RO EN
Košík je prázdný

VALORIA: Succesul digitalizarii depinde de tehnologie (69%), conducere si strategie

Multe echipe de management ale companiilor din Romania nu discutau despre digitalizare acum 12 luni. In multe companii, nici acum subiectul nu este prioritar pe agenda acestora, pentru ca se discuta despre reducerea costurilor, eficientizare, productivitate si realizarea bugetelor. Insa digitalizarea este raspunsul, macar partial, la multe dintre aceste preocupari.
De aceea este momentul ca viziunea directorilor executivi si a managerilor in privinta digitalizarii sa devina clara. Nu va mai fi nici un tip ce companie, nici un domeniu de activitate, care sa nu fie impactat de tehnologii ca Big Data, Cloud, IoT, etc. Cu aceasta realitate managerii trebuie sa construiasca acum noi modele de afaceri, rezilienta si agilitatea companiilor pe care le conduc.
Pentru a sustine acest proces va prezentam raspunsurile specialistilor Valoria la urmatoarele trei intrebari:
 
Care a fost cea mai importanta transformare adusa de 2020 in digitalizarea companiilor?
Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente: "In contextul pandemiei, antreprenorii din Romania au fost pusi in fata unui adevar simplu, dar dureros: fie te adaptezi noilor conditii si iei decizii responsabile, fie inchizi afacerea. Prin urmare transformarea cea mai mare adusa de 2020 in digitalizarea companiilor nu este una atat tehnica cat este una de mindset. In fond digitalizarea are nevoie in principal de o transformare a viziunii managerilor si mai apoi devine una tehnica. Mai mult, 90% din munca efectiva de schimbare este legata mai degraba de raspunsul angajatilor care interactioneaza cu noile sisteme, in timp ce doar 10% tine de utilizarea lor propriu-zisa. Sub impactul crizei generate de pandemie, antreprenorii au recunoscut importanta automatizarii si mediului online si au adoptat solutii si instrumente tehnologice noi, au accesat canale digitale, au inceput instruirea oamenilor ca sa interactioneze in noul mediu de lucru virtual, si, unii chiar au pivotat cu succes spre modelele de business digitale".
 
Alexandra Cernian (foto), Lector la Facultatea de Automatica si Calculatoare: "Pentru companiile mature din punct de vedere al procesului de digitalizare, cele mai importante transformari din 2020 au fost legate de automatizarea proceselor de business si securitatea cibernetica. Studiul «Barometrul digitalizarii in Romania» realizat de Valoria si Doingbusiness.ro arata ca Robotic Process Automation (RPA) si Inteligenta Artificiala (AI) fac parte din strategia de digitalizare a mai putin de 20% dintre companii. Dintre directorii si managerii care au participat la studiu, doar 19% spun ca utilizeaza in prezent RPA, in timp ce doar 12% integreaza AI in strategia de digitalizare a companiei. Din punct de vedere al domeniilor de utilizare a RPA, 39% dintre directorii generali ai companiilor care folosesc RPA in 2020 si 33% dintre manageri spun ca aceasta tehnologie este utilizata in departamentul financiar, ceea ce indica clar ca potentialul nevalorificat al digitalizarii este urias".
 
Ce previziuni ai in legatura cu evolutia digitalizarii in Romania in 2021?
Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente: "Un ghid practic pentru anticiparea evolutiei digitalizarii in Romania il reprezinta studiul realizat de Valoria si Doingbusiniess.ro: «Barometrul digitalizarii in Romania». Pe baza raspunsurilor oferite de directorii si managerii companiilor din tara noastra putem spune ca la nivel strategic: tot mai multe companii vor sa dea responsabilitatea dezvoltarii digitale a afacerii unui lider din conducere companiei. Strategia lor va include tot mai mult componenta digitala si tot mai multi decidenti vor considera digitalizarea o sursa de crestere a veniturilor si nu una de costuri. In 2020, 63% dintre companii din Romania, fata de 53% in 2018, spuneau ca sunt increzatoare in legatura cu digitalizarea deoarece au cunostintele necesare pentru a naviga acest proces. Asadar increderea in digitalizare este pe un trend crescator si se va consolida si in 2021. Vor aparea modele de business digitale care vor avea un puternic efect transformator asupra industriilor si va creste nivelul de expertiza si implementare a solutiilor digitale. Romania este obligata sa urce in clasamentul DESI cel putin o pozitie".
 
