In ultima saptamana, peste 844 de angajatori au fost sanctionati de Inspectia Muncii, pentru nerespectarea normelor de securitate si sanatate in munca. De asemenea, Inspectia Muncii a desfasurat, in perioada 13 - 17 noiembrie 2017, diverse alte actiuni de control, in urma carora s-au aplicat amenzi in valoare totala de 408.731 de euro, adica 1.900.600 de lei. Au fost depistate 88 de persoane care lucrau la negru, dintre acestea 14 erau din judetul Arges si 12 din judetul Arad.
In domeniul relatiilor de munca, au fost efectuate 1.610 controale in urma carora s-au aplicat amenzi in valoare de 1.608.600 de lei, din care 1.331.500 de lei pentru munca la negru, si au fost sanctionati 339 de angajatori. In aceeasi perioada, in domeniul securitatii si sanatatii in munca au fost efectuate 1.196 de controale, in urma carora s-au aplicat amenzi in valoare de 292.000 de lei. Angajatorii au comunicat catre inspectoratele teritoriale de munca 110 evenimente care, in urma cercetarilor efectuate de inspectorii de munca, vor fi sau nu incadrate ca fiind accidente de munca. Dintre acestea, 38 au avut loc in Bucuresti si 14 in judetul Timis.
”Numarul mare de accidente de munca din ultima vreme are drept cauza nerespectarea normelor de securitate si sanatate in munca. Aceste norme sunt responsabilitatea angajatorului si sunt obligatorii atat pentru acesta, cat si pentru angajat. Metodele de lucru rudimentare, improvizatiile, utilajele depasite sau cele cu grad foarte mare de uzura, pe de o parte, dar si lipsa de instruire, cand este vorba de folosirea unor tehnologii noi, pot genera accidente de munca ale caror urmari sunt ireversibile”, a declarat Dantes Nicolae Bratu, inspector general de stat.
Ce documente pot solicita inspectorii de munca in cadrul actiunilor de control?
Inspectia Muncii reaminteste angajatorilor ca, in cadrul actiunilor de control, inspectorii de munca pot solicita o multitudine de documente distincte, dupa cum urmeaza:
A) In domeniul relatiilor de munca
Registrul unic de control
2. Actele constitutive ale angajatorului:
- Contract de societate;
- Statutul societatii;
- Certificatul de inmatriculare la Registrul comertului;
- Hotararea judecatoreasca de infiintare;
- Codul fiscal;
- Autorizatia de functionare;
- Acte aditionale de modificare, completare;
- Procura notariala de imputernicire pentru reprezentantul angajatorului;
- Autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii;
- Numarul salariatilor si structura de personal, aprobata (Organigrama)
3. Registrul general de evidenta a salariatilor
- documentele de plata salariilor semnate de salariati;
- actele ce atesta platile catre bugetul asigurarilor sociale de stat, de sanatate, de constituire a fondului pentru plata ajutorului de somaj, comisionul datorat I.T.M. conform art. 12 din Legea nr. 130/1999;
- balanta de verificare contabila pentru verificarea fondului de salarii;
- dovada depunerii la I.T.M. a actelor ce atesta modificarea contractelor de munca conform art. 9(2) lit. a din Legea nr. 130/1999;
- foaia colectiva de prezenta a salariatilor;
- documente justificative privind acordarea concediilor de odihna, concediilor medicale, concedii pentru ingrijirea copilului, concediilor fara plata, concedii de studii, acordarea orelor suplimentare;
- pentru dovedirea existentei unui raport juridic de munca: facturi fiscale, avize de insotire a marfii, monetare etc.;
- registrul de procese-verbale de predare-primire in cazul societatilor de paza;
- normative de plata in acord, in cazul societatilor care practica acest tip de salarizare;
Dosarele de personal ale salariatilor, care ar trebui sa cuprinda:
- dovada realizarii obligatiei de informare prevazuta la art.17 din Codul Muncii; cerere de angajare; curriculum vitae; acte stare civila; acte de studii si calificare; fisa de aptitudini, contractul individual de munca care va cuprinde salariul si elementele constitutive ale acestuia potrivit legii, actele aditionale si celelalte acte referitoare la executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca; actele de identitate; avizul medical; actele de studii; fisa postului; acte aditionale la contractele individuale de munca; acte privind cercetarea si aplicarea sanctiunilor disciplinare; permisul de munca (in cazul salariatilor cetateni straini; certificatul de cazier judiciar (unde este cazul);
4. Aprobarea de pastrare si completare a carnetelor de munca
Carnetele de munca (in cazul angajatorilor care le pastreaza si completeaza)
5. Contractul colectiv de munca (unde este cazul)
6. Regulamentul intern
7. Pentru angajatorii care au ca obiect principal de activitate - selectia si plasarea fortei de munca
- actul constitutiv, din care sa reiasa obiectul de activitate, potrivit art. 5 din Legea nr. 156/2000, modificata si completata ;
- contracte care contin oferte ferme de locuri de munca, incheiate cu persoane juridice, persoane fizice si organizatii patronale din strainatate;
- acte doveditoare din care sa rezulte conditiile si modul in care se va desfasura activitatea de mediere: spatiul, dotarile si echipamentele utilizate, numarul, structura si calificarea personalului care presteaza serviciile de mediere, posibilitatea accesului la ofertele de locuri de munca ale angajatorilor din strainatate, stabilirea de relatii cu parteneri de mediere straini; organizarea unei banci de date cu privire la ofertele si solicitarile de locuri de munca, precum si informatii referitoare la conditiile de ocupare a acestora si la calificarile si aptitudinile solicitantilor aflati in evidenta;
- dovada inregistrarii la inspectoratul teritorial de munca;
- documente ale cetatenilor romani trimisi sa lucreze in strainatate:
a) actul de identitate;
b) pasaportul, paginile cu fotografia si cu viza;
c) carnetul de munca, din care sa rezulte ca i-a incetat activitatea in tara, in conditiile legii;
d) actele de calificare;
e) certificatul de sanatate;
f) contractul de mediere;
g) contractul individual de munca, in limba romana;
h) certificatul de cazier judiciar;
i) dovada emisa de structura specializata din cadrul Ministerului de Interne, din care sa rezulte ca solicitantul nu are interdictia legala de a parasi localitatea ori alte limitari ale exercitarii dreptului la libera circulatie in afara granitelor tarii;
- alte documente necesare efectuarii controlului in domeniul relatiilor de munca.
B) In domeniul securitatii si sanatatii in munca
1. Certificatul de inmatriculare la Registrul Comertului cu anexele aferente
2. Autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii
3. Decizii interne pentru:
- personalul cu atributii in domeniul SSM;
- componenta serviciului de SSM
- conducatorii locurilor de munca;
- personalul cu responsabilitati conform NSSM( ex, manipulare depozitare recipiente cu oxigen; deservire instalatii aer comprimat)
4. Documentele Comitetului de Securitate si Sanatate in Munca (CSSM):
- decizia de infiintare;
- raportul anual al conducatorului unitatii in CSSM cu privire la situatia securitatii si sanatatii in munca;
- raportul medicului care asigura supravegherea starii de sanatate a salariatilor;
- planul anual de masuri in domeniul SSM si fondul de cheltuieli necesar
- programul de activitate al serviciului de SSM
5. Evaluarea riscurile de accidentare si imbolnavire profesionala la locurile de munca
6. Dosarul medical individual
7. Fisa de aptitudini
8. Inscrierea in fisa de instructaj „Apt pentru lucru la inaltime”
9. Foaia de parcurs
10. Raport de sedinta siguranta circulatiei
11. Nota de comanda reparatii
12. Programe de instruire, testare pe meserii sau activitati
13. Masuri tehnico-organizatorice de prevenire alarmare, interventie, evacuare si prim ajutor
14. Tematici de instruire
15. Diploma de absolvire a cursurilor de protectia muncii
16. Verificarea testelor utilizate pentru evaluarea cunostintelor in procesul de instruire
17. Fisele individuale de instructaj de protectia muncii
18. Procese-verbale care sa ateste modul de efectuare a instructajului periodic
19. Foaie de prezenta
20. Normativul intern de acordare a echipamentelor individuale de protectie (EIP) si de lucru (EIL), corespunzator riscurilor activitatii
21. Certificate de conformitate pentru EIP si EIL
22. Fise de magazie pentru dotarea cu EIP
23. Documentele care sa ateste ca ET utilizate in cadrul unitatii sunt certificate de organismele competente, potrivit legii
24. Registre de supraveghere a parametrilor tehnologici a instalatiilor in functiune
25. Contractul colectiv de munca intocmit la nivelul unitatii (clauzele referitoare la protectia muncii, la timpul de munca, regimul pauzelor, munca in schimburi si intensitatea acesteia)
26. Regulamentul de Organizare si Functionare si Regulamentul Intern
27. Masuri tehnice si/sau organizatorice luate pentru protectia impotriva electrocutarii prin atingere directa si indirecta
28. Buletine de verificari PRAM
29. Determinarile de noxe, in cazul unitatilor cu tehnologii care degaja noxe chimice (in vederea stabilirii masurilor specifice de protectie a muncii)
30. Determinarea limitelor de zgomot la locurile de munca (daca sunt sub cele maxim admise pentru protectia neuropsihica si psihosenzoriala a executantilor)
31. Reguli proprii pentru aplicarea normelor de protectia muncii corespunzator conditiilor in care se desfasoara activitatea la locurile de munca
32. Autorizarea din punct de vedere al protectiei muncii pentru salariatii care exercita meserii ce trebuie autorizate
33. Evidenta locurilor de munca cu conditii deosebite: vatamatoare, grele si periculoase
34. Certificate medicale cu diagnostic “accident”
35. Implementarea noilor prescriptii minime pentru semnalizarea de securitate si/sau sanatate in munca
36. Documentul privind protectia la explozie si evaluarea riscurilor de explozie
37. Buletine de verificare metrologica a AMC-urilor din dotare
38. Verificarile ISCIR
39. Fisa postului
40. Permisul de lucru cu foc
41. Permis gas free, in situatiile de lucrari in spatii inchise unde exista pericol de explozie
42. Documentul privind protectia la explozie
43. Autorizatie de lucru in zone Ex
44. Proiect de zonare Ex si clasificarea ariilor periculoase
45. Plan tehnic de exploatare
46. Registrul de evidenta a elementelor pentru legare a sarcinilor, dupa caz
47. Registrul cu orele de functionare a echipamentelor tehnice (ET) (ex. compresoare)
48. Programul de revizii si reparatii a ET din dotare
49. Plan de evacuare in caz de urgenta
50. Registre de evidenta a accidentatilor in munca
51. Registre de evidenta a accidentelor usoare
52. Registre de evidenta a incidentelor periculoase
53. Registre de evidenta a imbolnavirilor profesionale
54. Raportare semestriala a accidentelor de munca
55. Registrul de serviciu la bordul navelor
56. Registrul pentru substante toxice
57. Registrul de evidenta a materialelor explozive
58. Formular de comanda si indeplinirea comenzii pentru utilizarea materialelor explozive
59. Cartea tehnica a utilajului
60. Instructiuni de lucru
61. Proces-verbal de punere in functiune a schelei
62. Conventiile de lucru
63. Proiectele de executie a constructorilor, ET
64. Masurile preventive si metodele de lucru stabilite de angajator
65. Proces-verbal de control propriu din punct de vedere al protectiei muncii
66. Materiale necesare informarii si educarii angajatilor
67. Fisele tehnice de securitate pentru substante toxice
68. Contractele de lucrari
69. Modul de acordare a materialelor igienico-sanitare
70. Fisa de expunere la riscuri profesionale
71. Evidenta nominala a angajatilor cu handicap si a celor cu varsta sub 18 ani
72. Dosare de cercetare a accidentelor cu ITM
73. Registrul unic de control
Alte documente necesare efectuarii controlului in domeniul securitatii si sanatatii in munca. Informatii suplimentare, la www.inspectiamuncii.ro