Grupul francez Saint-Gobain, liderul pietei mondiale de habitat, a anuntat pentru semestrul intai al anului in curs o crestere organica de +2,9% a cifrei de afaceri (pe baze comparabile tip like-for-like - LFL), insa pe fondul majorarii mai puternice a livrarilor sub aspect cantitativ (+3,5%), ca urmare a impactului pozitiv dat de numarul sporit de zile lucratoare, dar in contextul unei influente negative a pretului de -0,6%, astfel incat se poate afirma ca nivelul incasarilor ramane optim, chiar daca diminuarea vanzarilor totale, pe baze reale de comparare, a fost de -1,6%. In acelasi timp, au fost confirmate obiectivele stabilite pentru intregul exercitiu financiar in curs, pe fondul unei cresteri sustinute, de +13%, a venitului net recurent si a fluxului liber de numerar, pentru semestrul al doilea asteptandu-se o imbunatatire clara a profitului operational, pe baze LFL, comparativ cu iulie-decembrie 2015. “Vanzarile Saint-Gobain din perioada de referinta confirma estimarile noastre din februarie a.c., intrucat cererea din Franta s-a stabilizat, iar toate celelalte regiuni au avut o contributie puternica la actuala rata de crestere. Strategia noastra de a investi pe pietele emergente ne asigura o platforma diversificata pentru crestere profitabila. De asemenea, rezultatele din semestrul intai s-au datorat efortului de a ne optimiza operatiunile, mai ales in Europa de Vest, in timp ce intensificarea activitatii comerciale din SUA reprezinta un alt factor pozitiv. Rezultatele sunt in linie cu obiectivele prestabilite si, cu toate ca fenomenul Brexit a creat o anumita stare de incertitudine, aceasta nu afecteaza operatiunile Saint-Gobain. Avand in vedere aceste realitati de necontestat, daca in primul semestru din 2015 la nivelul grupului s-au inregistrat 19,86 miliarde euro, vanzarile actuale indica circa 19,55 miliarde euro (-1,6% la o baza actuala de calcul sau +2,9% prin metoda LFL). Pentru exercitiul financiar in curs, ar trebui sa beneficiem de reluarea cererii din Europa de Vest (inclusiv in Franta, unde s-ar putea consemna o reluare a activitatii in domeniul constructiilor noi, dupa stabilizarea din intervalul ianuarie-iunie a.c.). In plus, dupa votul Brexit din 23 iunie, economia Marii Britanii este marcata de incertitudine, dar nu se ia in considerare un derapaj major pe termen scurt. In America de Nord se intrevede, de asemenea, o crestere a pietelor de constructii, dar se estimeaza si aparitia unei stari de nesiguranta in diverse domenii industriale. Operatiunile noastre din Asia si pietele emergente ar trebui sa fie satisfacatoare, cu o dezvoltare generala organica optima a afacerilor, in pofida unor scaderi in Brazilia”, a declarat Pierre-André de Chalendar, presedinte si CEO al Saint-Gobain.
Europa de Est si America Latina - piete importante pentru grup
Pentru fiecare divizie in parte, analiza structurala din primele sase luni a.c. indica fluctuatii LFL ale vanzarilor de +4,4% in cazul sectiei de materiale inovatoare (+6,5% pentru divizia de sticla float si +2% pentru cea de materiale de inalta performanta, ce si-a inversat trendul descendent din 2015), apoi de +1,6% la departamentul de produse pentru constructii (cu un salt de +5,2% raportat de sectia de solutii pentru interior si o scadere de -2% pentru cea de solutii exterioare) si +3,1% la distributia de materiale de constructii, a carei activitate s-a redresat. Pe regiuni geografice, Saint-Gobain a anuntat o crestere organica de +0,6% in Franta (ceea ce corespunde unei stabilizari), precum si fluctuatii LFL sau organice de +4,3% in celelalte tari vest-europene, +3,6% in America de Nord si +4,9% in Asia si statele emergente. Referindu-se la zona est-europeana, unde se afla si Romania (inclusa, insa, in zona emergenta), managerii corporatiei franceze au aratat ca aceasta regiune, alaturi de America Latina, a contribuit substantial la cresterea vanzarilor grupului in intreaga zona, deoarece majorarea din Asia a devenit relativ fragila, sporirea afacerilor din India fiind in opozitie cu scaderea acestora in China.
In acest context, corporatia va monitoriza cu atentie lichiditatile sale si puterea financiara de care dispune, urmarind sa mentina un flux ridicat de numerar, inclusiv prin acordarea unei prioritati deosebite politicii de majorare a pretului produselor Saint-Gobain, in concordanta cu nivelul costului materiilor prime si energiei, precum si ca urmare a continuarii procesului de deflatie in majoritatea economiilor din tarile vizate de grup. De asemenea, holdingul isi propune sa-si diminueze costurile operationale cu inca 250 milioane de euro in plus fata de nivelul economisit in 2015 (mai ales ca in semestrul intai s-au realizat restrangeri ale costurilor de 150 milioane de euro) si sa implementeze un program ce presupune cheltuieli de capital in cuantum de 1,4 miliarde euro. Pentru 2016, proiectul de achizitii strategice va fi aplicat in mod sustinut. La acest capitol, conducerea holdingului a anuntat ca intentioneaza sa-si urmeze planul de a obtine pachetul de control ce va permite integrarea grupului Sika. De asemenea, corporatia si-a reinnoit angajamentul de a investi in cercetare-dezvoltare pentru a sprijini implementarea strategiei sale de diferentiere pe piata, prin promovarea unor solutii cu valoare adaugata foarte mare, iar in ceea ce priveste obiectivele pe termen lung, a reusit ca, in primul semestru a.c., sa rascumpere 10,9 milioane de actiuni si sa anuleze alte 11 milioane de asemenea titluri.
***
Dupa cum se arata in cadrul unor comunicate anterioare, in 2014 afacerile grupului Saint-Gobain au totalizat 41 miliarde euro (rectificate la 38,34 miliarde euro intr-un document dat publicitatii in februarie 2016), iar in tara noastra toate cele sapte activitati (Abrasives, Brodrene Dahl, Glass, Isover, PAM, Rigips si Weber) au consemnat rezultate pozitive, vanzarile depasind astfel 163 milioane de euro (+4%), comparativ cu aproape 156,7 milioane de euro in 2013 (+5%). De asemenea, la nivelul lui 2015, Saint-Gobain a consemnat un rulaj de 39,62 miliarde euro, in conditiile unei cresteri de +35,9% a profitului net, de la 953 milioane de euro la 1,29 miliarde euro. In Romania, Saint-Gobain include trei societati (Saint-Gobain Construction Products, cu diviziile Isover, PAM, Rigips si Weber; Saint-Gobain Glass Romania, cu sectiile Glass si Abrazivi; Brodrene Dahl Tulcea), avand circa 1.000 de angajati si 10 unitati de productie in sapte centre industriale localizate in Branesti, Calarasi, Ploiesti, Satu Mare, Tulcea, Turda si Suceava. Datele oficiale disponibile la Ministerul Finantelor Publice atesta ca, in 2015, aceste companii, ce reunesc in tara noastra activitatile mentionate anterior au cumulat o cifra neta de afaceri ce depaseste 766,3 milioane de lei (sau 172,16 milioane de euro), ceea ce reprezinta o crestere de +5,62% (denominata in moneda europeana), comparativ cu 2014. Pentru informatii suplimentare, click aici!