Alexandra Cernian, Lector la Facultatea de Automatica si Calculatoare: "Cu siguranta 2021 va fi un an in care digitalizarea companiilor va continua. «Barometrului digitalizarii» arata ca in Romania, 57% dintre companii in anul 2020, fata de 47% cu doi ani inainte, spun ca digitalizarea a avut deja o influenta mare asupra lor si doar 14%, fata de 11% in 2018, spun ca a avut doar o influenta mica. Cu toate acestea, companiile din Romania progreseaza mai lent cu implementarea tehnologiilor avansate ca AI, Big Data si RPA. Inteligenta Artificiala nu este inca pe agenda directorilor generali si a managerilor in ceea ce priveste strategia de crestere a capabilitatilor de business ale companiei, iar rezultatele studiului arata ca 60% dintre directorii generali si 61% dintre manageri au dat un raspuns negativ la aceasta intrebare. Robotic Process Automation este tehnologia care a explodat in adoptie la nivelul companiilor avansate in digitalizare din toate domeniile de activitate in acest an, mai ales datorita efectului favorabil asupra eficientei si rezilientei proceselor companiei".
 
Ce competente trebuie sa aiba directorii si managerii pentru a fi parte din solutie, nu din problema?
Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente: "Cu tehnologia in continua evolutie, este important ca directorii si managerii sa fie deschisi si flexibili la aceste schimbari. Managerii ar trebui sa priveasca spre viitor, nu sa ramana blocati in trecut. Sa priveasca spre automatizarile software, nu sa se intoarca la trimiterea de fax-uri. Managerii ar trebui sa aiba cunostinte extinse despre utilizarea tehnologiei in domeniul lor de activitate pentru a le oferi angajatilor lor cele mai bune resurse posibile. Crearea unui sistem eficient de gestionare a documentelor digitale este una dintre provocari. Managerii ar trebui sa colaboreze cu echipa lor pentru a crea un sistem care functioneaza cel mai bine pentru toata lumea. In mod ideal, unul care descurajeaza utilizarea hartiei care de cele mai multe ori este plimbata de la un birou la altul. Conectarea la mediul virtual poate ajuta, de asemenea, managerii sa caute noi talente, sa isi evalueze abordarea clientilor, sa testeze strategiile de marketing si sa comunice cu clientii in mediul lor predilect de comunicare. Toate aceste abilitati de management sunt adoptate pentru a fi actual si pentru a da tonul angajatilor la locul de munca. Daca un manager se preocupa ca sa-si aduca echipa si compania in era digitala, atunci angajatii il vor urma".
 
Alexandra Cernian, Lector la Facultatea de Automatica si Calculatoare: "In Romania principalele trei elemente care conduc la succesul digitalizarii unei companii sunt: tehnologia (69%), conducerea companiei (44%), viziunea si strategia (39%). Este important ca directorii si managerii sa aiba o strategie de comunicare si de management al schimbarii eficienta, prin care sa transmita angajatilor in mod transparent viziunea de digitalizare a companiei si impactul pe care il va avea asupra activitatii lor si al companiei. Pe langa viziune, empatie si adaptabilitate, pentru a reusi in aceasta sarcina managerii au nevoie de o buna intelegere a procesului de transformare digitala, de cunostinte solide de managementul schimbarii si de abilitati de comunicare excelente".
 
*** Articol realizat de Elena Badea, Managing Director Valoria.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter