RO EN
Košík je prázdný

NEPI: Partenerul privat pentru proiectul de la Romexpo ar trebui ales prin licitatie

In calitate de investitor care dezvolta de 14 ani proiecte pentru Romania, in valoare de peste 2 miliarde de euro, care au generat zeci de mii de locuri de munca si sute de milioane de euro ca beneficii concrete pentru bugetele publice, fondul de investitii NEPI Rockcastle face apel la autoritatile romane competente sa reconsidere legea pentru modificarea si completarea legii Camerelor de comert din Romania nr. 335/2007, care ar deposeda romanii de un bun extrem de valoros: prin aceasta lege, un teren proprietate a statului, cu valoare de piata de sute de milioane de euro, ar fi oferit gratuit unei entitati private, doar pe baza unor promisiuni, fara beneficii certe si fara vreo garantie pentru statul roman privind obtinerea acestora.
,,In primul rand, imi pasa asa cum cred ca ii pasa oricarui roman, pentru ca terenul este un bun al tuturor romanilor. Este ca si cum fiecare cetatean roman ar oferi cadou cateva zeci de euro unei grupari de dezvoltatori imobiliari, fara niciun fel de garantii, doar pentru un vis frumos desenat.
In al doilea rand, imi pasa in calitate de reprezentant al unui investitor privat, interesat ca Romania sa ramana o tara in care se poate construi corect, fara ca unii sa primeasca gratuit de la stat un teren urias in una din cele mai bune zone din Bucuresti.” – Alex Morar, CEO al NEPI Rockcastle.
De ce proiectul denumit ,,Noul Romexpo” ar fi pagubos pentru romani:
- Un teren extrem de valoros din inima Bucurestiului ar fi oferit gratuit, desi exista investitori interesati sa ofere statului un pret corect; din pretul incasat pe teren s-ar putea asigura, de exemplu, construirea a peste 100 de spitale modulare Covid-19 similare celui de la Spitalul Elias ;
- Nu exista garantii reale ca proiectul prezentat se va dezvolta conform promisiunilor, dupa transferul terenului - Romania si in special Bucuresti avand experiente anterioare cu proiecte imobiliare gigantice, promise si nerealizate;
- Camera de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR) nu ofera niciun fel de garantii si nu are niciun fel de obligatii sau raspundere fata de statul roman in cazul in care beneficiile promise nu s-ar materializa;
- In forma actuala, proiectul prezentat ar atrage un trafic imens, dar nu ofera nicio garantie de dezvoltare a infrastructurii absolut necesare;
- Conditiile asocierii dintre Camera de Comert si Industrie a Romaniei si dezvoltatorul ales printr-un proces netransparent si necompetitiv, desfasurat in spatele usilor inchise, sunt tinute secrete;
- Proiectul incalca legislatia europeana privind ajutorul de stat, cu consecinta necesitatii unei interventii din partea Comisiei Europene pentru a stopa ajutorul de stat ilegal, dar si cu consecinte negative asupra viitorului investitiilor din Romania, prin cultivarea privilegiilor pentru unii jucatori;
Varianta mai avantajoasa si corecta pentru statul roman
In ciuda declaratiilor publice ale Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, transferul gratuit al proprietatii asupra terenului Romexpo si dezvoltarea acestuia alaturi de anumiti investitori nu reprezinta singura optiune de revitalizare urbana si dezvoltare a unui nou proiect la Romexpo.
Statul roman, singur (pentru partea de teren neutilizata conform destinatiei initiale de targuri si expozitii - adica peste 30 ha), sau in asociere cu CCIR (daca s-ar oferi spre dezvoltare intregul teren de la Romexpo), poate organiza o licitatie internationala, un proces competitiv si transparent de selectie a unuia sau mai multor dezvoltatori, catre care fie sa cedeze drepturile de dezvoltare imobiliara, fie alaturi de care sa intre intr-un parteneriat public-privat pentru dezvoltarea si revitalizarea zonei Romexpo.
O astfel de abordare ar aduce statului roman, in plus fata de beneficiile deja vehiculate, venituri suplimentare considerabile in calitate de partener in proiect, precum si - de asemenea foarte important - control si garantii cu privire la obtinerea acestor beneficii (control si garantii care ar lipsi cu desavarsire in cazul promulgarii legii in forma actuala).
Avand in vedere toate cele mai sus exprimate, consideram ca este imperios necesara remedierea tuturor neregulilor semnalate, nu doar de NEPI Rockcastle, ci si de restul mediului de afaceri, cu privire la forma actuala a legii votate de Parlament in 2020. Ne exprimam increderea ca Presedintele Romaniei va analiza atent, intrucat legea pentru modificarea si completarea legii Camerelor de comert din Romania nr. 335/2007 ar aduce Romaniei prejudicii pe care aceasta nu si le poate permite, mai ales in actualul context de criza.
,,Compania noastra isi reafirma dorinta si capacitatea de a se implica intr-un proiect sanatos dezvoltat pe terenul de la Romexpo in conditii de deplina transparenta si competitivitate – fie prin cumpararea la pretul pietei a terenului sau a unei parti din teren, fie prin asocierea cu statul roman. Acest proiect poate fi dezvoltat intr-o varianta mai buna pentru statul roman si Romania, fara prejudicierea grava a bugetului de stat si incalcarea legislatiei europene si nationale.” - Alex Morar, CEO al NEPI Rockcastle.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter