Nume: Lavinia Ciurtin (36 de ani) |
|
Compania Henkel Romania a fost infiintata in 1994, ca subsidiara a concernului international Henkel CEE Viena. In anul 2000, a fost inaugurata unitatea de productie Henkel Bautechnik Romania, specializata in fabricatia de adezivi si alte materiale utilizate in domeniul constructiilor, comercializate cu denumirea Ceresit. In perioada urmatoare, fabrica a fost extinsa si modernizata din punct de vedere tehnologic, dispunand, in prezent, de linii automate performante. Activitatea diviziei de adezivi a Henkel a fost afectata anul trecut de scaderea sectorului constructii cu 10%, de reducerea cererii pe piata materialelor specifice (- 30%), unele segmente contractandu-se cu 50% (cum ar fi cel de pardoseli) si de regresul comenzilor efectuate de clientii industriali. In acest an, compania a dezvoltat proiecte de promovare pentru toate produsele, promotii atractive pentru beneficiari si programe de loialitate pentru magazinele din reteaua de distributie.
|
- Cum a evoluat piata de adezivi pe parcursul lui 2010?
- Anul 2010 a fost - si este in continuare – o perioada foarte dificila, deoarece activitatea in constructii se desfasoara sporadic. Proiectele mari devin o raritate, fiind preferate cladiri mici, de maximum 6-10 apartamente sau case unifamiliale. Chiar daca s-a construit foarte mult in ultimii ani, conform cererii de pe piata, ar mai fi nevoie de circa un milion de locuinte pentru populatie. Aceasta realitate confirma faptul ca sectorul de profil va integra numeroase oportunitati in viitor. Pe fondul maturizarii pietei, cererea se va diversifica, prin accentul pus pe complexitatea solutiilor si serviciilor.
In momentul de fata, oferta pentru achizitia unei locuinte este variata, dar nu exista cerere foarte mare, deoarece preturile sunt mult prea ridicate pentru veniturile familiei medii din Romania si pentru timpurile actuale, cand exista incertitudinea locului de munca. Toti cei din domeniu spera intr-o revenire a pietei, insa pana in momentul stabilizarii, este greu de prognozat ce se va intampla. Estimez ca in 2012 domeniul constructiilor isi va relua trendul ascendent. Pana atunci, trebuie sa pastram un echilibru si sa ajutam economia sa se redreseze.
De asemenea, anul acesta am observat ca segmentul renovarilor a fost mai dinamic. Numai in Bucuresti exista numeroase cladiri multietajate care necesita lucrari de reabilitare a fatadei. La inceputul anului, am estimat o scadere a pietei de 10%, iar acum cred ca aceasta diminuare va fi de 20%. In 2011 sper ca evolutia segmentului specific se va mentine la nivelul acestui an.
- Cum a afectat criza financiara activitatea pe care o desfasurati?
- Consider ca nu mai putem vorbi de criza financiara, intrucat aceasta s-a terminat. Pur si simplu exista un cadru instabil financiar, cu o economie care se clatina, aceasta este realitatea. Astfel, pentru a obtine rezultate bune, trebuie sa lucrezi de doua - trei ori mai mult ca in trecut. Am dezvoltat proiecte de promovare pentru produsele noastre, promotii atractive pentru clienti si programe de loialitate pentru reteaua proprie de distributie.
In ceea ce priveste planurile de investitii, acestea nu s-au schimbat, ci doar au fost amanate. Astfel, la inceputul anului 2010, am achizitionat terenul in vederea realizarii unei noi unitati de productie (a treia) pentru adezivi, insa proiectul pentru aceasta fabrica va fi confirmat dupa relansarea sectorului de constructii.
Cea de-a treia unitate de fabricatie a adezivilor va fi construita pe un teren de aproximativ 30.000 mp in localitatea Roznov, situata langa municipiul Piatra-Neamt, urmand sa deserveasca zona Moldovei. In prezent, detinem doua unitati de productie pentru adezivi de constructii, in orasul Pantelimon (Ilfov) si la Campia Turzii (Cluj). Valoarea totala a investitiilor realizate de Henkel in Romania, in capacitati de productie, depaseste 35 milioane de euro.
- Care sunt cele mai solicitate produse din portofoliu?
- Cele mai performante categorii de produse din portofoliul diviziei de adezivi au fost cele legate de gleturile Ceresit si de termosistemul Ceresit Ceretherm. In 2010, pentru al doilea an consecutiv, Ceresit a devenit “Cea mai de incredere marca” la categoria “Materiale de constructii”, in cadrul celui mai amplu studiu de marketing realizat anual in Europa - Most Trusted Brands. Cercetarea, realizata de revista Reader’s Digest in randul cititorilor din 16 tari europene (printre care si Romania), a avut ca obiectiv identificarea marcilor in care are incredere populatia.
Henkel Romania, prin intermediul marcii Ceresit, este - in prezent - liderul pietei de adezivi destinati placarilor ceramice, cu o cota de piata de peste 45%. Adezivii pentru gresie si faianta reprezinta peste 50% din cifra de afaceri a diviziei specializate. Urmatoarele sisteme cu o pondere mare in cifra de afaceri sunt cele de glet si de termoizolatie. Bucurestiul este zona in care se inregistreaza cele mai mari livrari.
- Exista motive pentru care in Romania recesiunea s-ar putea prelungi?
- Totul depinde de situatia economiei reale si de capacitatea Guvernului de a elabora programe si proiecte capabile sa ajute mediul de afaceri. Multe din statele membre UE au reusit, printr-o guvernare inteleapta, sa depaseasca acesta perioada, numai Europa de est se mai afla in impas. Pe piata materialelor de constructii situatia este destul de dificila. Aceasta in conditiile in care toate firmele - de la producator la distribuitor si cei din retail - incearca sa supravietuiasca si sa ofere conditii cat mai atractive pentru consumatorul final.
- Care sunt avantajele in ceea ce priveste reabilitarea termica a locuintelor?
- In primul rand, in circa trei ani cei care investesc in reabilitarea apartamentelor isi vor amortiza costurile si, in al doilea rand, vor obtine beneficii maxime daca folosesc materiale de calitate si au specialisti care stiu sa aplice sistemul. Intr-o cladire modernizata cu ajutorul termosistemului Ceresit Ceretherm, se pastreaza un microclimat ideal, astfel incat, la temperaturi scazute, peretii nu ingheata, iar in zilele caniculare izolatia termica mentine o temperatura placuta in interior. In acest fel, cladirea nu mai este supusa variatiilor de temperatura. Tencuiala decorativa pentru exterior protejeaza peretii de conditiile atmosferice si confera fatadei cladirii un nou aspect. Calitatile acestui sistem fac ca acesta sa fie utilizat atat pentru cladirile nou-construite, cat si la renovarea celor existente.
De asemenea, sistemul folosit trebuie sa fie complet, de la un singur producator, cu o garantie de minimum 20 de ani, iar lucrarea sa fie monitorizata pe faze de executie de catre dirigintele de santier si reprezentantul producatorului. Costurile cu energia termica pe timp de iarna pot scadea cu pana la 35%, iar vara caldura va patrunde mai greu in case. Se recomanda folosirea unui polistiren de cel putin 10 cm grosime pentru a avea un efect vizibil. Pretul intregului sistem, atat al produselor, cat si al aplicarii, poate depinde foarte mult de grosimea polistirenului, de culoarea tencuielii decorative, de echipa de mesteri si poate varia intre 85 si 130 lei/mp de cladire termoizolata fara TVA.
- Care sunt problemele specifice activitatii?
- Dintre problemele pe care le intampinam, cea mai importanta se refera la «razboiul preturilor». Sunt multe persoane care renunta la o calitate acceptabila a materialelor achizitionate pentru un pret mai scazut. O parte dintre clientii finali sunt interesati numai de un pret redus, fara sa tina seama de rezultat si de faptul ca, in final, au economisit cel mult 200 de lei. Adevarul este ca, atunci cand realizezi o casa sau o renovezi, o faci pentru o lunga perioada de timp. Cel putin aceasta este situatia in Romania. Este foarte important sa folosesti produse de calitate pentru a obtine o lucrare durabila.