Casa Lebada, producator de materiale de finisaje in constructii, vopsele lavabile si alchidice sub brandurile Eko, Ekoweiss si Lebada, a incheiat anul 2021 cu un rezultat financiar mai putin favorabil, in pofida eforturilor cu care a sustinut o politica constanta a preturilor la produse pentru a-si sprijini partenerii - distribuitori, dar si clientii consumatori finali. "Suntem printre singurele fabrici din Romania care, in ciuda valurilor de mariri am riscat, alegand sa mentinem pe tot parcursul anului preturi constante la clienti, in ciuda unui rezultat deficitar, avand credinta ca in timpuri grele se dovedeste sprijinul. Desi dupa pierderea inregistrata ne gasim nevoiti sa amanam din planurile de extindere, vom continua sa ne respectam distribuitorii si sa ii sprijinim cu produse fara rabat in calitate, la preturi accesibile. Distribuitorii ne fac mai puternici si eforturile noastre nu au trecut neobservate. In 2022 am deschis deja drumuri catre piete noi, fiind contactati din judete unde nu aveam acoperire. Asadar, in 2022 ne vom directiona investitiile cu accent pe oameni - de la personalul de lucru, pana la clientul final", a declarat Lucretia Raicea, manager de marketing la Casa Lebada.
Compania a incheiat anul 2021 cu o cifra de afaceri de aproximativ un milion de euro. Tot anul trecut, a investit in extinderea activitatii, prin angajarea de agenti reprezentanti in fiecare regiune din tara, cresterea flotei de transport, renovarea facilitatilor curente din fabrica pentru eficientizarea fluxului de productie, adaptarea prin investitii de amploare la mediul de vanzare pe online si investitii in cercetare/ dezvoltare, certificare si agrementarea tehnica a produselor de finisaje din portofoliu.
Aproape 40% din vanzari s-au datorat segmentului B2B, care a crescut ca pondere in cererea totala de produse Casa Lebada in 2021.
"Agrementarea tehnica a produselor de finisaje si legatura stransa cu dezvoltatorii imobiliari si constructorii pentru furnizarea produselor specifice cu cerinta din proiecte la un pret de piata concurent a fost chei. Am incercat sa atragem si sa crestem inclusiv sectorul consumatorilor casnici prin dezvoltarea site-ului www.casalebada.ro si includerea optiunilor de vanzare si livrare online, insa proiectul nu poate fi complet cuantificat, fiind lansat destul de recent. Credem, insa, ca accentul pe acest tip de servicii cu livrare tip door-step va fi un booster binevenit tuturor celor care au un stil de viata ocupat", a precizat reprezentanta companiei.
2021, un “tsunami” al anului 2020
Fabrica Casa Lebada a functionat in 2021 la o treime capacitate de productie pe utilaje, in ciuda cheltuielilor mai mari destinate activitatilor de marketing si promovare de vanzari. "Din cauza rulajului de stocuri redus, cheltuielile de productie au fost semnificativ mai mari comparativ cu anii anteriori si, din pacate, acest lucru a influentat negativ inclusiv rezultatul financiar. Vom pune accent pe rezultate mai eficiente din cercetari si analize din piata economica si de produse de profil, insa fara o asociatie puternica de afiliere a producatorilor cu distribuitorii, precum si a institutiilor de stat rezultatele sunt mult mai incerte", a subliniat Lucretia Raicea.
Ea a comparat anul 2021 cu un "tsunami al anului 2020", avand in vedere majorarile de preturi care au venit in valuri si au creat incertitudine.
"Pentru Casa Lebada, anul 2021 a fost cu siguranta tsunami-ul anului 2020... In cei 15 ani de cand lucrez in productie nu am intalnit mai multe valuri de cresteri ale preturilor materiilor prime si ambalajelor manifestate prin atatea instabilitati de oferta. Urmaresc in mod constant situatia in lume si pot confirma ca nu exista tara in Uniunea Europeana care a trecut prin valurile de scumpiri la care am fost supusi in termen atat de scurt. O lipsa de control in acest aspect indica minusuri care slabesc forta de administrare si duc la instabilitati si mai mari. Nimeni nu cere subventii in timpuri grele, insa este foarte important sa pastram putinul pe care il mai avem in tara - in productie, horeca, forta de munca, dar si moralul oamenilor", a adaugat Lucretia Raicea.
Statul si institutiile trebuie sa sprijine mai mult producatorii
In afara dificultatilor provenite din instabilitatea preturilor de achizitii ale materiilor prime din piete majoritar externe (din cauza lipsei acestora din tara), provocarile principale pentru orice producator, indiferent de CAEN, sunt lipsa de consultanta economica, sustinere macar de tip legislativ si dezbinarea dintre industrii creata, din pacate, chiar de institutiile statului blocate in timp din punct de vedere tehnologic. "Pentru o fabrica integra, cu aproape 30 de ani vechime in Romania, ne doare faptul ca, in ciuda rezultatului muncit din greu pe profit al anului 2020, timp in care se poate spune ca am ajutat in sustinerea economiei - sa fim ulterior «rasplatiti» cu decizii de excludere a producatorilor pe profit din acordurile de fonduri pentru dezvoltare sau capital de lucru in 2021. De prea multe ori deciziile care se fac la nivel inalt nu consulta mediul privat. Si se dau la fel de repede precum se anuleaza sau se schimba… frustrarile apar atunci cand se doreste adaptarea insa nimeni nu ia in considerare costul repercusiunilor", a mai spus reprezentanta companiei Casa Lebada.
Printre nevoile urgente care ar fi necesare pentru sustinerea producatorilor in aceasta perioada, Lucretia Raicea mentioneaza lipsa, la nivel general, a unor consilieri puternici pe probleme legislative, dar si mecanisme de stat care sa faciliteze activitatea mediului de afaceri si accesul la informatii.
"Incertitudinea lasata in urma de modul in care s-a actionat in ultimii doi ani cu privire la crearea unei unitati intre mediul de afaceri si institutiile de stat inca nu s-a linistit. Ne lipsesc consilieri puternici pe probleme schimbatoare legislative, in ciuda faptului ca avem o echipa puternica de avocati care ne reprezinta ca firma. Fac referire la consilierea privind mediul de afaceri, un sistem contabil centralizat cu liber acces la intrebari care pot parea de rutina insa, in ciuda expertizei contabililor angajati, sunt vitale ca verificari suplimentare pentru orice afacere care isi doreste sa fie integra. Ne-ar fi vital accesul in timp util la date statistice pentru derularea facila a operatiunilor zilnice, implicarea mai reala a Camerelor de Comert din tara in legaturile intre afaceri la nivel local si national. In aceste privinte, chiar si cele mai mari corporatii sunt pe cont propriu si un sistem administrativ mai transparent ar ajuta ca factor de decizie mai rapid si cu o garantie mai mare de reusita. Investim in permanent in cercetare de piata economica dar si de produse. Insa singuri si fara unitate exista riscul mai multor esecuri care costa si pot influenta inclusiv rezultatele la nivel national, nu doar local. Ar conta enorm sprijinul oferit de primarii in procedurile de licitatii - care sunt cunoscute a fi anevoioase si insasi micilor primarii. Asadar, ne vom concentra investitiile cu accent pe oameni - de la personalul de lucru, pana la clientul final - nu pe afaceri, ci pe oamenii din spatele acestora", a subliniat Lucretia Raicea.
***
Casa Lebada este o fabrica cu capital integral privat romanesc, care a pornit in anul 1993 prima linie tehnologica de productie a hipocloritului de sodiu, utilizat ca dezinfectant si decolorant, atat de catre consumatorii casnici, cat si de catre cei industriali. In prezent, la aproximativ 30 de ani de la infiintare, compania produce lacuri, vopsele, diluanti, adezivi, detergenti, produse de curatenie si dezinfectie, situandu-se in topul producatorilor de lacuri si vopsele din Romania. Compania detine un laborator propriu de cercetare, dotat si acreditat conform standardelor Uniunii Europene. Produsele sale sunt atestate de certificari de calitate in vigoare si de catre organismele raspunzatoare in domeniu, si anume Ministerul Sanatatii sau Laboratorul de Chimie Sanitara.