RO EN
Košík je prázdný

ESOP: Tendinte pe piata spatiilor de birouri, dupa inceperea noului an scolar

Inceputa treptat din primavara, revenirea graduala la birou se asteapta sa inregistreze un nou val in aceasta toamna, odata cu deschiderea noului an scolar. Inceperea scolii poate stimula revenirea mai multor angajati la birou, in special a angajatilor care au copii la gradinite si scoli ce se afla in proximitatea cladirii de birouri unde lucreaza. Totusi, munca hibrid ramane una dintre facilitatile importante in atragerea si retentia angajatilor. Tendinta accentuata in ultimii doi ani de pandemie incepe sa prinda diverse nuante. Tot mai multi angajati si firme iau in calcul reintoarcerea la biroul clasic, dar nu chiar la acelasi birou, desi in acelasi loc.
Unele firmele continua sa se confrunte cu provocarea de a-i convinge pe angajati sa se reintoarca la birou, in ciuda reducerii restrictiilor legate de pandemie si de reducerea pericolului infectarii cu COVID. Astfel, managerii se vad nevoiti sa caute noi solutii prin care sa ii atraga pe angajati la birou si sa pastreze, cand este cazul, avantajele telemuncii.
 
1. Modul de lucru hibrid ramane. In primul rand, optiunea de a lucra de oriunde va face diferenta intre a atrage noi angajati sau in a-i retine pe cei existenti. Majoritatea companiilor se asteapta la reasezari graduale si la revenirea in mai multe valuri.
Lucrul de acasa, imbracat in haine comode, de pe plaja sau din cabana de munte inainte de a se aventura pe partia de schi se va pastra, pentru o parte dintre angajati. In acelasi timp, pentru alti angajati, dorinta de a separa viata profesionala si cea personala ii va determina sa lucreze la sediul companiei mai mult timp decat pana acum.
Cei care isi duc copiii la gradinitele si scolile din proximitatea sediului unde lucreaza isi vor putea adapta programul de la birou in functie de programul educational al copiilor. Multe gradinite si scoli ofera programe afterschool de luni pana vineri, pana la ora 16.00 sau la ora 18.00. Cel mai probabil, acesta va fi si programul de lucru al parintilor, cand vor lucra de la sediu.
 
2. Existenta scolilor si a gradinitelor cu program prelungit langa cladirile de birouri. Unitatile de invatamant amplasate langa principalii poli de business ai Capitalei au inceput sa reprezinte facilitati care sunt din ce in ce mai apreciate de companii. In acest context, inceperea scolii poate reduce presiunea de a fi peste tot, in acelasi timp, pentru o parte dintre parinti. Cel putin in timpul orelor de scoala, acesti parinti vor putea lucra linistiti de la sediul companiei.
“Daca in urma cu 10 - 15 ani proximitatea cladirilor de birourilor de universitati era un factor important luat in considerare la alegerea sediului, in momentul de fata atractivitatea unui spatiu de birouri este din ce in ce mai mult evaluata si prin prisma integrarii sau proximitatii gradinitelor, scolilor sau liceelor. Tinerii studenti sau absolventi pe care acum mai bine de un deceniu firmele se bateau sa ii angajeze au acum familii, iar prioritatile li s-au schimbat. Acesti parinti fac eforturi pentru a le asigura copiilor accesul la un sistem de educatie cat mai peformant, prin alegerea unor institutii de invatamant de prestigiu, din mediul privat sau de stat. De cele mai multe ori, aceste institutii nu se afla in proximitatea locuintelor lor. Astfel, le-ar fi de ajutor sa fie macar in apropierea locului de munca” crede Alexandru Petrescu, Managing Partner la ESOP Consulting | CORFAC International.
De exemplu, Scoala internationala SEK isi deschide prima unitate scolara din Romania in parcul de birouri Sema Parc, incepand cu septembrie 2022. Intermediata de ESOP Consulting, tranzactia indica interesul proprietarilor de spatii de birouri de a le oferi angajatilor companiilor cat mai multe argumente pentru a se reintoarce la birou. SEK Bucharest International School a inchiriat 2.550 de metri patrati, dispusi pe doua niveluri, plus aproape 4.170 de metri patrati de spatiu verde, care poate fi amenajat pentru activitatile educationale. Suprafata inchiriata este suficienta pentru ca institutia de invatamant sa inceapa sa activeze cu o gradinita si o scoala primara, iar, ulterior, sa se extinda cu clase de giumnaziu si liceu, pe masura ce exista cerere si copiii cresc. Cu acces din Splaiul Independentei, cladirea in care se afla SEK Bucharest dispune de un bun acces la mijloacele de transport in comun si beneficiaza de amplasarea in apropierea unor puncte de reper importante, Opera Romana si Palatul Parlamentului.
Liceul teoretic „Sfintii Trei Ierarhi”, amplasat langa polul de birouri Barbu Vacarescu, este un alt exemplu de institutie de invatamant care ii stimuleaza pe corporatisti sa reintoarca la birou. Aflat aproape de cel mai mare pol de business din Bucuresti, institutia de invatamant a fost deschisa acum sase ani, fiind acreditata. La finele anului scolar 2020/2021, Liceul teoretic „Sfintii Trei Ierarhi” s-a clasat pe locul 7 in topul scolilor din Bucuresti, in topul realizat de de Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, in functie de mediile obtinute de elevi la diverse evaluari.
 
3. Spatiile verzi contribuie la cresterea productivitatii. Amenajarea biroului in preajma unor spatii verzi si parcuri ii ajuta pe angajati sa faca mai multa miscare, dar si sa se concentreze mai bine. Angajatii care au copii pot profita de aceasta oportunitate, iar, dupa orele de scoala, sa ii ia pe cei mici la o plimbare sau sa practice activitati sportive impreuna.
De exemplu, business-parcul U-Center este amplasat in apropierea Parcului Carol si a Parcului Tineretului, iar business-parc-ul @Expo este situat aproape de Parcul Herastrau. De asemenea, One Cotroceni se afla la o distanta mica de Arenele BNR si include numeroase spatii verzi, la care se adauga gradini suspendate si spatii de promonada, iar Sema Parc se gaseste intre Parcul Crangasi, facilitatile sportive construite in jurul Clubului Sportul Studentesc si Gradina Botanica din Bucuresti. In plus, Sema Parc a fost proiectat cu numeroase spatii verzi special amenajate pentru plimbari sau pentru relaxare.
 
4. Wellbeing. Se incurajeaza echilibrul munca - viata personala. Stabilirea unui orar flexibil, prin modul de lucru hibrid, ii poate ajuta pe toti angajatii sa fie implicati in activitatile firmei, dar si sa le fie respectat timpul liber. De exemplu, pot fi stabilite anumite ore intre care angajatul trebuie sa fie la lucru, indiferent de format, iar dupa acele ore poate sa lucreze de la distanta. De asemenea, angajatii care vin la birou vor fi mult mai interesati sa isi creasca productivitatea, astfel incat, odata ce au parasit sediul, sa reduca semnificativ activitatea profesionala.
 
5. Cresc concentrarea si productivitatea. Dupa inceperea scolii credem ca unii angajati vor descoperi ca revenirea la biroul clasic i-a ajutat sa se concentreze mai bine si sa fie mai productivi. Faptul ca nu vor mai fi distrasi de copii ii va ajuta sa isi finalizeze mai repede proiectele si cu rezultate mai bune decat credeau sau decat au obtinut in perioada petrecuta acasa. Incurajati de aceste rezultate, angajatii pot deveni tot mai deschisi ideii de a reveni la birou, unde pot interactiona mult mai direct si mai eficient.
 
6. Se imbunatateste colaborarea intre colegi. Oricat de mult ar ajuta tehnologia, comunicarea directa, fata in fata, nu poate fi inlocuita. Nicio platfoma nu poate reda perfect micile gesturi si mimica unui coleg cand aude o propunere noua. Nici nu poate inlocui glumele de la cafea sau din pauza. Oricat de banale par aceste interactiuni, de fapt acestea ajuta la construirea relatiilor dintre colegi, la construirea increderii si la o mai buna colaborare in echipa. De altfel, pe masura ce s-a extins utilizarea muncii hibrid, se recomanda ca orele de lucru in fata calculatorului sa fie intrerupte de pauzele de cafea online.
 
7. Se imbunatateste si se pastreaza cultura companiei. Cultura si identitatea companiei risca sa se piarda sau sa devina mai putin importante pentru angajatii care nu interactioneaza cu mesajele acesteia periodic. Prin intermediul tehnologiei si sub presiunea timpului, angajatii pot diminua sau elimina mesajele corporate transmise de companie. Prezenti la sediu, angajatii pot interactiona indirect si natural cu mesajele companiei, atat prin intermediul diverselor materiale, specifice sau inedite, cat si prin participarea la evenimente corporate si informale.
“Pandemia a crescut rezilienta firmelor si vom asista, in continuare, la un mediu plin de diversitate, flexibilitate, dar si la un focus treptat pe reintoarcerea la birou, prin sisteme cat mai evoluate de munca hibrida, in care componenta umana va avea un rol important. Tehnologia este un aliat redutabil, iar instrumentele sale au fost integrate in activitatea de zi cu si a firmelor (cloud, online meetings, etc.), insa comunicarea fata in fata si concentrarea pe care unii dintre angajati o vor avea dupa revenirea lor la birou, odata cu inceperea scolii, vor reprezenta argumente din ce in ce mai solide pentru o crestere a prezentei fizice la birou” considera Alexandru Petrescu, de la ESOP Consulting.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter