Trei sferturi dintre companii intentioneaza sa angajeze personal non-UE in ciuda valului de prudenta care pluteste asupra economiei locale. Angajatorii au nevoie de personal pentru a acoperi joburi in productie, IT, HoReCa, agricultura sau constructii, iar pentru aceste roluri pot utiliza forta de munca din tari non-UE. Procesul prin care acesti oameni sunt adusi in tara este insa unul anevoios din cauza piedicilor si barierelor administrative. Acestea sunt concluziile Studiului HR Insights realizat de Asociatia Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane, AFSRU, privitoare la tendintele in angajarea de personal non-UE.
Planurile companiilor pentru anul in curs sunt optimiste: 46% dintre respondenti au aratat ca estimeaza o usoara crestere a numarului de angajati pentru anul anul curent, 6% se asteapta ca numarul de angajati sa inregistreze cresteri considerabile, in timp ce 31% spun ca numarul de angajati se va mentine cel putin la acelasi nivel. Avand in vedere penuria de candidati cu care companiile se confrunta in ultima perioada, tot mai multi angajatori iau in considerare aducerea de angajati din State non-UE.
"Majoritatea companiilor intentioneaza sa recruteze personal non-UE, trendul este clar. Din studiul nostru a rezultat ca 70% dintre respondenti intentioneaza sa angajeze personal non-UE, iar companiile care
spun acest lucru intentioneaza sa recruteze intre 1 si 50 de astfel de angajati”, a declarat Sorina Donisa, Presedintele Asociatiei Furnizorilor de Resurse Umane (AFSRU) si CEO Prohuman Romania.
83% dintre participantii la Studiul AFSRU care au recrutat personal din statele non-UE considera cadrul legislativ birocratic si descurajant cel mai mare obstacol in demersul lor. Costul total de aducere si mentinere a fortei de munca este si el un impediment resimtit de 57% dintre acestia, iar imposibilitatea verificarii procedurilor de recrutare a agentiei de recrutare din tara de origine este vazuta ca un obstacol in angajarea de personal non-UE de 17% dintre respondenti. Dificultatile apar si in integrarea acestora, in special din cauza diferentelor culturale, dar si din cauza faptului ca multe dintre certificarile din tara de origine nu sunt recunoscute in Romania.
”Nu este o surpriza ca birocratia s-a situat in acest caz pe prima pozitie. Inca mai avem de lucrat ca tara la birocratie si aici nu ma refer doar la acte, ci si la perioada in care putem aduce personal non-UE. Noi, ca agent de munca temporara, nu putem sa ii aducem direct din afara, dar putem sa ii angajam pe cei care au permis de resedinta valid in Romania, dar sper ca acest lucru se va schimba. O a doua provocare este costul fortei de munca, iar aici nu ma refer doar la costul cu documentele, permise, taxe, vize, ci ne referim si la transportul lor […] si la taxele de recrutare care pot face ca acest cost sa fie semnificativ”, a precizat Sorina Donisa.
Candidatii din Nepal si Sri Lanka se afla in topul preferintelor angajatorilor din Romania, 48% dintre acestia si-au manifestat intentia de a angaja personal non-UE din Nepal, iar 26% din Sri Lanka, angajarea de personal non-UE concentrandu-se in principal in zona de productie, IT, logistica, Horeca si Curierat. Printre tarile din care angajatorii romani le vizeaza pentru aducerea de lucratori entru proiectele in derulare se numara: India, Ucraina, Filipine, Pakistan, Bangladesh, Vietnam, dar si Turcia, Indonezia, Brazilia, Mexis si UAE.
Contingentul de personal non-UE a crescut sustinut in ultimii ai, ajungand de la 5500 in perioada 2015-2016 la 100.000 in 2023. Prezent in cadrul Conferintei AFSRU, HR Insights Forum, Cristian Vasilcoiu, Secretar de Stat in cadrul Ministerului Muncii, a subliniat ca “Toata Europa se confrunta cu un deficit de forta de munca” si a dat asigurari ca aceasta „nu va scadea sub cota de 100.000 de persoane” pentru anul urmator.
Studiul AFSRU a mai aratat ca un angajat non-UE sta sub un an la acelasi loc de munca in Romania. Legislatia romaneasca nu permite agentiilor de munca temporara sa angajeze personal non-UE direct, in baza unui contract de munca temporara, daca acesti cetateni nu au stabilit domiciliul sau resedinta in Romania. ”In acest sens mentionam restrictia de la art. 2 alin. 2 din HG 1256/2011 care arata ca pot fi incadrati la un angajator agent de munca temporara si cetatenii straini sau apatrizii, cu domiciliul ori resedinta in Romania, in baza autorizatiei de munca sau a permisului de sedere in scop de munca eliberata/ eliberat potrivit legii”, a adaugat Narcis Bucila, Avocat AFSRU.
Cercetarea AFSRU a fost realizata in perioada august – septembrie 2023 pe un esantion de 160 de respondenti, companii din sectorul privat care folosesc sau ar putea folosi munca temporara. 40% dintre respondenti ocupa roluri de top management, 32% middle management, iar 28% sunt specialisti HR.