Beneficiile non-financiare precum programul flexibil, lucrul de acasa si siguranta locului de munca sunt unele dintre cele mai puternice instrumente ale angajatorilor pentru a atrage si retine talentele in organizatia lor, potrivit editiei cu numarul 20 a Studiului Randstad Employer Brand, unde Romania a fost prezenta pentru al doilea an consecutiv. In contextul schimbarilor generate de adaptarea la criza Covid-19, este de asteptat ca aceste elemente sa castige in importanta, in randul angajatilor, la nivelul anului 2020.
Rezultatele cercetarii aduc in atentie principalele repere ale noului mediu de lucru, unde contextul ce devine normalitate este ghidat de flexibilitate si munca la distanta. Mai mult, cu rata somajului in crestere in toate cele 33 de piete analizate, siguranta locului de munca devine un aspect mult mai important in acest an pentru angajati.
"Noul context pe care il traim in prezent pe piata muncii a accelerat tendintele prefigurate de Randstad Employer Brand 2020. Cercetarea a indentificat chiar inainte de criza Covid-19 dinamica preferintelor angajatilor, care se indreapta spre o mai mare flexibilitate a programului si posibilitatea de a lucra de la distanta. Pandemia a accentuat aceste preferinte si i-a determinat pe angajatori sa gaseasca extrem de rapid solutii pentru a se adapta la acest nou mod de a munci", a declarat Mihaela Maranca, director general al Randstad Romania.
In cadrul Studiului Randstad Employer Brand 2020, angajatorii au fost evaluati in functie de 10 criterii. Enumerate in ordinea celor care au reiesit ca fiind cele mai importante pentru angajatii romani, acestea au fost: salariul si beneficiile atragatoare (66%), atmosfera de lucru placuta (53%), siguranta locului de munca (51%), evolutia in cariera (49%), echilibrul viata profesionala - viata personala (43%), urmate de sanatatea financiara, reputatia foarte buna, folosirea tehnologiilor de ultima ora, responsabilitati interesante la locul de munca, contributia la comunitate. Topul 5 al acestor criterii se pastreaza aproape de media europeana, cu exceptia criteriului echilibrul viata profesionala – viata personala, care la nivelul Europei se situeaza pe locul 4, nu 5, cu 47%, evolutia carierei fiind mentionata ca importanta de 36% dintre respondenti. De remarcat este faptul ca, desi pentru angajatii romani primele trei criterii definesc angajatorul ideal, acestia considera ca ele nu sunt suficient de bine reprezentate in cadrul companiilor din Romania.
In acest an, topul 5 al celor mai dezirabili angajatori din tara noastra este dominat de companii din industria IT. El este condus de IBM Romania, urmata de HP, Ubisoft, Oracle si Amazon Development Center. Clasamentul celor 10 cele mai atragatoare sectoare, unde se afla cei mai cunoscuti angajatori, este deschis, ca si anul trecut, de industria IT, urmata de FMCG, servicii, telecom, financiar-bancara, automotive, petrol si gaze, industrie - productie si retail. Liderii fiecarei industrii sunt IBM, Coca Cola Romania, HP, Orange Romania, ING Bank, Ford Romania, OMV Petrom, Eaton Electro Productie si Kaufland Romania.
Ce isi doresc potentialii angajati in functie de generatie
41% din reprezentantii generatiei Z (18-24 ani) asteapta conditii flexibile de lucru de la angajatorul lor, cel mai mare procent comparativ cu millennials (35%), generatia X (33%) si boomers (28%). Din perspectiva beneficiilor primite, ei apreciaza cel mai mult avantajele legate de vacante. Pentru 53% din millennials (25-34 ani), oportunitatile de dezvoltare a carierei sunt decisive in alegerea angajatorului, fata de generatia Z (46%), X (47%) si boomers (38%). Ei isi doresc cel mai mult sa aiba posibilitatea de a lucra de acasa (81%). Reprezentativ pentru generatia X (35-54 ani) legat de factorii determinanti in ce priveste decizia de angajare este preferinta acesteia fata de salariu si beneficii (69% vs. 52% in cazul generatiei Z). Ei sunt sensibili cu prioritate la beneficiile privind cresterea copiilor. 36% din reprezentii generatiei boomers (55-64 ani) sunt atrasi de companiile sanatoase dpdv financiar, aspect care conteaza mai putin in cazul generatiei Z (22%) si al celei imediat urmatoare lor (25%). Pentru acestia, beneficiile legate de ingrijirea sanatatii sunt cele mai importante.
Studiul releva o usoara asezare a pietei fortei de munca, tendinta care cu siguranta se va accentua, avand in vedere dinamica generata de pandemia de coronavirus. In 2019, 18% din angajati au schimbat locul de munca (in linie cu media europeana – 17%), procent in scadere fata de anul 2018 (21%). Peste 80% au ramas in cadrul aceleiasi companii in 2019, fata de 79% in 2019 si media europeana de 83%. Daca in 2018, 36% din angajati intentionau sa isi schimbe locul de munca, in 2019 procentul acestora a ajuns la 31%, comparativ cu media europeana, usor mai scazuta (25%).
Aproximativ 1 din 4 angajatii care isi schimba locul de munca primesc o crestere salariala cuprinsa intre 1%-10%, iar 29% dintre ei se bucura de un salariu mai mare cu 16-20% la noul job. Exista chiar un segment (11%) care prefera sa se angajeze in alta parte, desi salariul este mai mic.
***
In Romania, Studiul Randstad Employer Brand 2020 a fost realizat in perioada 30 decembrie 2019 - 8 ianuarie 2020, prin intermediul metodologiei internationale dezvoltate la nivelul grupului Randstad, lider mondial in servicii de recrutare, care consta in derularea unor interviuri online. La acesta au participat 4.564 de respondenti cu varsta cuprinsa intre 18 - 64 ani, incluzand studenti, angajati si someri. Au fost evaluati 120 cei mai mari angajatori din Romania, cunoscuti de minim 10% din populatie.