Primarul municipiului Sighisoara, Iulian Sirbu, a anuntat ca nu au fost depuse contestatii la licitatia pentru proiectarea si executia variantei de ocolire a orasului, iar contractul urmeaza sa fie semnat in zilele urmatoare, lucrarea fiind prevazuta a se finaliza in 38 de luni.
"Este stabilit! Pentru ca nu s-au depus contestatii, castigatoare pentru proiectarea si executia 'Variantei de Ocolire Sighisoara' ramane asocierea de firme SC CLEAN PREST ACTIV SRL - SC T DANCOR ROMCONSTRUCT SRL - ILCI INSAAT SANAYI VE TICARET A.S. - SC PROIECT-CONSTRUCT REGIUNEA TRANSILVANIA SRL. In zilele urmatoare va fi semnat contractul. Durata de executie conform contractului este de 38 luni (14 luni pentru proiectare si 24 de luni perioada de executie). Va reamintesc, varianta de ocolire a Sighisoarei va avea 2 benzi, aceasta porneste din DN 13, inainte de intrarea in localitatea Albesti, si va iesi tot in DN 13, in apropierea localitatii Hetiur, avand o lungime de 13 km. Lucrarile vor include un pasaj peste calea ferata, un pod peste raul Tarnava Mare, un viaduct, doua sensuri giratorii si doua parcari", a scris Iulian Sirbu pe pagina sa de Facebook.
In memoriile adresate Ministerului Transporturilor si CNAIR, municipiul Sighisoara a precizat, de-a lungul vremii, ca varianta de ocolire a orasului este vitala pentru protejarea Cetatii Medievale, sit UNESCO, prin separarea traficului greu si de tranzit.
In ultimul memoriu, adresat in anul 2020, Primaria Sighisoara arata ca recensamintele de circulatie indica un trafic deosebit de intens in zona municipiului Sighisoara, in special pe ruta de iesire spre Brasov, si ca inca de la nivelul anului 2005 pe aici circulau peste 27.000 de autovehicule pe zi, numarul fiind cel putin dublu in acest moment.
"Obiectivul general al variantei de ocolire a municipiului Sighisoara este pe locul 9 in Master Planul General de Transport al Romaniei si consta in descongestionarea traficului din municipiul Sighisoara, atat prin separarea traficului local de cel de tranzit, cat si prin devierea traficului greu in afara localitatii. Realizarea variantei de ocolire a Sighisoarei reprezinta un proiect vital pentru integritatea orasului si pentru salvagardarea, protejarea si conservarea sit-ului UNESCO, fiind de notorietate faptul ca Cetatea Sighisoarei este singura cetate locuita din S-E Europei, fiind parte integranta a patrimoniului universal, un simbol si un brand al Romaniei, care are nevoie de ajutor urgent din partea autoritatilor abilitate, in conditiile in care UAT Municipiul Sighisoara, prin autoritatile publice locale, nu are competenta legala sa finanteze si sa implementeze acest obiectiv de investitii de interes national, avand in vedere categoria de drum ce se propune a se realiza, prin construirea variantei de ocolire a municipiului pe care il reprezint", se mai arata in memoriu.
Documentul mai preciza ca la Sighisoara, supranumita inca de la sfarsitul secolului al XIX-lea 'Perla Transilvaniei', zidurile Cetatii Medievale sufera un proces continuu de degradare, una dintre cauzele acestui fenomen fiind si trepidatiile puternice si constante provocate de traficul greu care tranziteaza municipiul, drumul european E 60 fiind in proximitatea sitului UNESCO.
"In ceea ce priveste necesitatea, utilitatea si urgenta proiectului, precizam ca realizarea variantei ocolitoare ar avea ca efect conservarea si protejarea sit-ului UNESCO, rezolvand totodata inconvenientele generate de congestionarea traficului, aglomeratia urbana si efectele negative induse de acestea asupra mediului si asupra sanatatii populatiei din municipiul Sighisoara si nu numai. Prin urmare, principala utilitate a variantei de ocolire nu este aceea de a permite calatorii mai rapide dintr-o parte in alta a municipiului, ci acela de separare a traficului greu si de tranzit pentru sporirea sigurantei, evitarea aglomeratiei si diminuarea emisiilor in atmosfera, in interiorul municipiului. In acest sens, varianta de ocolire se va distinge de o centura, care se adreseaza traficului local. Este de subliniat faptul ca nu exista nicio alta varianta de traversare a orasului, orice lucrare de reparatie sau asfaltare, generand ambuteiaje pe drumul national-european E 60 si cozi infernale pentru toti participantii la trafic", se mai sustinea in memoriu.