RO EN
Košík je prázdný

BNS cere reducerea saraciei in munca si un nivel adecvat al veniturilor din salarii

Peste 1,1 milioane de angajati cu contract individual de munca cu norma intreaga au avut in iunie 2021 venituri brute realizate mai mici decat 2350 (salariul minim pentru studii superioare). Alti 460.954 angajati cu contracte de munca cu timp partial au avut venituri realizate in aceeasi perioada, sub aceeasi limita de 2.350 lei.
Peste 90% din persoanele care in luna iunie 2021 au avut timpul de munca redus, conform OUG 132/2020 si implicit cu venituri diminuate, fac parte din grupa persoanelor cu veniturile salariale in jurul salariului minim.
In iunie 2021 numarul angajatilor cu contracte de munca cu timp complet era cu 139.945 mai mic decat cel existent in iunie 2019 (5.084.694 in iunie 2021 fata de 5.224.639 in iunie 2019). A crescut insa semnificativ numarul angajatilor cu contracte de munca cu timp partial, cu aproximativimativ 36%, de la 429.295 la 585.858 persoane.
Precarizarea locurilor de munca in aceasta perioada nu se caracterizeaza doar prin transformarea contractelor de munca cu timp complet in contracte de munca cu timp pattial, ci si prin reducerea veniturilor medii in cazul celor cu contracte partiale de munca. In iunie 2021 venitul salarial mediu realizat de angajatii cu contracte de munca cu timp partial a fost de 1.910 lei, in timp ce in aceeasi perioada a anului 2019 venitul salarial mediu realizat de aceasta categorie a fost de 2.118 lei.
Trebuie mentionat si faptul ca rata saraciei in munca pentru angajatii cu contracte de munca cu timp partial era in Romania de 65,9% in 2020 (in crestere fata de 2019) fiind de peste 4 ori mai mari fata de media UE 19, la un nivel dublu chiar si fata de Bulgaria. Este de departe cea mai mare rata a saraciei in munca dintre statele membre UE dar si statele cu statut de candidat la UE.
Inegalitatile s-au accentuat in pandemie
In profil teritorial cresterea inegalitatilor s-a accentuat in perioada pandemiei si a afectat cu prioritate zonele sarace ale tarii. Daca avem in vedere salariile brute realizate de angajati in luna iunie 2021, fata de iunie 2019, putem constata ca desi la nivel national acestea au crescut in termeni reali cu 23%, la nivelul judetelor situatia este extrem de diferita. In 21 de judete din Romania salariul brut realizat in 2021 a fost in termeni reali mai mic decat cel realizat in 2019. Bistrita, Hunedoara, Suceava si Vaslui sunt judetele in care salariul brut realizat a fost in termeni reali in 2021 cu aproximativimativ 10% mai mici decat in 2019. Discrepantele intre Bucuresti si restul tarii continua sa se adanceasca, 20 de judete aveau in iunie 2021 salarii medii brute realizate situate la mai putin de 60% din media Bucurestiului. Cu exceptia judetului Cluj discrepanta salariala intre Bucuresti si restul tarii s-a adancit in ultimii 2 ani in toate celelalte 40 de judete.
Daca avem in vedere:
- ca o familie de salariati este in medie formata din 2,883 persoane,
- ca o familie de salariati are in medie 1,639 persoane cu statut de salariat,
- ca pragul de saracie /persoana din 2018 (750 lei) actualizat cu rata inflatiei la nivelul anului 2021 (11,04%) este de 833 lei,
rezulta ca pentru o familie medie de salariati in 2021 pragul de saracie este situat la aproximativimativ 2.401 lei, adica nivelul minim al veniturilor per persoana salariata ar trebui sa fie de aproximativ 1.465 lei net. Astazi salariul minim net este 1.386 lei.
Salariul minim, pastrat la 2300 lei
Actuala coalitie de guvernare a propus in 2019, pentru anul 2020, o formula de calcul a salariului minim luand in calcul cresterea reala a productivitatii in anul 2018 fata de 2017 si indicele preturilor octombrie 20019 / octombrie 2018. Pentru 2021, desi dupa acelasi mecanism de calcul salariul minim ar fi trebuit sa creasca la 2380, s-a preferat in mod arbitrar pastrarea acestuia la 2300 lei.
Din punctul nostru de vedere situatia nu mai poate continua in acest mod, este nevoie de o abordare responsabila pentru a reduce aceste disparitati, pentru a reduce saracia in munca si totodata pentru a asigura un nivel adecvat al veniturilor din salarii.
Avand in vedere adancirea discrepantelor salariale in profil teritorial dar si semnele de precarizare accentuata a conditiilor de munca, precum si conditiile economice - extrem de favorabile - asa cum sunt acestea prezentate de Guvern, consideram ca pentru anul 2021 stabilirea salariului minim ar trebui sa tina cont de un set de indicatori, respectiv:
Evolutia productivitatii reale a muncii (valoarea adaugata bruta/ populatie ocupata) pentru perioada 2019 - 2020 si prognoza pentru 2021 - 2022.
Rata inflatiei pentru perioada 2019 - 2020 si prognoza pentru perioada 2021 - 2022, decembrie / decembrie.
Pragul de saracie, 1510 lei net
Pragul de saracie pentru o familie de salariati pentru 2022 (1.465*1,031) - 1.510 lei net.
Prevederile Cartei Sociale europene revizuite, ratificata de Romania conform careia salariul minim trebuie sa fie situat la un nivel adecvat, respectiv raportul intre salariul minim brut si castigul salarial mediu brut sa fie de de cel putin 50%.
Politica salariului minim si intarirea negocierilor collective, in principal la nivel sectorial sunt elementele cheie pentru a asigura salarii adecvate.
Romania are nevoie de forta de munca calificata, unul din obiectivele asumate la Porto vizeaza cresterea semnificativa a ponderii adultilor ce participa in programe de formare. Romania inregistreaza de ani buni cea mai redusa participare a adultilor in programe de formare dar si cea mai mica pondere a fortei de munca cu studii tertiare. Pentru cresterea competitivitatii economiei Romaniei este nevoie de forta de munca calificata si bine platita. Ca urmare, acest poate fi sprijinit prin pastrarea unui salariu minim diferentiat pentru cei cu studii superioare si pentru lucratorii calificati.
Eforturile sectorului economic trebuie sprijinite in acest caz si de o politica fiscala adecvata pentru salariul minim. Ca urmare, propunem ca deducerea personala de baza sa se dubleze - de la 350 la 700 lei, pentru salariile aflate sub si la nivelul salariului minim, urmand ca intreaga grila de deduceri pentru celelalte transe de venit sa se ajusteze in mod corespunzator. O astfel de masura ar permite cresterea salariului minim net in 2022 la 1530 lei.
Trebuie avut in vedere si faptul ca potrivit art 12 alin 2) din Legea 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, incepand cu anul 2023 salariile de baza in sectorul public se stabilesc prin inmultirea coeficientilor prevazuti in anexa cu salariul minim brut pe tara garantat in plata in vigoare. Trebuie evaluate toate legaturile salariului minim cu diverse prestatii si decis in ce masura acestea raman direct legate de salariul minim.
 
* Opinie Dumitru Costin, presedinte BNS

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter