RO EN
Košík je prázdný

FRAMES: Afacerile retailerilor cu materiale de constructii pot depasi 35 miliarde lei

Potrivit datelor Frames, afacerile companiilor care activeaza in comertul cu ridicata si amanuntul al materialelor pentru constructii, echipamentelor sanitare si de incalzire (COD CAEN 4673 si 4752) ar putea atinge, in 2020, nivelul de 35 de miliarde lei, cu peste 20 miliarde lei mai mult decat in 2010. 
Cele mai recente date de la Ministerul Finantelor arata ca cele 9.044 de firme active in acest sector au incheiat anul 2018 (pentru 2019 nu exista inca datele finale) cu afaceri totale de 33,3 miliarde lei si un profit net de 2,32 miliarde lei, fata de 494,2 milioane de lei inregistrat in 2010.
Principalii jucatori din piata sunt, in ordinea cifrei de afaceri, Dedeman (7,22 miliarde lei), Arabesque - Mathaus (1,69 miliarde lei) si Leroy Merlin Romania (1,56 miliarde lei).
"Piata materialelor de constructii se afla, in prezent, intr-o zona de maturizare, mare parte din business-ul la nivel national concentrandu-se in jurul principalilor companii din piata. Focusul este pus, in prezent, pe extinderea gamei de produse, mai ales in zona celor inovative, si pe serviciile de suport, pe consultanta oferita clientilor, pe know-how", arata analiza.
Peste 57.000 de angajati lucreaza, in prezent, in acest domeniu, cu peste 17.000 mai multi decat acum 10 ani.
Marea provocare pentru acest sector, ca si in general pentru economie, o va reprezenta, in perioada urmatoare, o potentiala scadere semnificativa a consumului, principalul motor al economiei, ca urmare a dificultatilor financiare (somaj, disponibilizari, firme inchise etc.).
"Dupa un an 2019 foarte bun pentru acest  sector, 2020 ar putea aduce o tendinta de temperare a cresterii cifrei de afaceri, in conditiile unei potentiale crize economice. Estimarile sunt relative, in conditiile in care conditiile macro-economice sunt greu de estimat, avand in vedere evolutia economica globala", spun expertii de la Frames.
 
Efectul statului in casa: focus pe reamenajarea locuintelor
Perioada de pandemie, izolarea la domiciliu si munca de acasa i-au determinat pe romani sa se preocupe mai mult ca oricand de starea locuintelor. De la zugravit la schimbarea obiectelor sanitare, parchetului, centralei termice si a caloriferelor, investitiile in refacerea apartamentelor se anunta a fi in prim-plan in acest an, in conditiile in care multe dintre locuinte au fost amenajate in urma cu un deceniu, arata o analiza realizata de firma de consultanta Frames. 
A doua parte a anului 2020 se anunta a fi o perioada de curatenie generala in multe dintre locuintele din Romania. Amenajate, cele mai multe, inainte de criza economica din 2010, apartamentele romanilor au nevoie de un upgrade semnificativ atat in privinta zugravelii cat mai ales a dotarilor tehnice, de la centralele termice care isi incheie ciclul de viata la obiectele sanitare, arata analiza.
Cele doua luni si jumatate de stat acasa au accentuat si mai mult acest fenomen. Dupa ce, in ultimii ani, romanii au fost interesati, in primul rand, de electrocasnice si electronice (televizoare, frigidere, aparate de aer conditionat si alte aparate), dovada boom-ul semnificativ din piata de profil, pentru multi dintre romani, urmatorul pas il reprezinta refacerea conditiilor de locuire, mai ales ca pandemia de coronavirus a ridicat mai mult ca oricand problema igienei locuintelor.
"Stand mai mult acasa, romanii s-au lovit, mai mult ca oricand, de problema conditiilor de locuire, indiferent ca locuiesc intr-un apartament sau stau la casa si au gradina. De la functionarea deficitara a instalatiilor sanitare la problemele cu gresia si faianta, electrocasnicele vechi sau mobila degradata, pe multi dintre romani aceasta perioada de izolare fortata la domiciliu i-a determinat sa treaca la investitiile amanate in trecut", afirma Adrian Negrescu, managerul Frames. 
"Un var lavabil nou, in culori tot mai variate, igienic si rezistent, ori un tapet pe masura, un parchet mai trainic, de calitate, o centrala termica mai performanta, o cabina de dus moderna, un lavoar nou sau o cada de baie  - sunt principalele repere ale reamenajarii locuintei in aceasta perioada. Dupa ce, in anii dinainte de criza, si mai ales in conditiile veniturilor scazute, multi dintre romani si-au amenajat locuintele cu bani putini, in 2020 miza se pune pe calitate si mai putin pe pret", arata analiza Frames, realizata pe baza unui studiu realizat pentru o firma de profil. 
Interesul romanilor pentru reamenajarea locuintelor este confirmat si de statisticile Asociatiei Europene de Prognoza in domeniul Constructiilor pentru Europa de Est (EECFA).
Potrivit celui mai recent raport privind Romania, cele mai noi tendinte din piata indica o crestere semnificata a business-ului din sectorul de renovare. "In timp ce constructia de cladiri noi, in unele cazuri, a incetinit din cauza incertitudinii in ceea ce priveste conditiile economice, lucrarile de renovare sunt mai putin predispuse la acest efect. In plus, pe masura ce masurile guvernamentale au inceput sa fie puse in aplicare in martie, persoanele si companiile deopotriva au trebuit sa-si ajusteze conditiile de viata si de munca", afirma dr. Sebastian Sipos-Gug - Ebuild, EECFA Romania.
 

Magazinele de bricolaj au fost foarte cautate in aceasta perioada
"In conditiile in care mall-urile, magazinele din zona de fashion au fost inchise in aceasta perioada, romanii s-au indreptat spre supermarketuri si magazinele de bricolaj & electro-retail, iar rezultatele s-au vazut in cresterea semnificativa a vanzarilor. Estimarile Frames indica o crestere a vanzarilor, la nivelul intregii piete, de peste 25% fata de perioada similara din anul trecut. Au existat retele ale caror performante au depasit acest nivel.’’, afirma Adrian Negrescu, managerul Frames.
Focusul pe reamenajare vine si in conditiile in care multe dintre obiectele sanitare si cele de climatizare se afla la finalul ciclului de functionare optima. 
,,Statisticile de vanzari si service indica faptul ca, in zona centralelor termice, boilerelor si aparatelor de aer conditionat, multe dintre produsele achizitionate acum 8-10 ani isi incheie perioada optima de functionare. Randamentul superior si costurile mai scazute de functionare ale noilor generatii de aparate sunt de natura sa genereze un plus de interes pentru clienti’’, afirma analistii.
In crestere se anunta a fi si investitiile in parchet si mobilier, avand in vedere extinderea gamei de produse si schimbarea obiceiurilor de consum.
"In conditiile veniturilor scazute, multi dintre romanilor, in trecut, si-au amenajat locuintele cu parchet si mobila ieftine, iar efectele s-au vazut in deprecierea rapida a acestora, indiferent ca vorbim de dulapuri, biblioteci, paturi sau mese. Focusul este pus, in aceasta perioada, pe mobila mai trainica, in general modulara, pe calitate, de la materiale la balamale si imbinari. Dincolo de noile tendinte, de moda si utilitate in apartament, televizoarele au crescut in diagonala, iar bucatariile au primit noi utilitati, precum plitele pe inductie si frigiderele side-by-side, astfel ca si mobila necesita un upgrade", spun specialistii.
Focusul semnificativ din piata amenajarii locuintelor este amplificat si de finalizarea multora dintre locuintele construite in ultimii ani.  
Cum noile conditii legale impun darea in folosinta cu toate racordurile finale (apa, curent, gaze etc.), dezvoltatorii si clientii finali vor fi stimulati sa investeasca semnificativ in amenajarea locuintelor, arata analiza Frames.
Pe de alta parte, incertitudinile legate de evolutia preturilor locuintelor si provocarile din zona de creditare (accesul mai dificil la finantare, semnele de intrebare legate de Programul "O casa, o familie", dinamica cursului valutar etc.) sunt de natura sa influenteze comportamentul de consum al romanilor.
"Urmatoarea perioada se anunta a fi una plina de provocari in piata imobiliara. Mai atenti la conditiile macro-economice, la perspectivele crizei economice, la dinamica preturilor si a cursului valutar, multi dintre romani vor prioritiza cresterea confortului locativ si asigurarea unor rezerve financiare, dovada cresterea apetitutului pentru economisire, reliefat de datele BNR", spun expertii de la Frames.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter