Cat de cunoscut este termenul de CSR (responsabilitate sociala corporativa) in randul consumatorilor romani? Pretuiesc acestia mai mult companiile social responsabile sau nu tin cont de acest aspect atunci cand aleg un produs sau serviciu? Noul studiu „BOLD by Lowe Group”, realizat de Golin si iSense Solutions, si-a propus sa descopere cat de important este pentru consumatorul roman ca brandul pe care il cumpara sau compania cu care interactioneaza sa intreprinda activitati de responsabilitate sociala.
Studiul ofera informatii relevante despre modul in care fiecare dintre cele 3 generatii (Generatia Z - 18-25 de ani, Millennials - 26-35 de ani - si Mature - peste 35 de ani) percep conceptul de CSR, cat de cunoscute sunt astfel de activitati in randul lor si cum pot influenta acestea componenta de employer branding a unei companii si atragerea de noi talente, precum si satisfacerea cerintelor diferitelor tipuri de public, in calitate de consumatori de produse si servicii.
„Responsabilitatea corporativa, sustenabilatea sau ‹‹social purpose›› sunt termeni cu care operam frecvent in comunicare sau in strategiile prezentate in board-urile companiilor, dar termeni cu care publicul larg e putin familiarizat. Cu toate acestea, cel putin la nivel declarativ, consumatorii spun adesea ca sunt mai dornici, mai dispusi sa cumpere un produs de la un brand care ‹‹face bine›› decat de la o companie inactiva social.
Azi consumatorii asteapta ca o companie sa fie un cetatean activ al comunitatii, implicat si responsabil, poate si dintr-o nevoie de a rezolva probleme sociale si comunitare pe care alte sectoare nu reusesc sa le rezolve eficient si la timp. De aceea am incercat sa identificam prin acest studiu cum inteleg romanii CSR-ul, de unde se informeaza despre astfel de actiuni sau cum ar trebui sa fie o comunicare relevanta pe acest subiect”, declara Irina Roncea (Managing Director Golin).
Cat de cunoscut este termenul de CSR in randul consumatorilor romani?
In primul rand, cercetarea a urmarit sa afle cat de cunoscut este conceptul de CSR in randul celor 3 generatii analizate. Doar 6% dintre romanii utilizatori de internet cu varsta cuprinsa intre 18 si 65 de ani au auzit despre concept si il pot explica, in timp ce 47% au auzit despre concept, insa nu il pot explica.
„Conceptul de CSR a inceput sa se contureze tot mai mult in mintea consumatorilor, avand valente diferite in functie de generatiile din care fac parte acestia, in pofida faptului ca procentul celor care il definesc este destul de mic. Generatia Z reprezinta segmentul care manifesta un interes foarte mare fata de aceste campanii desfasurate de companii, atribuindu-le valente puternic educative, de schimbare in bine a societatii. Millennials se raporteaza la CSR punand in prim plan interesul companiilor de a-si creste notorietatea si imaginea prin imbunatatirea efectelor negative. Generatia 35+ se asteapta ca aceste campanii sa fie credibile si sa aiba rezultate concrete, masurabile”, adauga Denisa Apreutesei (Qualitative Research Manager, si Alina Zelezneac, Research Manager, iSense Solutions).
Vizibilitatea campaniilor de CSR in randul diferitelor generatii
31% dintre persoanele din mediul urban au auzit de cel putin o campanie de CSR derulata de o companie. Internetul este principala sursa de informare pentru 66%. A doua sursa de informare este reprezentata de reclamele TV, pentru 61%, iar 32% dintre persoanele din mediul urban ce utilizeaza internetul au raspuns ca au aflat despre diferite campanii de CSR prin intermediul influencerilor care au sustinut campaniile respective.
Totodata, retelele sociale, precum Facebook si Instagram, reprezinta sursa online principala pentru 77% dintre persoanele din mediul urban, urmate fiind de site-urile de stiri generale (50%) si YouTube (39%), platforma preferata in cea mai mare masura de Generatia Z (75%).
De ce se implica companiile in activitati de CSR?
Romanii din mediul urban sunt de parere ca, de cele mai multe ori, companiile se angajeaza la proiecte de CSR pentru a-si imbunatati imaginea brandului (91%), pentru a se promova (90%) si pentru a fi mai aproape de consumatori (79%), eforturi vazute si prin prisma companiilor care isi doresc sa impartaseasca aceleasi valori cu ale comunitatii in care activeaza.
In cazul celor din segmentul Millennials (74% vs. 68% total), implicarea companiilor in CSR poate reprezenta si o actiune de employer branding.
Cele mai mari probleme din Romania pe care consumatorii cred ca pot fi rezolvate prin campanii de CSR
6 din 10 romani din mediul urban cu acces la internet declara ca actiunile de CSR intreprinse de companii pot rezolva probleme care tin de accesul la educatie, accesul la serviciile de sanatate, dezvoltarea infrastructurii sau probleme care tin de poluarea aerului.
Intrebati despre cum ar trebui sa fie o campanie de CSR, consumatorii romani sunt de parere ca aceasta trebuie sa aiba rezultate (73%), sa fie clara (71%), sa fie foarte vizibila (55%), dar sa ii faca sa se implice emotional (48%) si sa fie creativa (47%).