Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a solicitat Comisiei Europene suplimentarea cu aproximativ 500 de milioane de euro a sumei alocate sectorului transporturi prin Programul Operational Infrastructura Mare, pentru a se putea finanta proiecte si in ultimele 6 - 7 luni din 2023, cand aceasta se va epuiza, a declarat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
"Pe Programul Operational Infrastructura Mare, din proiectiile pe care le avem, probabil ca suma totala se va termina undeva la anul pe vremea asta, hai sa spun iunie, jumatatea anului. (...) Ar fi pentru prima data cand pe infrastructura mare s-ar termina pe un exercitiu bugetar banii europeni. Ca sa preintampinam aceasta perioada de aproximativ 6-7 luni de la anul, cand am ramane fara o forma de finantare, sa stiti ca deja am trimis cerere catre Comisia Europeana in care solicitam ca sumele care revin infrastructurii mari sa fie marite", a afirmat ministrul, la Conferinta Anuala si Adunarea Generala a Asociatiei Aeroporturilor din Romania.
Sorin Grindeanu a explicat ca Romania nu va reusi sa cheltuiasca intreaga suma alocata din fonduri europene pe exercitiul bugetar 2014 - 2021, insa pe infrastructura mare acestea se vor epuiza cu 6-7 luni inainte de a se termina anul 2023, iar proiectele vor ramane fara finantare.
"Romania nu va reusi sa cheltuiasca intreaga suma pe 2014 - 2021 alocata, dar pe sectorul de infrastructura mare, la transporturi, vom termina banii mai repede cu 6-7 luni si, atunci, in urma cu o luna si ceva, am trimis o cerere prin care din suma care revine Romaniei si care pe toate predictiile pe care le avem nu vom reusi sa o cheltuim ca tara sa mareasca pe domeniul transporturilor cu aproximativ 500 de milioane de euro, astfel incat sa putem sa mai finantam proiecte si in ultimele 6-7 luni din 2023 si sa poata sa intre cat mai multe proiecte. Mai ales ca aceasta cerere este justificata pentru ca, in 2020, odata cu declansarea pandemiei, s-au luat anumite sume din POIM pe infrastructura mare, 400 si ceva de milioane, si s-au dat pe alte zone. Am vrea acum sa primim inapoi acei bani, tocmai pentru a avea finantare pentru toate proiectele", a sustinut el.
La randul sau, secretarul de stat in MTI, Bogdan-Stelian Mindrescu, a precizat ca in ultimele sase luni s-au semnat sapte contracte cu o valoare de peste 915 milioane de euro si se afla in evaluare alte 11 proiecte.
"Pe partea de finantari europene, din momentul in care dansul (ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Sorin Grindeanu - n. r.) a preluat mandatul, in cele 6 luni, s-au semnat 7 contracte cu o valoare de peste 915 milioane (de euro - n. r.). Sunt depuse aproximativ 11 proiecte care sunt in evaluare in acest moment si asteptam si alte proiecte. Trebuie luat in considerare faptul ca nu se vor mai finanta proiectele din domeniul aviatiei pe urmatoarea perioada. Din punctul nostru de vedere, sprijinim si cautam sa venim in intampinarea dvs in fata oricarei probleme pe care o veti avea in ceea ce priveste aceste proiecte si va indemnam sa aplicati atat timp cat mai puteti. Se va termina aceasta perioada de depunere la sfarsitul acestui an, o sa cautam sa alocam sau sa relocam proiectele care pot fi mutate in POT, pentru a va putea suplimenta finantarea pentru zona de aviatie, insa avem nevoie de sprijinul dvs., ceea ce inseamna depunerea de proiecte", le-a transmis Mindrescu participantilor la conferinta.
Si seful de la Transporturi a incurajat directorii de aeroporturi si reprezentantii autoritatilor locale sa se implice si sa finalizeze proiectele incepute in domeniul aviatiei.
"Sectorul aviatic sufera de un soc dublu fata de alte componente ale transportului pentru ca, asa cum stiti, Comisia Europeana a decis ca pe exercitiile bugetare viitoare, chiar daca vorbim de 2021-2027, sa nu mai finanteze acest tip de transport. Vreau sa va dau un mesaj de incurajare dincolo de acest soc dublu pe care sectorul aviatic l-a suferit in acesti ani, pentru ca, in ciuda perioadei complicate cu care se confrunta sectorul aviatic, vreau sa va spun ca aviatia si acest sector reprezinta o prioritate cel putin pentru Ministerul Transporturilor cat sunt in functia de ministru. In aceasta perioada, au semnat colegii mei destule programe de investitii cu aeroporturile din Romania. La inceputul acestei luni, in Guvern, s-a aprobat inclusiv un ajutor de 21 de milioane pentru sase aeroporturi din Romania, care au traficul intre 200.000 si 3 milioane. Unul dintre aeroporturi este in coordonarea MTI, Aeroportul din Timisoara, celelalte cinci in coordonarea autoritatilor locale. As face un apel la dvs, la echipe, ca indiferent de coordonarea pe care o aveti, la minister sau la autoritatile locale, ca pe toate aceste proiecte pe care le-ati semnat sau le veti semna in perioada imediat urmatoare sa va implicati, sa incercati sa le terminati pentru ca avem acea limita de M+3 pe fostul exercitiu bugetar 2014-2021, iar pana la sfarsitul anului 2023 pe aceasta regula de M+3 trebuie sa tragem toti banii europeni. De aceea este o cursa contracronometru pe care o avem cu totii", a spus si Grindeanu.