RO EN
Košík je prázdný

STUDIU: 97% dintre companiile din industrie vor investi in digitalizare si robotizare

Doua treimi dintre companiile romanesti sunt decise sa investeasca semnificativ in digitalizare, in urmatorii trei ani, in conditiile in care 80% se confrunta, printre altele, cu problema resursei umane calificate. 79% vizeaza investitii in productie, 50% in control si 46% in planificare, arata rezultatele unui studiu realizat in randul a peste 300 de companii din industria romaneasca.
Problema lipsei resurselor umane afecteaza intreaga piata a muncii din Romania, iar companiile din industrie se indreapta tot mai mult spre tehnologie, automatizare si digitalizarea proceselor, arata concluziile studiului de perceptie ,,Digitalizarea in companiile industriale din Romania’’, realizat de Cult Market Research, la comanda Academia Industriala.
Potrivit studiului, majoritatea companiilor (74%) considera ca digitalizarea, reprezentata de noile tehnologii, robotizare, servicii cloud, sisteme inteligente si Big data, reprezinta principalul factor ce poate contribui la cresterea eficientei activitatii desfasurate. Pe langa digitalizare,modernizarea si formarea fortei de munca reprezinta, de asemenea, aspecte ce pot creste eficienta companiilor, in opinia a 61% dintre companii.
49% mizeaza pe digitalizare pentru reorganizarea proceselor, 25% pentru imbunatatirea conditiilor de munca, iar 15% prin mecanizare. Pentru aproximativ doua treimi dintre companiile din industrie, digitalizarea este o prioritate recenta, ce a inceput sa se contureze in ultimii 3 ani.
In prim-plan se afla companiile mari, cu peste 1000 de angajati si bugete semnificative, interesate sa investeasca in digitalizarea productiei (79%), controlul activitatii (50%) si planificare (46%). 28% dintre respondenti mizeaza pe digitalizare pentru procesele generale de operare, iar 26% pentru sprijinul decizional.
,,A patra revolutie industriala, denumita generic Industria 4.0, este inca la inceput de drum in Romania. Desi aflate in etape incipiente ale implementarii digitalizarii, companiile din industrie privesc digitalizarea drept principala modalitate prin care pot creste eficienta companiei. Totusi, companiile nu profita la capacitati maxime de noile tehnologii’’, arata concluziile studiului.
Motivele tin, in primul rand, de conditii financiare si de infrastructura insuficiente - doar o treime dintre companiile din industrie detin bugetele si infrastructura necesare pentru a-si digitaliza activitatea. Dincolo de restrictiile bugetare si de infrastructura, firmele se confrunta cu lipsa oamenilor instruiti in domeniu.
Tehnologia va face diferenta in viitor
Prima revolutie industriala a fost reprezentata de mecanizare, de puterea apei si a aburului. A urmat a doua revolutie, caracterizata de productia de masa, de liniile de asamblare si de electricitate. Cea de-a treia revolutie industriala a fost reprezentata de automatizare si utilizarea computerelor.
In prezent, economia globala se afla intr-o noua etapa, Industria 4.0, a patra revolutie industriala, caracterizata de informatizarea proceselor industriale, care conduce la crearea unei fuziuni intre lumea fizica si cea digitala. Industria 4.0 presupune, in esenta, un transfer partial al autonomiei decizionale sistemelor cibernetice. In prezent, Industria 4.0 isi centreaza eforturile catre inovare si crearea de noi modele de business.
Iar oamenii de afaceri romani par sa fi inteles ca, intr-o economie globala, competitivitatea si performanta vor fi conditionate de modul in care vor implementa noile tehnologii. In prezent, una din patru companii investeste in digitalizare in mod continuu, iar 3 din 10 companii au realizat un plan de investitii pentru digitalizare.
Studiul arata, astfel, ca cele mai multe companii din industrie si-au declarat intentia de a realiza investitii in digitalizare in viitor, chiar daca nu si-au facut inca niciun plan concret. Proportia companiilor care doresc investitia in urmatorii 3 ani ajunge la 97%. In prim-plan se afla industria IT, care investeste in cea mai mare masura in mod continuu in digitalizare.
Spre comparatie, industria textila se confrunta mai mult cu lipsa muncii calificate in activitati ce presupun abilitati digitale si cu dificultati de finantare, comparativ cu celelalte ramuri industriale. Pe de alta parte, industria echipamentelor electrice si electronice detine in cea mai mare masura resursele financiare pentru a realiza digitalizarea(raportat la nevoile proprii,conform unei evaluari proprii),
,,Tehnologiile implementate in prezent sunt eficiente, dar Industria 4.0 aduce inovatii ce imprima un ritm alert de schimbare de la zi la zi, pe care industria romaneasca trebuie sa il urmeze pentru a se mentine in competitie. In prezent, procesele de planificare, productie si control sunt cele mai prioritizate domenii pentru implementarea digitalizarii. Acest aspect este unul firesc intrucat companiile au inceput si continua digitalizarea pentru a-si creste eficienta, a avea un control mai bun asupra activitatii si a reduce timpii de lucru’’, arata concluziile studiului.
Robotizarea si Big Data, in prim-plan
Potrivit rezultatelor studiului, companiile din industria romaneasca implementeaza in prezent doar partial tehnologiile industriei 4.0. Situatia este una buna privind optimizarea proceselor,colectarea si analiza datelor, automatizarea, conectarea la retea si internetul, fiind notiuni prezente in peste 50% dintre companii. Totusi, exista loc de imbunatatire in ceea ce priveste alte aspecte esentiale precum robotizarea, serviciile cloud, competentele digitale,sistemele inteligente si bigdata.
,,Companiile romanesti din industrie sunt constiente de impactul benefic al digitalizarii asupra activitatiilor. Totusi, in prezent, implementarea digitalizarii in industria romaneasca se produceintr-un ritm lent. Lipsa resurselor necesare (umane, financiare, de timp etc.) este mentionata de catre reprezentantii companiilor din industrie. Astfel, neavand toate resursele necesare pentru a implementa digitalizarea, companiile din industrie sunt nevoite sa realizeze o selectie a prioritatilor’’, arata concluziile studiului.
Doar 42% dintre reprezentantii companiilor au indicat estimari ale investitiilor in proiecte specific de digitalizare. Celelalte companii fie nu au astfel de proiecte, fie bugetele nu pot fi estimate, alocarile bugetare fiind facute dupa alte criterii.
77% dintre companii sunt focusate, astfel, pe optimizarea proceselor, 75% pe colectarea si analiza datelor, 72% au mentionat automatizarea proceselor, iar 69% - conectarea dispozitivelor la retea
,,Digitalizarea se refera cel mai mult la colectarea si analiza datelor,imbunatatirea proceselor, securitatea informatica si transparenta si controlul operatiunilor. Incazul companiilor din industrii ,digitalizarea se refera mai putin la inlocuirea resursei umane prin mecanizare, controlul la distanta a proceselor si extinderea sistemelor electronice ale companiei’’, arata concluziile studiului.
Studiul de perceptie ,, Digitalizarea in companiile industriale din Romania’’ a fost realizat de Cult Market Research, la comanda Academia Industriala, in perioada octombrie 2018 - martie 2019 prin metoda PAPI (chestionar pe suport hartie, realizat fata in fata) si CAWI (chestionar online).
La cercetare au raspuns 300 de reprezentanti ai companiilor din diferite ramuri industriale, de la fabricarea de masini si utilaje, fabricarea autovehiculelor, industria prelucrarii lemnului, industria alimentara, industria textila, industria metalurgica, la industria IT, fabricarea maselor plastice etc.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter