RO EN
Košík je prázdný

PROCEDURA noua de recuperare a indemnizatiilor pentru concediile medicale

O serie de modificari pentru simplificarea procedurilor privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, cu implicatii si aplicabilitate limitata in timp, vizand atat certificatele medicale eliberate in perioada starii de urgenta, cat si pe cele acordate incepand cu data de 15 mai 2020 au fost introduse in contextul Covid-19.
Cele mai multe dispozitii au aplicabilitate extinsa pana la data de 30 septembrie 2020 si vizeaza aspecte care faciliteaza transmiterea concediilor medicale pentru angajatori si salariati, deopotriva.
Desi simplificata, procedura de depunere prin mijloace electronice la Casele de Sanatate a cererilor de decontare pentru indemnizatii de concedii medicale, este urmata de transmiterea in original a documentelor, precum si a certificatelor medicale in original.
 
Implicatii practice privind recuperarea sumelor si transmiterea certificatelor de concediu medical
 
Recuperarea indemnizatiilor de concedii medicale de catre angajatori
Pentru a facilita procedura de depunere a cererilor de decontare pentru concedii medicale, Casele de Asigurari de Sanatate au implementat modalitati de transmitere a documentatiei prin mijloace de transmitere la distanta.
In practica, am observat ca procedura nu este una unitara, astfel, pe site-urile unor Case Judetene de Asigurari de Sanatate sunt indicate adrese de email unde poate fi transmisa documentatia specifica precum si numere de telefon dedicate pentru oferirea de instructiuni.
Casa de Sanatate a Municipiului Bucuresti a implementat o platforma de transmitere online a cererilor catre CASMB, avand o sectiune distincta dedicata persoanelor juridice angajatori. Platforma pune la dispozitie atat documentele tip necesare (Cerere de recuperare si Centralizator concedii medicale), cat si un formular online care se completeaza in doua etape usor de urmat:
  • primul pas consta in completarea datelor de identificare ale companiei, perioada pentru care se solicita decontarea indemnizatiilor si suma solicitata, iar
  • pasul al doilea presupune incarcarea celor doua documente mentionate anterior, semnate si scanate.
In concluzie, este recomandata confirmarea procedurii aplicabile pentru solicitarea online a decontarii indemnizatiilor de concedii medicale, precum si a termenelor de depunere a documentelor originale, prin solicitarea de informatii de la Casa de Sanatate relevanta pentru sediul angajatorului.
 
Transmiterea certificatelor si plata indemnizatiilor de concediu medical
Documentele eliberate incepand cu data de 15 mai 2020 pot fi transmise si prin mijloace electronice de transmitere la distanta, astfel:
  • medicii curanti catre persoanele asigurate, in ce priveste certificatele medicale;
  • angajatorul catre salariat, in ce priveste adeverinta necesara emiterii certificatelor medicale;
  • angajatii catre platitorii de indemnizatii/angajatori, chiar si fara viza medicului de familie, in cazul certificatelor emise de catre alti medici.
Certificatele medicale transmise prin mijloace electronice constituie document justificativ de plata si se depun de catre platitorii de indemnizatii la Casele de Sanatate, in conditiile in care se solicita restituirea sumelor reprezentand indemnizatii platite angajatilor proprii care au beneficiat de certificate de concediu medical.
Cu toate acestea, termenul de depunere a formularelor originale ale certificatelor de concediu medical, respectiv exemplarele 1 (alb) si 2 (roz) la platitorii de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate este de 30 de zile calendaristice de la data eliberarii acestora.
 
Acte normative
Masurile specifice mentionate mai sus au fost reglementate prin Ordinul comun emis de Ministerul Sanatatii si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate Nr.872/543/2020. Actul normativ modifica si completeaza Normele de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, constituind un capitol distinct.
 
*** Articol realizat de Camelia Nita (foto), Managing Director - Tax Reporting & Strategy, si Magdalena Stefan, Manager-Payroll & HR Administration Services, in cadrul PWC Romania.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter