Primarul General, Nicusor Dan, a prezentat luni, 23 mai, in cadrul unei conferinte de presa, stadiul principalelor investitii ale Primariei Municipiului Bucuresti.
Printre aceste proiecte se numara infrastructura pentru tramvaie, achizitionarea de noi mijloace de transport in comun nepoluante, semaforizarea inteligenta si trenul metropolitan.
Reabilitarea si extinderea retelei de linii de tramvai
Nicusor Dan a explicat ca in prezent in Bucuresti exista o retea de linii de tramvai de 150 de kilometri, din care 100 de kilometri au fost modernizati la inceputul anilor 2000, iar 50 de km trebuie reabilitati. In plus, reteaua de linii de tramvai ar trebui extinsa cu inca 30 de kilometri: ”Avem, ca principala urgenta, reabilitarea celor 50 km, care costa aproximativ 500 de milioane de euro, bani pe care speram sa ii putem accesa din Planul Operational Regional, care se va lansa in aceasta toamna, pentru regiunea Bucuresti-Ilfov. In momentul de fata avem DALI-urile pentru 35 din 50 de kilometri si speram ca pana la jumatatea lunii iunie sa avem toate documentatiile finalizate si aprobate de Consiliul General, astfel incat sa putem aplica pentru aceste proiecte ]n cadrul Programul Operational Regional mobilitate - Bucuresti-Ilfov. In ceea ce priveste extinderea liniilor de tramvai, avem in lucru caietele de sarcini pentru studiile de fezabilitate si vom lansa achizitia in cursul lunii iunie”.
Semaforizare inteligenta pe 5 mari axe de circulatie
In ceea ce priveste semaforizarea inteligenta, Primarul General a aratat ca prima etapa o reprezinta modernizarea si integrarea in sistemul de management al traficului a semafoarelor de pe 5 mari axe de circulatie. Acestea asigura legatura dintre Piata Unirii si Soseaua Colentina, Bulevardul Theodor Pallady, Soseaua Alexandriei, Bulevardul Iuliu Maniu, Soseaua Bucuresti-Targoviste.
A fost incheiata consultarea de piata si urmeaza, in cel mult doua saptamani, achizitia. Totodata, pentru aceste cinci radiale s-au solicitat fonduri prin PNRR.
Alte 260 de intersectii deja integrate in sistemul centralizat vor fi mdoernizate si se vor integra in BTMS 225 de intersectii noi.
Studiu de prefezabilitate pentru trenul metropolitan
Un alt proiect de investitii il reprezinta trenul metropolitan, despre care Nicusor Dan a declarat ca s-a facut un studiu de prefezabilitate pentru tot ce inseamna reteaua CFR din jurul Bucurestiului si pentru posibilitatea de a amplasa statii care sa deserveasca aceasta retea, pe intreaga zona Bucuresti - Ilfov: ”Intr-o prima etapa se va utiliza infrastructura din zona de nord, adica trei linii: Gara de Vest - Gara de Nord, Gara de Nord - Gara Obor si Gara de Vest - Gara Obor. Am lansat in consultare de piata, pana pe 26 mai, studiul de fezabilitate pentru amplasarea peroanelor pentru aceste linii. Infrastructura exista, trebuie sa amplasam peroanele si apoi sa extindem contractul pe care il avem cu Consiliul Judetean Ilfov, dar mai ales cu Ministerul Transporturilor, pentru a putea sa operam pe aceste trasee”.
Tramvaie noi in Bucuresti din aceasta vara
Primarul General, Nicusor Dan: ”Suntem in derularea contractului de achizitie pentru 100 de tramvaie cu Astra Arad. Conform contractului, primul tramvai ar urma sa ajunga in august 2022. Constructorul a asigurari ca primul tramvai ajunge in Capitala mai devreme, adica luna viitoare, urmand ca, apoi, sa fie aduse cate patru tramvaie pe luna pana la finalizarea contractului.
Referitor la cele 100 de autobuze electrice, avem finantare din POR, si, avizarea documentatiei de achizitie de catre ANAP, vom lansa licitatia.
Avem finantare de la Administratia Fondului de Mediu pentru cele 100 de troleibuze, am elaborat studiul de oportunitate iar, dupa aprobarea Consiliului General vom lansa achizitia. De asemenea, dupa cum am anuntat recent, am solicitat fonduri din PNRR pentru alte 22 de troleibuze.
S-a finalizat receptia la parcarea din Pantelimon
Cat despre parcarea de la Cora Pantelimon, Primarul a anuntat ca receptia la acest proiect de investitii a fost finalizata si va putea fi folosita de bucuresteni in cel mai scurt timp.
Proiectele Prelungirea Ghencea si Pasajul Doamna Ghica sunt afectate de poprirea conturilor PMB, iar in prezent se poarta negocieri cu omul de afaceri Costica Constanda, pentru deblocarea situatiei.
”La Prelungirea Ghencea sunt intarzieri pentru ca, desi sumele pentru exproprieri exista in buget, din cauza conturilor poprite nu putem sa ii consemnam in conturile celor expropriati. La Pasajul de la Doamna elementele de tablier sunt in productie la o companie italiana, dar acestea trebuie platite”.
Termoficare: santiere deschise pentru reabilitarea retelei primare
In ceea ce priveste reabilitarea conductelor de pe reteaua principala care transporta agentul termic, sunt in prezent trei santiere deschise, pe tronsoane care au fiecare aproximativ 10 kilometri: tronsonul din Ferentari, tronsonul din Romana - bd. Mihalache si tronsonul din zona Progresul: ”In luna iunie se va deschide un alt tronson de 10 kilometri, in zona Pantelimon. Mai este un santier in achizitie, zona Colentina, pentru acesta depunerea ofertelor in SEAP se poate face pana pe 30 mai. Referitor la banii europeni destinati reabilitarii retelei de termoficare - am scos in licitatie 210 kilometri impartiti pe cinci loturi, au fost depuse ofertele, suntem in procedura de evaluare, urmeaza semnarea contractelor pentru proiectare si executie.
In ceea ce priveste suplimentarea surselor de productie, Termoenergetica a facut o achizitie pentru o centrala provizorie la Titan. A fost depusa o oferta care este in curs de analiza iar acea centrala de la Titan va putea fi folosita in cursul acestei ierni” a detaliat Nicusor Dan care a explicat ca, imediat dupa rectificarea bugetara se vor achizitiona centrale pentru 10 puncte termice, in special in capete de linie, care sa reuseasca sa deserveasca acele zone deficitare.
Sistem de telegestiune pentru economisirea energiei electrice
Avand in vedere ca in luna iunie va fi un apel de proiecte la Administratia Fondului de Mediu, Primaria Capitalei va depune un proiect de 50 de milioane de lei pentru inlocuirea a 28.000 de becuri, ceea ce va insemna inlocuirea acestora cu LED si cu un sistem de telegestiune, ceea ce duce la o reducere a facturii si a consumului de energie electrica. Se vor monta totodata si 40 de statii de incarcare pentru masinile electrice, iar pentru alte 40 de statii, PMB va aplica la Administratia Fondului de Mediu pentru obtinerea de fonduri.