Intruniti in sedinta la data de 22 februarie 2013, pentru a finaliza raportul financiar aferent anului 2012, membrii consiliului director al companiei franceze Colas (divizia de infrastructura a grupului Bouygues), prezidati de directorul general Hervé Le Bouc, au comunicat ca rezultatele din zona centrala a Europei au fost afectate anul trecut de renuntarea la afacerile derulate de subsidiara din Romania. De altfel, inca din aprilie 2011, ca urmare a atitudinii autoritatilor centrale din acel moment, reprezentanti ai managementului societatii au aratat in mass-media locala ca, prin declaratiile ministrului de resort, Anca Boagiu, cu privire la asa-numita intarziere a inceperii lucrarilor pe sectorul de 5,5 km al Autostrazii Soarelui si prin acuzatiile potrivit carora Colas nu ar fi respectat legile privind calitatea in constructii, societatea franceza, listata la Bursa, a intampinat probleme reflectate prin fluctuatii financiare in zona de sud-est a Europei. Astfel, conducerea grupului francez Bouygues a decis retragerea din tara a tuturor santierelor - Bucuresti, Craiova, Iasi si Constanta - concluzionand ca Romania constituie o zona de risc financiar. Fara a furniza explicatii suplimentare referitoare la situatia din tara noastra, managerii Colas au subliniat doar ca rezultatele regionale pe segmentul infrastructurii rutiere au fost intrucatva afectate anul trecut de „vanzarea subsidiarei din Romania”, insa - printr-o compensare data de sporirea incasarilor in nordul continentului (cu precadere in Danemarca), precum si in Marea Britanie -, s-a reusit o stabilizare a cifrei de afaceri din Europa, la 1,5 miliarde euro (+1% daca se iau in considerare baze de comparare neinfluentate de cursul de schimb valutar). „In pofida unui mediu economic nesigur, incasarile totale ale Colas au fost in 2012 de 13 miliarde euro (+5%), majorarea fiind atribuita aportului adus de filialele din alte tari decat Franta (5,7 miliarde euro, mai mult cu 10%), in timp ce veniturile din statul de resedinta au sporit usor, la 7,4 miliarde euro (+2%). Rezultatele se afla in conformitate cu prognozele anuntate anterior, ce indicau vanzari de 12,9 miliarde euro”, se precizeaza intr-un comunicat al Colas.
Rezultate diferite pentru fiecare segment de afaceri in parte
In cadrul documentului, se mentioneaza si ca, pentru sectia de infrastructura rutiera, in Franta incasarile au totalizat 5,2 miliarde euro, fiind neschimbate fata de 2011, in restul Europei s-au consemnat 1,5 miliarde euro, in America de Nord peste 2,6 miliarde euro (+10%), iar in alte regiuni ale globului circa 1,5 miliarde euro (+15%). La nivelul departamentului de activitati speciale (vanzari de produse rafinate, operatiuni pentru cai ferate, securitate si semnalizare rutiera, tubulatura si sisteme de impermeabilizare) a avut loc o majorare de 6%, pana la 2,3 miliarde euro, insa tendintele au fost diferite pentru fiecare linie de business in parte: +28% la vanzarile de produse rafinate (din cauza ajustarii pretului in conformitate cu sporirea cotatiei petrolului), +10% in cazul cailor ferate (pe baza afacerilor internationale), stabilizare a livrarilor de elemente pentru siguranta circulatiei, respectiv scaderi in cazul materialelor de impermeabilizare (-2%) si al tubulaturii (-10%). Datorita unor pierderi financiare de -18 milioane de euro, apropiate ca valoare de nivelul din 2011 (situat la -21 milioane de euro), profitul net atribuit grupului s-a cifrat la 302 milioane de euro, fiind mai mic decat cele 336 milioane de euro din precedentele 12 luni. Pentru compania-mama Colas, acest indicator a reflectat suma de 253 milioane de euro (comparativ cu 325 milioane de euro in 2011). In schimb, fluxul de lichiditati a fost stabil, la 723 milioane de euro, iar portofoliul de contracte si comenzi in ceea ce priveste proiectele aflate in executie valoreaza 6,7 miliarde euro, din care 3,5 miliarde euro in Franta. Managerii societatii sunt optimisti din punct de vedere al derularii activitatii in acest an, precizand ca piata franceza va prezenta aceleasi perspective ca in 2012, in America de Nord situatia se va imbunatati vizibil (dupa implementarea in SUA a noului plan federal de refacere a infrastructurii, aprobat in vara anului trecut), iar in Asia si Australia se va remarca o continuare a cresterii economice. In toate celelalte zone de referinta (Europa, Africa, arealul tarilor din proximitatea Oceanului Indian, departamentele Frantei de peste mari) nu se intrevad modificari substantiale. Colas vizeaza, printre altele, o reorganizare a activitatii de constructiei a drumurilor in Franta, in viitor urmand ca lucrarile sa se deruleze in cadrul a sapte subsidiare. De asemenea, se au in vedere si alte planuri specifice, precum: renuntarea la anumite afaceri neprofitabile din SUA, expansiunea vanzarilor de produse rafinate, stimularea trendului ascendent pentru divizia de activitati speciale (prin impulsionarea lucrarilor pe segmentul cailor ferate) si altele. Informatii suplimentare, la www.colas.com