In 2017, Bosch a inregistrat o crestere puternica de 6,7 procente a vanzarilor. Conform datelor preliminare, furnizorul de tehnologie si servicii a generat vanzaride 78 de miliarde de euro anul trecut. Luand in considerare ajustarea la efectele cursului de schimb valutar, rezulta o crestere de 8,3 procente. Rezultatele vanzarilor au fost afectate negativ de efectele cursului de schimb valutar pana la o valoare de aproximativ 1,2 miliarde de euro. „Ne-am depasit previziunile de crestere si ne-am marit profitul. In 2017, am inregistrat cele mai mari vanzari din istorie”, a declarat Dr. Volkmar Denner, presedintele consiliului de administratie al Robert Bosch GmbH, in cadrul conferintei de presa referitoare la cifrele preliminare, care a avut loc in Ludwigsburg, Germania. Ca urmare a fortei sale inovatoare si a strategiei bazate pe conectivitate, compania continua sa urmeze o traiectorie ascendenta. Denner a explicat: „Ne-am dat seama din timp de potentialul urias al conectivitatii si reusim in prezent sa il transformam intr-o afacere de success.” Veniturile din operatiuni, inainte de dobanzi si taxe (EBIT), a crescut la aproximativ 5,3 miliarde de euro in 2017. Acest lucru echivaleaza cu o marja EBIT din operatiuni de 6,8 procente. Pprofesorul Stefan Asenkerschbaumer, CFO si vice-presedintele consiliului de administratie, a explicat „Succesul Bosch in activitatea sa de baza finanteaza eforturile sale de a deveni unul dintre principalii furnizori de tehnologie IoT si solutii de mobilitate”. Anul acesta, compania vede numeroase oportunitati de a extinde sfera de aplicare a conectivitatii in alte arii, de exemplu pentru fabrici, cladiri si orase, dar si de a transforma mobilitatea. Denner a subliniat, de asemenea, importanta transformarii culturii corporatiste pentru a se adapta transformarii digitale.
Nou: o unitate operationala de Industrie 4.0
Denner a afirmat ca digitalizarea si conectivitatea au devenit parti integrante si sunt bine ancorate in activitatea zilnica desfasurata de Bosch. „Transformarea ne ofera oportunitatea de a demonstra ca pentru Bosch excelenta nu este un lucru care exista doar pe hartie, ci si in practica - atat din punct de vedere tehnologic, cat si comercial”. Bosch vede un potential urias de vanzari in industria conectata, sau Industria 4.0. O noua unitate operationala, Bosch Connected Industry, si-a demarat activitatea la inceputul lunii ianuarie 2018 cu 500 de angajati. Bosch isi va concentra aici toata expertiza si toate activitatile sale in domeniul Industriei 4.0, in special cele referitoare la software si servicii. In plus, Bosch isi va folosi expertiza in implementarea Industriei 4.0, oferind servicii de consultanta tertilor. De acum si pana in 2020, compania doreste sa exploateze potentialul Industriei 4.0 pentru a creste vanzarile cu peste un miliard de euro. Dupa ce a cumparat actiuni la furnizorul de harti HERE, Bosch va valorifica acest potential suplimentar pentru proiecte in domeniul Industriei 4.0.
Conectivitatea raspunde unor provocari fundamentale
Denner a subliniat importanta conectivitatii pentru internetul lucrurilor: „Planeta noastra poate asigura un camin locuibil pentru miliarde de oameni doar daca vom gasi solutii inovatoare pentru problemele presante”. Bosch desfasoara in prezent circa 170 de proiecte IoT care raspund unor provocari fundamentale, cum ar fi cresterea populatiei, urbanizarea, poluarea aerului si schimbarile climatice. „Folosim internetul lucrurilor pentru a conecta lumea reala in incercarea de a imbunatati calitatea vietii”, a declarat Denner. In 2017, de exemplu, compania a lansat solutii noi pentru agricultura inteligenta sau conectata, despre care se spera ca va putea hrani opt miliarde de oameni pana in 2025. In acest caz, solutiile bazate pe senzori si inteligenta artificiala sunt utilizate pentru cultivarea sparanghelului, a capsunilor si a rosiilor. Tehnologia Bosch contribuie, de asemenea, la sporirea eficientei si sustenabilitatii fermelor de stridii si in cresterea vitelor. Se estimeaza ca piata agriculturii digitale va creste cu peste 70 procente pana in 2020.
Case si orase inteligente: spatiu locuibil pentru miliarde de oameni
Ca urmare a cresterii numarului de aplicatii de mobilitate si IoT pentru semiconductoare, Bosch construieste o fabrica de plachete in Dresda si intentioneaza sa investeasca in aceasta peste un miliard de euro pana in 2021. Una dintre utilizarile acestor cipuri sunt casele inteligente. Pentru bucataria inteligenta, Bosch va oferi nu doar electrocasnice conectate, ci si un numar mare de servicii digitale. Ecosistemul Home Connect integreaza o aplicatie in 12 limbi dezvoltata de startup-ul Kitchen Stories. Aplicatia, care a fost deja descarcata de peste 15 milioane de ori, contine peste 1.000 de retete si foloseste videoclipuri sau fotografii pentru a ilustra modul de preparare a acestora. In cadrul evenimentului CES desfasurat in Las Vegas la inceputul acestui an, Bosch si-a prezentat portofoliul sau extins pentru conectarea unor orase intregi. Printre ofertele sale se numara sistemul de monitorizare mobil al aerului, „Climo”, care furnizeaza date in timp real legate de calitatea aerului in oras. Pana inn 2025, 80 dintre metropolele din lume vor fi orase inteligente si, chiar si in prezent, Bosch desfasoara 14 proiecte majore in acest domeniu. Piata oraselor inteligente va creste la 700 miliarde de euro pana in 2020.
Mobilitate urbana: fara emisii, fara stres si fara accidente
Urbanizarea atrage dupa sine numeroase probleme. Traficul urban va creste cu 30 procente pana in 2050. „Dorim sa obtinem o mobilitate urbana fara emisii, fara stres si fara accidente. In acest scop, vom automatiza, electrifica si conecta traficul rutier”, a afirmat Denner. Incepand din aceasta vara, platforma de e-scooter sharing COUP aduce scuterele electrice pe strazile din Madrid. Si automatizarea va reduce povara traficului urban - pana la inceputul deceniului urmator, Bosch si Daimler vortransforma in realitate prezenta autovehiculelor complet automatizate si fara sofer pe strazile urbane. Primele autovehicule de testare vor fi pe strazi in 2018. Bosch si Daimler au facut inca un pas catre conducerea automatizata in 2017: in parcarea Muzeului Mercedes-Benz din Stuttgart, cele doua companii au lansat primul serviciu de parcare complet automata cu valet din lume.
Sistemul de propulsie al viitorului: colaborari pentru dezvoltarea celulelor de carburant
In ceea ce priveste electrificarea, Bosch a inregistrat progrese importante in 2017. Pentru autovehicule hibride, a inceput productia unei noi baterii de 48 V usor de integrat in noile modele de autovehicule. Astfel, producatorii consacrati si startup-urile pot renunta la procesele de dezvoltare lungi si costisitoare. Incepand din 2019, noul sistem de propulsie electric sau e-axle dezvoltat de Bosch va mari autonomia autovehiculelor electrice. „Bosch accelereaza ritmul de dezvoltare in domeniul electromobilitatii. Am primit numeroase comenzi in 2017, unele dintre ele in valoare de miliarde de euro”, a declarat Denner. Bosch colaboreaza cu Nikola Motor Company, un start-up din S.U.A., pentru dezvoltarea unui e-axle cu hidrogen pentru camioanele de mare tonaj. „Pana in 2030 cel tarziu, celulele de carburant vor juca un rol important in cadrul sistemului de propulsie. Acceleram activitatile de dezvoltare si ne extindem treptat portofoliul de produse”, a spus Denner. In China, cea mai mare piata pentru electromobilitate, Bosch colaboreaza cu producatorul de motoare pentru camioane Weichai la un proiect pilot pentru dezvoltarea de celule de carburant pentru camioane. Dupa cum a explicat Denner: „De la biciclete la camioane - in domeniul electromobilitatii, niciun furnizor din industria auto nu are un portofoliu la fel de diversificat precum Bosch.”
O viziune viabila din punct de vedere tehnologic: motorul cu ardere interna neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2
Denner a subliniat importanta si potentialul motorului cu ardere interna: „Este putin probabil sa atingem limitele de CO2 in Europa fara a utiliza carburant diesel.” Referindu-se la discutia actuala cu privire la interdictiile de circulatie pentru autovehiculele diesel, Denner a evidentiat faptul ca exista deja o tehnologie diesel eficienta, care protejeaza resursele naturale. Si nu doar atat: „Autovehiculele noastre de testare indeplinesc limitele de emisii stabilite pentru 2020 chiar si in prezent. Deja dezvoltam si testam sisteme care permit obtinerea unor valori mult sub aceste limite”, a afirmat Denner, responsabil, printre altele, de cercetare si inginerie avansata. Inginerii Bosch au un obiectiv ambitios: sa dezvolte un motor cu ardere interna care „expira” doar ceea ce „inspira”. Cu exceptia CO2, emisiile acestuia ar urma sa fie similare cu aerul ambiant. Alimentate cu carburanti sintetici, aceste motoare ar fi chiar neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2.
Cultura inovatiei: imbunatatirea conectivitatii
„Transformarea digitala nu se poate produce fara o schimbare culturala”, a spus Denner. „Regandim modelul de conducere si colaborare care, la randul sau, intareste cultura noastra a inovatiei”. In multe domenii, Bosch elimina ierarhiile si barierele intre diferite departamente si roluri. Compania a eliminat deja peste doua treimi din procedurile birocratice specifice companiilor mari, precum si bonusurile individuale. Denner considera ca, in cadrul Bosch, cultura inovatiei ofera un avantaj competitiv clar: „Suntem norocosi ca avem angajati care doresc sa se dezvolte permanent”.
Performantele companiei in 2017 pe sectoare de afaceri
Toate sectoarele de afaceri au avut un rol in dezvoltarea pozitiva a afacerii companiei in 2017. Conform cifrelor preliminare, vanzarile sectorului Solutii de mobilitate au crescut cu 7,8 procente - de trei ori mai rapid decat productia auto globala - la 47,4 miliarde de euro. Dupa ajustarea la efectele cursului de schimb valutar, cresterea a fost de 9,2 procente. Acest succes s-a datorat, in primul rand, cererii mari de sisteme de injectie diesel, in special pentru sectorul de autovehicule comerciale, de sisteme de injectie de benzina, precum si sisteme de asistenta pentru sofer si infotainment. In sectorul Bunuri de larg consum, BSH Hausgeräte si Scule Electrice au inregistrat o cifra a vanzarilor de 18,5 miliarde de euro, in crestere cu 4,5 procente Dupa ajustarea la efectelecursului de schimb valutar, rezulta o crestere de 6,7 procente. BSH Hausgeräte, in mod special, a avut realizari mari in 2017, la aniversarea a 50 de ani de existenta. Sectorul Tehnologie industriala a inregistrat o crestere puternica de 7,7 procente, cifra de vanzari ajungand la 6,7 miliarde de euro. Acesta este echivalentul unei cresteri de 8,5 procente dupa ajustarile in functie de cursul de schimb valutar, datorate in primul rand diviziei Tehnologie de actionare si control. In sectorul Tehnologie pentru constructii si energie au fost inregistrate vanzari de 5,4 miliarde de euro, echivalentul unei cresteri 3,1 procente, sau 4,8 procente dupa ajustarile la efectele cursului de schimb valutar. Diviziile Termotehnica si Sisteme de securitate au cucerit clientii cu solutii conectate pentru incalzire si climatizare, plus tehnologie inteligenta pentru automatizarea cladirilor si securitate.
Performanta in 2017 in functie de regiune
In Europa, afacerea Bosch s-a dezvoltat foarte bine, cu o crestere a vanzarilor de 5,5 procente (6,3 procente dupa ajustarile la efectele cursului de schimb valutar), ajungand la 40,7 miliarde de euro. Unul dintre motive a fost cresterea continua inregistrata in vestul si centrul Europei. In America de Nord, cresterea furnizorului de tehnologii si servicii, dupa ajustarile in functie de cursul de schimb valutar, a fost comparabila cu cea din anul anterior. Vanzarile au atins in total 12,1 miliarde de euro, o scadere nominala de 2,3 procente. Revenirea in America de Sud a continuat si in 2017, cu o crestere a vanzarilor de 15 procente, atingand cifra de 1,6 miliarde de euro. Luand in considerare ajustarea la efectelecursului de schimb valutar, rezulta o crestere de 12 procente. Bosch a inregistrat o crestere puternica in regiunea Asia Pacific si Africa, cu o crestere a vanzarilor pana la 23,6 miliarde de euro. Aceasta reprezinta o crestere fata de anul trecut de 14 procente, sau 17 procente dupa ajustarile in functie de cursul de schimb valutar.
Cresterea numarului de angajati la peste 400.000
In 2017, numarul de angajati ai Grupului Bosch la nivel global a crescut cu aproximativ 11.200 de persoane. La 31 decembrie 2017, Grupul Bosch avea 400.500 angajati. Bosch a angajat cateva mii de specialisti software si IT la nivel global. Numarul de angajati ai companiei a crescut in primul rand in Asia Pacific si in Europa Centrala si de Est. In Germania, numarul angajatilor a crescut cu 3.800.
Perspective pentru 2018: cresterea vanzarilor si profitului in ciuda contextului economic dificil
In 2018, Bosch estimeaza o crestere moderata a economiei globale, de aproximativ 2,5 procente. Per ansamblu, furnizorul de tehnologie si servicii vede o serie de riscuri economice din cauza contextului geopolitic, cum ar fi negocierile pentru Brexit, politica externa imprevizibila a S.U.A. si tensiunile cu Coreea de Nord. Bosch estimeaza o incetinire a ritmului de crestere economica, in special in China. In ciuda acestui context dificil, Bosch are in plan cresterea vanzarilor si profitului in 2018 si continuarea procesului de transformare intr-una dintre principalele companii IoT si unul dintre cei mai mari furnizori de solutii de mobilitate.