RO EN
Košík je prázdný

MORPHOZA: Noi tendinte in design, pentru adaptarea rapida la munca flexibila

Anul 2021 a fost unul de crestere pentru compania de arhitectura, design si fit-out pentru spatii de birouri, comerciale si educationale Morphoza. In pofida incertitudinilor si indeciziilor generate de criza sanitara, companiile au inceput sa-si adapteze spatiile la noile tendinte si sa profite de oportunitatile aduse de noua normalitate. In anul 2022, Mihai Chintbrauner, Head of Projects in cadrul companiei, vede o activitate mult mai intensa, sustinuta de revenirea treptata a prezentei fizice la birou si de reluarea unor proiecte care au fost puse in asteptare in ultimii doi ani. In acest context, managerul estimeaza o evolutie optima a activitatii comparativ cu anii anteriori, sustinuta si de ajungerea la maturitate a contractelor de inchiriere incheiate in urma cu 5 ani, cand piata spatiilor de birouri a avut o perioada foarte buna.
In prezent, arhitectii de la Morphoza au in lucru contracte de proiectare si amenajare pentru peste 20.000 mp de spatii de birouri, comerciale si educationale, aflate in diferite faze, majoritatea cu o finalizare estimata pentru anul acesta sau cel tarziu in primul semestru din 2023.
Interviu cu Mihai Chintbrauner, Head of Projects la Morphoza si specialist cu o experienta profesionala de peste 19 ani in domeniul arhitecturii si amenajarilor.
 
- Cum vedeti evolutia activitatii din domeniul de proiectare si constructii la inceputul anului 2022 si cum credeti ca se va dezvolta acesta pe termen scurt si mediu?
- Romania ramane o locatie atractiva pentru investitori externi. Chiar daca in ultimii ani accentul a fost pus pe dezvoltarea parcurilor logistice, piata spatiilor de birouri este activa, reprezentand 45% din tranzactiile investitionale din 2021 si cu un trend crescator si in 2022. Pe langa estimarea pentru cei peste 135.000 mp de spatii de birouri noi ce vor fi livrate pana la sfarsitul anului in curs, sunt numeroase proiecte de reamenajare a spatiilor existente si adaptarea lor la modul de lucru hibrid, flexibil, care deja a fost validat ca o certitudine si genereaza numeroase investitii din partea companiilor. Avand in vedere maturitatea pietei si ponderea companiilor internationale care interactioneaza cu aceste cresteri de preturi la nivel mondial, impactul este mai mult directionat catre o atentie sporita in valorificarea si optimizarea corecta a investitiilor facute in aceasta perioada. Exista un trend crescator al bugetelor alocate pentru proiectele de amenajare si reamenajare a spatiilor de birouri si educationale. Situatia geopolitica curenta poate aduce si oportunitati de investitii, avand in vedere stabilitatea oferita de piata noastra si posibilitatea preluarii unui procent de forta de munca calificata din tara vecina.
 
 
- Cum se resimt, in cadrul companiei, efectele pandemiei legate de cresterea preturilor din domeniul constructiilor?
- Nu se resimte, in general, o reducere a cererii de proiecte. Impactul cresterii costurilor este mai accentuat in cazul investitorilor mici locali, care au noi provocari legate de finantarea proiectelor pentru finalizarea lor. O alta provocare este intarzierea lansarii proiectelor sustinute cu fonduri europene care, gestionate corect, au un potential foarte mare sa impacteze pozitiv activitatea economica locala pe anul in curs.
 
- Ce schimbari au avut loc in ultima perioada in arhitectura cladirilor, in contextul obligativitatii de proiectare nZEB?
- Compania Morphoza este membru fondator al clusterului european de consultanti in "Workspace solutions" Studio Alliance si, pe baza studiilor efectuate impreuna cu liderii europeni din 14 tari membre, avem posibilitatea sa comparam, sa intelegem si sa implementam tendintele europene in amenajarea spatiilor. Este o realitate ca trendul global ESG (Environmental, Social, and Governance) are un impact pozitiv; este si va fi parte din strategia oricarei companii pentru dezvoltarea sustenabila in anii ce urmeaza. Criteriile de sustenabilitate sunt o componenta definitorie in conceptele proiectelor noastre. Ca exemplu recent, spatiul de birouri proiectat de noi pentru Google Romania a obtinut cea mai inalta certificare verde din Romania - LEED Platinum ID+Cv4.
 
 
- Ce tendinte remarcati in arhitectura si design in aceasta perioada, avand in vedere contextul actual?
- Pandemia a accelerat nevoia de spatii de birouri si colectivitati agile, flexibile si adaptabile la noul mod de lucru hibrid. Majoritatea sondajelor efectuate la nivel global arata ca flexibilitatea este considerata principala prioritate pentru retentia si atragerea angajatilor. Mai multe sondaje in randul lor sustin ca aranjamentele hibride, flexibile de munca le permit lucratorilor sa fie mai productivi. Pe masura ce experienta angajatilor devine din ce in ce mai relevanta, precum si noile lor asteptari, angajatorii creeaza modele hibride la locul de munca pentru a oferi conditii competitive. Un loc de munca dinamic include o combinatie de design, mobilier si zone de colaborare care pot fi usor reconfigurate pentru a satisface nevoile mereu in schimbare ale unei companii. Prin definitie, spatiile dinamice sunt atat agile, cat si adaptabile, integrand angajatii din birou si de la distanta prin tehnologie pentru a colabora si a lucra impreuna fara probleme.
 
 
Angajatii cauta siguranta si mai multa flexibilitate. Pe masura ce ne intoarcem la birou, alegerea este clara: locul de munca hibrid si experienta angajatilor au beneficii evidente atunci cand sunt implementate corect. Folosind designul potrivit atunci cand creeaza sau renoveaza un loc de munca, angajatorii pot avea un birou hibrid eficient cu experienta flexibila pe care o doresc angajatii lor.
Serviciile noastre, bazate pe experienta si informatii relevante, aduc beneficii diferentiatoare clientilor nostri. Avem in lucru o investitie de 1,2 milioane de euro in dezvoltarea unui "experience center" in Bucuresti, in care sa prezentam functional solutiile hibride, flexibilitatea si tehnologia aferenta, sa aratam ca se poate investi "green"- sustenabil si sa oferim acces la aceste cunostinte nu doar companiilor multinationale, care sunt preponderent clientii nostri, cat si antreprenorilor locali, care sunt in concurenta directa cu acestea si au nevoie sa-si imbunatateasca competitivitatea. 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter