RO EN
Košík je prázdný

Piata de tamplarie va creste cu 2,9% pe an, pana la 850 milioane euro in 2024

Piata locala de tamplarie termoizolanta, evaluata la circa 800 de milioane de euro in 2020, va inregistra un declin usor, de circa 1%, in 2021, activitatea din acest an datorandu-se preponderent renovarilor. Din 2022 evolutia din domeniu ar urma sa se reia, pana in 2024 fiind estimata o crestere anuala de circa 2,9%. In acest scenariu, piata de tamplarie din Romania va depasi, in 2024, pragul de 850 de milioane de euro, corespunzator unor livrari de 5,2 milioane de unitati de ferestre, potrivit datelor prezentate de Interconnection Consulting Group in cadrul celei de-a patra editii a videoconferintei EURO-Fereastra, ce a avut la inceputul lunii decembrie 2021.
Piata de ferestre, in ansamblul sau, s-a aflat pe un trend ascendent in ultimii sase ani, desi impactul pandemiei asupra sectorului a fost semnificativ mai ales in zona exporturilor si cu precadere in perioadele de restrictii de circulatie. Potrivit Eurostat, in 2020, exportul de ansambluri din PVC si aluminiu, respectiv de produse din lemn si otel, a scazut usor de la un total de 236,7 milioane de euro (in 2019) la aproape 235,7 milioane de euro, cel mai accentuat regres fiind consemnat pe segmentul ansamblurilor din lemn, ca urmare a faptului ca principala piata de export (Italia) a fost mai puternic afectata de existenta unui numar mare de cazuri de imbolnavire cu Covid-19. Totusi, evolutia semnificativa a pietei interne de constructii, in special pe segmentul rezidential, din ultimii doi ani, a sprijinit cererea de sisteme de tamplarie in 2020 si in 2021, compensand aproape in totalitate pierderile generate de scaderea importurilor si mentinand tendinta de crestere din domeniu. In general, estimarile pentru 2022 sunt rezervat-optimiste.
 
Cea de-a patra editie din 2021 a videoconferintei EURO-Fereastra s-a axat pe o tematica generala, vizand retrospectiva celui de-al doilea an pandemic, perspectivele pentru urmatoarele 12 luni, precum si impactul pe care actuala politica internationala axata pe anularea emisiilor de dioxid de carbon il va exercita asupra evolutiei industriei de tamplarie termoizolanta din Romania. Evenimentul, organizat de publicatia Fereastra, a avut loc 9 decembrie 2021, in mediul online. Participantii au mai adus in discutie provocarile date de adaptarea ofertei de produse cu eficienta termica ridicata la cererea axata pe preturi reduse, problemele si oportunitatile generate de pandemia Covid-19, dar si noile riscuri estimate, legate de o posibila scadere a calitatii produselor, in contextul scumpirilor si al unei cereri bazate, in continuare, pe pret.
 
 
Valentin Petrescu, presedinte al Patronatului Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta (PPTT) si vicepresedinte al FPSC:"Din informatiile detinute, rezulta ca piata a crescut cu aproximativ 5% din punct de vedere valoric. Prin prisma cantitativa se inregistreaza, insa, un usor declin de circa 5%-7%, diferenta fiind cauzata de majorarile preturilor la materiile prime care au avut loc in al doilea an pandemic. In ceea ce priveste patronatul nostru si membrii sai, 2021 a fost un an bun, mai ales datorita faptului ca, spre deosebire de alte domenii economice, sectorul constructiilor si, implicit, cel al ferestrelor si fatadelor cortina, a functionat in parametri aproape normali, la fel cum s-a intamplat, de altfel, si in 2020. Daca ne referim la eficientizarea energetica a cladirilor, este important de mentionat faptul ca la momentul actual se afla in discutii normativul MC001, ce stabileste valorile coeficientului de transfer termic al tuturor componentelor unui imobil si care, din punctul nostru de vedere, trebuie modificat. Documentul este notificat la Comisia Europeana si va fi pe website-ul institutiei pentru consultare pana la mijlocul lunii ianuarie 2022", a declarat, cu prilejul participarii la video-conferinta EURO-Fereastra.
 
Razvan Gabriel Popa, director executiv Alusystem: "Pentru Alusystem, 2021 a fost un an bun, desi nu usor. Lipsa de materiale, cresterea preturilor unitare, majorarea nejustificata a cererii, imposibilitatea de a livra la timp anumite produse etc. reprezinta provocari care ne-au afectat pe toti, indiferent daca este vorba despre furnizori sau producatori. Companiile din domeniu, fara deosebire, au avut de gestionat o perioada complicata, mai ales prin prisma asumarii termenelor incluse in contractele existente inca din 2020. In ceea ce priveste activitatea Alusystem, noi deja am facut o schimbare majora dinspre proiectele de birouri si comerciale, catre constructiile rezidentiale, in 2022 peste 80% din contracte vizand acest sector. In 2022, consideram ca sustenabilitatea si rezilienta vor fi subiecte centrale, indiferent daca vorbim despre nZEB sau despre performantele produselor".
 
Paul-Mihail Chipriean, Head of Window Solutions Rehau Romania: "In 2021, la nivelul diviziei Window Solutions ne-am confruntat cu o serie de provocari. Am intampinat dificultati pe lanturile de aprovizionare, pe de-o parte cauzate de o cerere foarte mare a clientilor, ceea ce a generat o incarcare pe comenzi mult mai mare decat sarcina maxima suportata de actualele facilitati de fabricatie si, pe de alta parte, generate de lipsa materiilor prime necesare productiei de profile. La toate acestea, se adauga criza de transporturi experimentata la momentul actual si care face foarte dificil demersul de aprovizionare cu profile intr-un timp rezonabil. Trecand de toate acestea, 2021 a fost un an exceptional din punct de vedere al livrarilor si rezultatelor financiare. Consemnam o crestere considerabila fata de exercitiul financiar precedent, semnificativ afectat de pandemie, mai ales in perioada martie - mai. Speram ca si in actualul an fiscal trendul ascendent se va mentine, semnalele venite dinspre piata, cel putin cele masurate de noi si culese prin intermediul partenerilor, indicand probabilitatea destul de ridicata a unui asemenea scenariu".
 
Hubert Nuckowski, Managing Director, Aluprof System Romania: "Anul 2021 a fost excelent din punct de vedere financiar, cu toate ca, la fel ca majoritatea companiilor din domeniu, am avut de solutionat problema spinoasa a lanturilor de aprovizionare, care a dus, in mod inerent, la anumite intarzieri ale livrarilor. Surprinzator insa exercitiul financiar recent incheiat s-a concretizat prin rezultate foarte bune inclusiv in ceea ce priveste subsidiara din Romania, scenariu pe care dorim sa-l vedem transpus in practica si in 2022. Cresterea a fost una in termeni reali, manifestandu-se atat fata de primul an pandemic, cat si in raport cu 2019. De altfel, Aluprof a crescut in mod constant in ultimul deceniu pe piata locala, ceea ce a determinat ca in majoritatea anilor precedenti sa stabilim permanent recorduri ale vanzarilor, ceea ce s-a intamplat inclusiv in 2021. Trebuie precizat faptul ca sporul a fost atat prin prisma cantitativa, cat si valorica, cu mentiunea ca dinamica a fost chiar mai accelerata in ceea ce priveste sistemele destinate executiei de usi si ferestre".
 
Dragos Matei, director general AGC Flat Glass Romania: "Desi statisticile prezentate de Interconnection indica o anumita scadere pe segmentul de tamplarie termoizolanta si fatade cortina din Romania, in ceea ce ne priveste am constatat ca, la fel ca in cazul altor societati, am inregistrat rezultate mai bune chiar decat in 2019. Consider ca si unii si altii avem dreptate. De fapt, are loc o polarizare a domeniului analizat, astfel incat marile companii reusesc sa creasca intr-un ritm mai accelerat fata de valoarea medie, societatile mai mici reusind sa faca fata cu greu provocarilor si confruntandu-se cu scaderi considerabile. AGC, la fel ca si ceilalti furnizori majori de sticla float, se confrunta cu problema unui raport nefavorabil intre eforturile depuse si profitul obtinut. Recent au avut loc insa niste schimbari, legate in principal de digitalizare, eficientizare energetica, realizarea unui mix mai bun de produse. De asemenea, prin cresterea preturilor de livrare intr-un moment in care piata s-a aflat intr-o situatie mai dificila - chiar daca demersul respectiv nu a fost unul 100% dorit - s-a reusit ca 2021 sa devina un an deosebit de profitabil".
 
Virgil Lixandru, sales manager, Somfy Romania si Republica Moldova: "In 2021, am traversat o perioada fasta atat la nivel local, cat si de grup. Provocarile au fost constituite de majorarea accelerata a preturilor la materiile prime, generata, printre altele, de dezechilibrele dintre cerere si oferta. In cazul cuprului, avansul a fost de circa 90% in semestrul intai din 2020, iar in cel al aluminiului de 200%. Noi am fost nevoiti sa raspundem unor provocari suplimentare date de penuria microcipurilor, multe dintre acestea fiind fabricate in Malaezia - tara care s-a confruntat cu o situatie sanitara deosebit de dificila, ce a impus inchiderea multor unitati de productie. La toate acestea s-a adaugat costul logistic, care a sporit la randul sau foarte mult. Ca furnizori de sisteme automatizate de umbrire, am beneficiat de faptul ca, odata cu pandemia, casele au devenit un fel de epicentru al activitatii cotidiene, ceea ce a justificat realizarea de investitii pentru modernizarea acestora si adaptarea lor in vederea asigurarii unor spatii potrivite pentru munca".
 
***
Cea de-a patra editie din anul 2021 a seriei de video-conferinte EURO-Fereastra, organizata de publicatia Fereastra, a avut loc pe 9 decembrie si a avut ca subiect de dezbatere "Analiza si prognoza pietei de tamplarie si fatade, in perioada 2022-2024". Evenimentul, ce s-a derulat pe o perioada de aproximativ doua ore, s-a bucurat de interesul unui numar foarte mare de urmaritori, specialisti in furnizarea de sisteme si productia sistemelor de tamplarie, proiectare specializata, dar si reprezentanti a intregului sector de contructii, atingand aproape 500 de vizualizari in mediul online (pe Facebook si Youtube).
Inregistrarea video-conferintei poate fi urmarita aici!
Informatii la zi din sectorul constructiilor si date despre evenimentele viitoare organizate de redactia Agenda Constructiilor & Fereastra sunt disponibile la www.agendaconstructiilor.ro, www.fereastra.ro, www.euroconferinte.ro si pe Facebook, la www.facebook.com/agendaconstructiilor.fereastra

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter