RO EN
Košík je prázdný

Controversa privind evaluarea Inventarului Forestier National si taierile ilegale

Fordaq - Comunitatea Forestierilor din Romania si Federatia Proprietarilor de Paduri si Pasuni din Romania –Nostra Silva au luat nota de scrisoarea Comisiei Europene privitoare la domeniul padurilor si solicita Guvernului Romaniei un plan de masuri fundamentat in urma unui proces consultativ transparent si mai ales initierea unui schimb de informatii si clarificari intre Romania si Comisia Europeana, bazat pe realitatile domeniului padurilor din Romania.
Pe fond, Comisia Europeana nu a facut decat sa constate “asumarea”, ca rezultat al Inventarului Forestier National, de catre domnul ministru Costel Alexe, a “unui volum de taieri in Romania de 38,6 milioane mc, din care doar 18 milioane sunt taieri legale”, concluzionand pe baza afirmatiilor oficialului roman faptul ca Romania incalca Regulamentul European denumit EUTR si permite plasarea de lemn taiat ilegal pe piata. In analiza sa, Comisia Europeana se arata agasata de contradictia intre datele ”oficiale” furnizate de statul roman privind amploarea taierilor ilegale:
- Raportul Curtii de Conturi vorbeste de 80 milioane mc in perioada 1991-2011, deci 4 milioane mc /an.
- in 2015 s-a vehiculat cifra de 8,6 milioane mc/ an taieri ilegale, tot ca rezultat al IFN Ciclul II, adica o medie 2008-2015.
- domnul ministru Costel Alexe a “asumat” un volum de taieri ilegale de 20,6 milioane mc /an in prezent . In fapt, IFN nu poate estima decat medii, in acest caz o medie 2008-2018
Comisia Europeana concluzioneaza, in baza “asumarii” de catre domnul ministru Costel Alexe, ca volumul taierilor ilegale a crescut dupa 2015, prin urmare controlul este ineficient, numarul controalelor este prea mic, iar sanctiunile aplicate nu descurajeaza fenomenul taierilor ilegale, deci nu sunt proportionale cu amploarea fenomenului.
Mergand in analiza cauzelor ineficientei controlului, din pacate Comisia se bazeaza pe plangerea din septembrie 2019 facuta de ONG-urile de mediu - Agent Green, Greenpeace si Euronatur , preluand in mod necritic afirmatii ale ONG-urilor de mediu: Inspectorul Padurii nu functioneaza, sistemul SUMAL nu este operationalizat, sunt prea putine controale. Evident, toate sunt informatii false, o adevarata intoxicare a Comisiei de catre ONG-urile de mediu, informatii la care nu au fost aduse clarificari de catre autoritatile statului roman, care aveau datoria sa o faca - in speta Ministerul Mediului, reprezentat prin domnul ministru Costel Alexe.
In fapt, costatam cu stupoare ca domnul ministru Costel Alexe nu ofera informatii pertinente Comisiei Europene, pentru ca domnia sa este o sursa permanenta de dezinformare!
Asa cum am aratat in comunicatele anterioare, pozitiile oficiale exprimate de catre Institutul National de Cercetare si Dezvoltare in Silvicultura - Marin Dracea, institutie responsabila de realizarea Inventarului Forestier National si Academia de Stiinte Agricole si Silvice, argumenteaza stiintific faptul ca, cifra "volumului disparut" vehiculata in spatiul public este afectata de erori de esantionaj, mai mari decat cele acceptate in tema de proiectare. Din aceasta cauza nu a fost avizata si nu exista ca cifra oficiala, rezultat al Inventarului Forestier National. In plus, se arata in pozitia oficiala a I.N.C.D.S - compararea acesteia cu cifra data de INS, rezultata prin insumarea APV-urilor, este "neprofesionista".
In cadrul Forumului Padurilor, Industriei Lemnului si Economiei Verzi au fost prezentate de catre d-na Prof. Dr. Ing. Laura Bouriaud, concluziile analizei unui grup larg de cerccetatori:
“Raportarea Institutului National de Statistica se refera la volumul brut comercializabil, in timp ce Inventarul Forestier National se refera la biomasa aeriana totala. Nu exista nicio corelatie intre aceste doua sisteme de raportare. […] Situatia aceasta este cunoscuta si in alte inventare forestiere nationale, fiind caracterizata ca diferenta dintre commercialised volume versus total drain. Nu toti cei care isi dau cu parerea despre Inventarul Forestier National se si pricep la Inventarul Forestier National. In Romania, IFN-ul a avut o comunicare foarte proasta, fortat pentru ca a trebuit sa supravietuiasca, fiind in pericol de a i se taia finantarea. […] Inventarul forestier ofera cifrele, dar nu Inventarul Forestier trebuie sa spuna ce inseamna aceste cifre. […] Rezultatele IFN trebuie sa fie cercetate in cadrul unor departamente de cercetare, asa cum este si in Franta, pentru a fundamenta corect politicile publice”.
Mai mult decat atat, in luna decembrie 2019, Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor a transmis catre Comisia Europeana un “Raport de contabilizare pentru domeniul padurilor al gazelor cu efect de sera PENTRU PRIMA PERIOADA DE ANGAJAMENT (2021-2025)", elaborat de INCDS-Marin Dracea, asumat si transmis de catre Minister in numele Romaniei, catre Comisia Europeana, dupa schimbarea conducerii INCDS Marin Dracea, deci in total control si responsabilitate.
In raport, Ministerul Mediului nu foloseste pentru taierile ilegale cifrele “asumate” de catre domnul ministru ca rezultat al IFN, ci datele Institutului National de Statistica, de 150-200 000 mc/an! Se arata in raport: "Daca problemele metodologice ce privesc valoarea lemnului disparut intre cele doua cicluri IFN sunt solutionate sau daca va exista o sursa de date mai buna pentru volumul de lemn taiat ilegal, Romania va avea in vedere aplicarea unor corectii tehnice a valorii nivelului de referinta." Deci in rapoarte oficiale Ministerul Mediului recunoaste problemele metodologice cu privire la rezultatele IFN, pentru circul mediatic promovat, domnul ministru Costel Alexe “asuma” cifra de “38,6 milioane mc taieri, dintre care doar 18 milioane mc taieri legale”.
Desi in decursul perioadei de 3 luni de cand este ministru domnul Costel Alexe ar fi trebuit sa faca demersurile institutionale pentru clarificarea si explicitarea rezultatelor IFN, domul ministru Costel Alexe nu a facut nimic in acest sens!
Domnul ministru nu a comunicat Comisiei nici faptul ca sistemul SUMAL este functional din 2008, a fost dezvoltat in 2014 prin aplicatiile Radarul Padurilor si in 2016 prin aplicatia Inspectorul Padurilor, lasand Comisia Europeana intoxicata de ONG-urilor de mediu care spun ca Inspectorul Padurii nu functioneaza.
Domnul ministru nu poate sa ofere informatii pertinente, pentru ca este ocupat sa dezinformeze! Domnia sa repeta continuu ca prin Sistemul 112 - Inspectorul Padurii – un camion de lemne din 5 se dovedeste a fi un transport ilegal. Complet fals! Si iata de ce! In fiecare zi, in Romania sunt inregistrate 14 - 16.000 de transporturi de masa lemnoasa in SUMAL. Populatia verifica prin sistemul Inspectorul Padurilor - prin interogarea bazei de date SUMAL, pe baza numarului masinii - 150-200.000 de transporturi/an, adica 500-1000 de transporturi/zi ! Populatia sesizeaza prin sistemul 112 doar daca verificarea in aplicatia de mobil Inspectorul Padurii arata un posibil transport ilegal, adica sistemul nu confirma existenta unui aviz de transport masa lemnoasa valid pentru mijlocul de transport respectiv! Deci din 500-1000 de verificari/zi, 12 sunt sesizate prin 112 ca potential ilegale, din care se confirma 2 /zi ! Adica 2-4 transporturi cu neconformitati la 1000 de transporturi legale! Evident, domnul ministru Costel Alexe dezinformeaza prin omisiune, atunci cand spune ca 1 din 5 transporturi cu lemn se dovedesc a fi ilegale! Toate institutiile cu atributii de control - si sunt foarte multe - ar trebui desfiintate daca ar sta in drum degeaba si nu ar constata ca 1 din 5 transporturi de masa lemnoasa este ilegal!
Constatam cu parere de rau ca Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor, reprezentat de catre domnul ministru Costel Alexe, nu ofera informatii corecte Comisiei Europene, tocmai pentru ca acesta este o sursa de dezinformare! Avocatul care ar trebui sa apere Romania se comporta ca o sursa de dezinformare si ca un acuzator! Evident, nu se poate iesi din acest cerc vicios decat prin recuzarea avocatului, adica demisia sau demiterea domnului ministru Costel Alexe.
De altfel, domnul ministru Costel Alexe a primit aviz negativ si la audierile din Comisiile de Mediu reunite ale Camerei Deputatilor si Senatului, cu 4 voturi negative inclusiv de la aliatii de Guvernare - de la USR. Avizul Comisiei este personal, este legat de performanta domnului ministru in actul administrativ. In Comisie s-a aratat ca nu au fost intarite structurile cu rol de control a regimului silvic, acestea au fost dimpotriva destabilizate prin desfiintarea Comisariatului National al Garzilor Forestiere prin OUG-88-2019, ordonanta care a primit intre timp aviz negativ in Comisia de Mediu a Senatului, inclusiv cu voturile senatorilor USR. Declaratia domnului senator USR Allen Coliban este elocventa: “ Intr-o perioada in care avem nevoie mai mult ca oricand de structuri eficiente de control in domeniul forestier, Ministerul Mediului desfiinteaza Garda Nationala Forestiera! “.
Tot atat de grava ca dezinformarea Comisiei Europene, care a condus la declansarea acestei proceduri juridice, este si lipsa de consintenta a planului de masuri , de raspuns si de remediere, in primul rand pe linie de eficientizare a combaterii taierilor ilegale. Practic, la doar cateva ore de la transmiterea scrisorii de catre Comisie, domnul ministru Costel Alexe asuma public un plan de masuri fara nicio legatura cu scrisoarea Comisiei Europene. Mentionam faptul ca aceasta scrisoare este un document tehnic de 56 de pagini, care necesita cateva ore doar pentru a fi citit!
Consideram ca, in urma scrisorii Comisiei Europene, Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor ar fi trebuit sa initieze rapid si sa deruleze, in termenul de 30 de zile acordat prin scrisoare, un amplu proces consultativ prin care sa identifice cele mai bune si eficiente alternative de politici publice si masuri de raspuns la cele 4 puncte principale adresate prin scrisoarea Comisiei Europene.
Organizatiile profesionale si patronale din sectorul forestier si industria lemnului au initiat un proces consultativ intern pentru transmiterea clarificarilor necesare si a unui plan de masuri catre Comisia Europeana, dar in mod faptic acest document trebuie sustinut de catre Ministerul Mediului prin persoana domnului ministru Costel Alexe, care in fapt nu informeaza Comisia ci o dezinformeaza!
Constatand faptul ca domnul ministru Costel Alexe nu face decat sa promoveze un circ mediatic care nu construieste nimic, o demagogie si un populism de campanie electorala permanenta, nu ne ramane decat solutia de a cere public demisia domnului ministru Costel Alexe.
Mentionam ca suntem si intr-o etapa de cuantificare si analiza pentru incadrarea juridica a efectelor economice prin raspandirea de informatii false de catre domnul ministru Costel Alexe. Aceasta analiza se poate finaliza printr-o plangere penala si respectiv printr-o chemare in judecata civila pentru pagubele provocate sectorului forestier, prin actiunile domniei sale.
Apreciem ca scrisoarea Comisiei Europene se datoreaza actiunilor si inactiunilor domnului ministru Costel Alexe, intr- o proportie de 99 %. Solicitam Guvernului Romaniei sa analizeze aspectele semnalate si sa intervina.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter