Preferinta pentru cumparaturile online se afla in crestere, grija pentru sanatate fizica si mentala a devenit la fel de mare ca cea pentru locul de munca, in timp ce intentiile privind cheltuielile sunt profund afectate de reducerea veniturilor personale, rezulta din sondajul global PwC referitor la comportamentul consumatorilor, ”Global Consumer Insights Survey” 2020.
Schimbarile de comportament ale consumatorilor in 2020, dupa izbucnirea pandemiei COVID-19, evidentiaza trei tendinte majore: adaptarea digitala, preocuparea pentru sanatate, respectiv pentru sustenabilitate:
- 45% dintre consumatori la nivel global spun ca asistenta medicala este unul dintre primele trei motive pentru a trai intr-un oras
- 69% sunt mai preocupati de sanatatea mintala si bunastarea persoanei
- 43% se asteapta ca intreprinderile sa aiba responsabilitate pentru impactul lor asupra mediului
Mai multe cumparaturi in online
Desi cumparaturile alimentare in magazinul fizic reprezinta in continuare principala alegere, peste o treime dintre consumatori (35%) folosesc instrumentele online in acest scop, iar 86% dintre acestia intentioneaza sa isi mentina acest obicei si dupa ce masurile de distantare sociala sunt eliminate.
”Pandemia a evidentiat avantajele cumparaturilor online si a modelat intr-un timp scurt comportamentele si obiceiurile de consum. Este de asteptat ca aceasta tendinta sa accelereze si, implicit, sa stimuleze companiile si comerciantii sa isi reinventeze modul in care isi desfasoara activitatea. Cel mai probabil ne indreptam catre o experienta de tip omnichannel care va integra tot mai mult cumparaturile offline cu cele online mai curand decat se anticipa”, spune Mihai Anita, Partener, Retail & Consumer Leader, PwC Romania.
In ceea ce priveste produsele nealimentare, inainte de pandemie, 47% dintre consumatori spuneau ca fac cumparaturi zilnic sau saptamanal din magazinele fizice, in timp ce telefoanele mobile erau utilizate in acest scop de 30% si calculatoarele de 28%.
Post pandemie, cumparaturile online pentru produse nealimentare au inregistrat o crestere substantiala, astfel: telefon mobil 45%; calculatorul 41%.
Preocuparea pentru sanatate, in crestere
51% dintre consumatorii urbani spun ca sunt mai preocupati de ingrijirea sanatatii fizice si a bunastarii mintale si a dietei ca urmare a COVID-19. Aproape jumatate dintre locuitorii urbani chestionati dupa izbucnirea pandemiei spun ca siguranta (49%) si asistenta medicala (45%) sunt la fel de importante pentru calitatea vietii lor ca locul de munca.
„Interesul consumatorilor pentru sanatate, bunastare, dieta se afla intr-o tendinta crescatoare si va influenta atat industriile care ofera produse si servicii din aceste categorii, precum si obiceiurile de consum generale pentru ca oamenii se vor astepta ca toti producatorii si furnizorii sa fie mult mai atenti la igiena, siguranta, sustenabilitate”, explica Ruxandra Tarlescu, Partener Retail & Consumer Tax Leader, PwC Romania.
Impactul asupra cheltuielilor personale
Inainte de pandemie, increderea consumatorilor urcase la un nivel inalt, aproape jumatate (46%) spunand ca intentionau sa cheltuiasca mai mult in urmatoarele 12 luni.
Dupa izbucnirea pandemiei, 40% au raportat o scadere a veniturilor ca urmare a pierderii locului de munca sau a reducerii veniturilor. In plus, procentul celor care au spus ca vor cheltui mai putin in urmatoarele luni aproape s-a dublat, iar numarul celor care au spus ca vor cheltui mai mult a scazut cu mai mult de 10 puncte procentuale. Astfel:
- 41% au spus ca le-au crescut facturile pentru casa (de exemplu, alimente, incalzire, energie electrica)
- 40% au suportat o scadere a venitului gospodariei din cauza concedierii / pierderii locului de munca /reducerii orelor de lucru
- 18% au inregistrat o scadere a veniturilor si o crestere a facturilor gospodariilor
In prezent, consumatorii cheltuiesc mai putin pentru majoritatea categoriilor de produse nealimentare, cele mai mari scaderi fiind pentru imbracaminte si incaltaminte (51%) si echipament sportiv (46%).
Consumatorii si sustenabilitatea
Conform sondajelor efectuate inainte de pandemie, 45% dintre respondentii la nivel mondial spuneau ca evita utilizarea plasticului ori de cate ori este posibil, 43% se asteptau ca intreprinderile sa fie responsabile pentru impactul asupra mediului, iar 41% ca retailerii sa elimine pungile de plastic si ambalaje pentru articole perisabile. Atunci cand au fost intrebati cine erau cei mai responsabili de incurajarea comportamentelor durabile in orasul lor, 20% au ales „eu consumatorul”, in timp ce 15% au ales „producatorul”.