectiunii Nadlac-Arad, primul tronson al Lugoj-Deva, loturile 2, 3 si 4 ale Orastie-Sibiu), reabilitarea cailor ferate de pe tronsoanele Curtici-Arad, Vintu-Coslariu, Coslariu-Micasasa, Atel-Sighisoara, pentru executia Magistralei 5 a metroului din Bucuresti (Drumul Taberei - Universitate) si reabilitarea drumurilor nationale (DN56 Craiova-Calafat si DN14 Sibiu-Medias-Sighisoara).
Holcim Romania a livrat, de asemenea, cantitati importante de ciment pe santierele unor proiecte non-rezidentiale de anvergura, cum ar fi cladirile de birouri Floreasca Park, Green Court Bucharest, Hermes Business Campus, platformele industriale Emerson din Cluj si Oradea, Fabrica de Rulmenti SNR, insa si pentru centre comerciale, cum ar fi Coresi Tractorul Brasov etc. De la inceputul anului in curs, afacerile din Romania ale Holcim sunt conduse de François Pétry, numit in aceasta functie in locul lui Daniel Bach, care a devenit, recent, Area Manager pentru Asia de Sud-Est. La nivel national, grupul detine doua fabrici de ciment in Campulung si Alesd, o statie de macinare si un terminal de ciment la Turda, 13 statii ecologice de betoane, alte trei de agregate, doua unitati de fabricatie a liantilor speciali si un terminal de ciment in Bucuresti, in cadrul carora lucreaza aproximativ 950 de angajati. "In primele trei luni ale anului 2014 am observat o usoara revenire a pietei, comparativ cu aceeasi perioada din 2013, insa este prea devreme sa tragem concluzii in ceea ce priveste evolutia sectorului in 2014. Din pacate, in 2013 si 2014 nu s-au organizat licitatii importante pentru proiecte de infrastructura, iar majoritatea proiectelor demarate in 2011-2012 sunt aproape finalizate. Speram ca absorbtia fondurilor europene se va accelera, pentru a genera, astfel, cresterea cheltuielilor cu infrastructura, atat de necesara. Avand in vedere alegerile care vor avea loc in acest an, anticipam o revizuire a prioritatilor in ceea ce priveste lucrarile de infrastructura, dar si intarzieri la plata pentru lucrarile executate, ceea ce reprezinta o problema serioasa pentru unii dintre clienti si, implicit, pentru compania noastra", a declarat François Pétry. Potrivit managerului, principalele proiecte care au generat cerere in 2013 au fost reprezentate de marile obiective de infrastructura - cum ar fi lucrarile de constructie a noilor autostrazi, reabilitarile de drumuri si cai ferate, extinderea metroului din Bucuresti, dar si de investitiile nerezidentiale, precum cele in diverse cladiri de birouri, platforme industriale si constructii individuale, insa aceste investitii au fost prea mici pentru a sustine piata. "Ne asteptam la o redresare a sectorului rezidential, care va creste in 2014, datorita investitiilor in proiecte mici si mijlocii", a precizat oficialul Holcim.
Piata cimentului depinde de accelerarea absorbtiei fondurilor europene
Piata cimentului, evaluata anual la 650-700 milioane de euro, a fost afectata, in ultimii ani, de conditiile economice dificile, ce au avut drept consecinte directe scaderea volumelor de vanzari si a preturilor practicate in domeniu, amanarea termenelor de plata, cresterea datoriilor din sectorul constructiilor si accesul tot mai dificil la finantare.
Un interviu complet cu François Pétry, noul manager al Holcim Romania, poate fi lecturat in editia TOP Agenda Constructiilor, ce va fi disponibila la jumatatea lunii mai 2014.