Asocierea SWS Engineering SPA-Systra-Metrans Engineering SRL este castigatoarea licitatiei deschise organizata in vederea atribuirii contractului avand ca obiect „Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului si evaluarea strategica adecvata pentru obiectivul de investitii „Tren Metropolitan Gilau - Floresti - Cluj-Napoca - Baciu - Apahida - Jucu - Bontida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou si Tren Metropolitan, inclusiv legatura dintre acestea si studiile conexe viitoarelor obiective de investitii”.
Proiectare preliminara (studii tehnice de fezabilitate) pentru obiectivul „Toulouse Aerospace Express” -Linia de metrou 3 din Toulouse cu lungimea de 28 km; Studiu de fezabilitate pentru „Sistemul retelei de metrou din zona metropolitana Tel-Aviv” care presupune 3 linii automate de metrou care totalizeaza 140 km.
Termenul limita stabilit pentru depunerea ofertelor in vederea atribuirii acestor servicii a fost data de 30.07.2019, ora 15:00. In acest termen au fost depuse 5 oferte, dupa cum urmeaza:
1. Asocierea SWS Engineering Spa (Italia) - SYSTRA (Franta) - METRANS Engineering SRL (Romania)
2. Asocierea Explan SRL (Romania) - DR. SAUER and PARTENERS (UK)
3. Asocierea METROUL SA (Romania) - PADECO CO., LTD ( Japonia)
4. Asocierea EUROCERAD INTERNATIONAL SRL (Romania) - 3TI PROGETTI ITALIA- INGEGNERIA INTEGRATA S.p.A. (Italia)
5. EGIS RAIL SA (Franta)
Doua dintre cele 5 firme participante, respectiv SC EGIS RAIL SA si Asocierea Explan SRL (Romania) - DR. SAUER and PARTENERS (UK) au fost declarate inacceptabile de catre comisia de evaluare si totodata respinse, din cauza neindeplinirii cerintele de calificare solicitate in documentatia de atribuire.
Dezvoltarea socio-economica a zonei metropolitane Cluj - Napoca (ZMC) si problemele de trafic generate de aceasta, orientarea clara a administratiei locale spre mobilitatea urbana durabila si tipologia retelelor de mobilitate au necesitat studierea posibilitatii implementarii unui sistem de transport rapid metropolitan, constand din:
1. transport feroviar pe infrastructura existenta-Tren Metropolitan;
2. constructia unei linii de metrou pe principala axa vest-est a zonei metropolitane (Gilau - Floresti sud - Manastur - centru - Marasti)
1. Tren Metropolitan
Pe infrastructura actuala, se propune implementarea unui sistem de transport rapid - tren metropolitan care va acoperi intregul coridor feroviar cuprins intre halta Nadasel si statia Bontida, pe o lungime de aprximativ 43 km.
Se vor pastra punctele de oprire actuale si vor fi propuse adaugarea unor noi puncte de oprire in zonele:
- Baciu, Tetarom I (str. Taietura Turcului), pod IRA (str. Aurel Vlaicu)
- relocarea punctului de oprire Cluj-Napoca Est mai aproape de aeroport.
Se vor analiza, pentru fiecare punct de oprire, facilitatile disponibile pentru calatori: banci, zone de asteptare protejate de intemperii, cosuri de gunoi, toalete, puncte de procurare de bilete (automate / case) etc. Pentru fiecare punct de oprire se va analiza disponibilitatea parcarilor de mici dimensiuni (Park & Ride).
2. Metrou
Noul coridor magistral de transport rapid (metrou) pe axa vest-centru-est va urmari sa deserveasca urmatoarele puncte principale de interes:
in prima etapa: centrul zonei de sud a comunei Floresti, viitorul spital regional de urgenta, centrul comercial Vivo, cartierul Manastur, centrul orasului Cluj-Napoca si zona de est a orasului (respectiv zona Aurel Vlaicu /Pod IRA),
in a doua etapa: centrul zonei de sud a comunei Floresti si comuna Gilau.
Pe noua linie de metrou sunt propuse 15 statii pe o lungime de aproximativ 16 km, deci o interstatie medie de 1035 m.
Avand in vedere importanta comunei Gilau in zona metropolitana, va fi studiata cu prioritate asigurarea de legaturi de autobuz intre Gilau si capetele ambelor sisteme de transport rapid (la Floresti pentru metrou, respectiv la Nadasel - via A3 - pentru trenul metropolitan). Astfel, se va studia cu prioritate introducerea liniilor de autobuz care sa alimenteze statiile din reteaua rapida metropolitana.