Centrele comerciale finalizeaza in aceste zile pregatirile pentru redeschidere, incepand din 15 iunie, asa incat sa asigure respectarea masurilor de siguranta si de distantare sociala care sunt in continuare necesare pentru prevenirea raspandirii coronavirusului. In total, investitiile pentru toate echipamentele, consumabilele si personalul necesar aplicarii acestor masuri depasesc jumatate de milion de euro in cazul marilor centre comerciale, apreciaza consultantii Colliers International. Cumparatorii isi vor relua gradual obiceiurile de dinainte de pandemie, iar traficul din centrele comerciale ar putea reveni la normal in sezonul sarbatorilor de Craciun.
Retailerii de produse nealimentare au fost printre cei mai afectati de masurile luate in timpul starii de urgenta pentru prevenirea raspandirii coronavirusului. Inchiderea centrelor comerciale a determinat chiriasii din retail sa-si revizuiasca asteptarile privind cifra de afaceri estimata pentru acest an, 45% asteaptandu-se la o scadere de peste 30%, iar 39% la o scadere de pana la 30%, dupa cum a aratat un studiu efectuat in martie de divizia retail a Colliers International in randul a 84 de chiriasi si 21 de proprietari din sectorul de retail din Romania. Chiriasii mizeaza insa pe lunile de vara pentru a incepe sa recupereze din pierderile acumulate in perioada in care magazinele au fost inchise, chiar si in contextul unui numar de vizitatori estimat la jumatate fata de o perioada obisnuita.
Traficul este asteptat sa creasca in perioada urmatoare si ar putea reveni la normal din decembrie
Statisticile de mobilitate publicate de Google, in baza datelor obtinute prin telefoanele mobile ale utilizatorilor, sugereaza o revenire graduala, dar destul de consistenta a traficului in zonele comerciale si de petrecere a timpului liber. In Bucuresti, Cluj-Napoca si Timis, traficul pedestru in aceste zone era la inceputul lunii iunie cu aproximativ 30-40% sub media normala a acestei perioade, fata de valori cu 80% sub nivelul normal cu doar cateva luni in urma. In tarile care au relaxat mai devreme restrictiile, cifrele arata ceva mai bine si ofera sperante ca imbunatatirea treptata va continua si in perioada urmatoare.
"Redeschiderea centrelor comerciale incepand din 15 iunie este privita cu optimism de proprietarii si chiriasii centrelor comerciale, care se asteapta sa inceapa astfel sa-si revina dupa perioada de inactivitate, chiar daca intr-un ritm nu foarte accelerat, avand in vedere ca vizitatorii isi vor relua treptat obiceiurile de dinainte de pandemie. Pentru siguranta cumparatorilor, mall-urile si galeriile comerciale au luat in aceasta perioada toate masurile de siguranta necesare si au stabilit proceduri clare pentru dezinfectarea zonelor comune si pentru asigurarea distantarii sociale, iar multi retaileri vor veni totodata cu masuri suplimentare in spatiile proprii", sa declarat Simina Niculita, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International.
Masuri luate de administratorii de centre comerciale
Printre masurile luate de marile centre comerciale pentru redeschidere se numara porti sau camere speciale prin care poate fi masurata temperatura corporala a vizitatorilor sau sisteme de monitorizare a numarului total de vizitatori aflat in orice moment in cadrul centrului, astfel incat sa poata limita accesul altor vizitatori atunci cand este atinsa limita maxima stabilita conform indicatiilor autoritatilor. In acelasi timp, centrele comerciale sunt pregatite sa dezinfecteze constant spatiile comune si scarile rulante cu substante specializate sau cu lampi UV si vor pune la dispozitia vizitatorilor dozatoare cu dezinfectanti, iar ca masura suplimentara vor opta pentru introducerea de aer proaspat din exterior in locul procedurilor anterioare de recirculare a aerului din interiorul centrului.
"Centrele comerciale au facut si continua sa faca investitii consistente pentru a putea oferi o experienta sigura cumparatorilor, respectand toate masurile de prevenire a raspandirii coronavirusului. Tranzitia de la perioada de inactivitate la noile norme din retail se poate face astfel mai usor, pe masura ce increderea vizitatorilor creste, iar activitatea are toate premisele sa revina cat mai rapid. Aproape 70% dintre proprietarii de spatii de retail si aproximativ jumatate dintre chiriasi se asteapta sa revina la un nivel satisfacator al afacerilor, in raport cu nivelurile de dinainte de epidemia de Covid-19, in decursul anului viitor", mai spune Simina Niculita.