Conform unui studiu GMP PR realizat impreuna cu CITR Group, numarul antreprenorilor care s-au confruntat cu crize de imagine in ultimul an a crescut de la 60% in 2016 la 68% in 2017. Cu toate acestea, 74% dintre ei nu cred ca se vor mai confrunta cu o astfel de problema in viitorul apropiat. Majoritatea (60%) considera ca la baza unei crize stau problemele interne si deciziile de business, mai putin social media (26%) sau produsul in sine (14%).
Desi numarul celor care si-au angajat intern o persoana care sa se ocupe de comunicare a crescut de la 38% in 2016 la 47% in 2017, in continuare scenariul de criza si manualul reprezinta o tehnicitate intangibila. Doar 22% au lucrat pe scenarii de posibile situatii care le pot afecta reputatia si doar 7% au intalnit aceste scenarii intr-un manual. Social media ramane in continuare un teritoriu virgin pentru cei mai multi dintre ei: doar 28% o folosesc in situatii de criza, desi 45% cred ca e importanta in comunicare. Este totusi o imbunatatire fata de anul precedent cand 72% nu foloseau deloc social media in comunicarea corporate si nici nu o luau in calcul in cazul unei crize de imagine.
„Companiile si brand-urile de azi trebuie sa invete sa gestioneze efectele transparentei si ale fenomenului social media. Nu mai este suficient sa iesi cu un produs bun pe piata daca nu stii sa gestionezi social media sau comunicarea cu publicul tinta. Am trecut demult de perioada situatiilor de criza gestionate prin media relations sau «cunostinte». Traim vremuri in care un om are puterea de a distruge un brand printr-un simplu post pe Facebook. Vremuri in care brand-urile trebuie sa invete sa gestioneze critici dure la adresa lor. Antreprenorii romani trebuie sa accepte aceasta realitate si sa inteleaga ca nu se pot ascunde la infinit in spatele increderii in mesajul «Made in Romania»”, a spus Ana-Maria Diceanu, Head of Crisis Department si Senior Partner GMP PR.
“Companiile romanesti se confrunta cu o realitate dificila. Pe de o parte, sunt crizele de imagine care contribuie la deteriorarea increderii in companie si, pe de alta parte, societatea si mediul de afaceri nu incurajeaza antreprenorul care esueaza. In acest context, este important ca societatea sa priveasca ca pe o oportunitate orice situatie dificila, sa sprijine antreprenorii cu experienta si sa nu se grabeasca in a le atribui eticheta esecului. Pe de alta parte, antreprenorul roman trebuie sa invete sa anticipeze situatiile cu risc, sa controleze procesul de gestionare a acestora si sa le depaseasca cu cat mai putine efecte negative asupra companiei”, spune Andreea Anghelof, Managing Partner CITR Group.
Studiul a fost realizat pe un esantion de 85 antreprenori din Romania, majoritatea avand intre 20 si 100 de angajati si afaceri de cel putin cinci ani.