RO EN
Košík je prázdný

C&W Echinox: Peste 500.000 mp de spatii de retail sunt in pregatire sau constructie

Dezvoltatorii imobiliari continua extinderea portofoliilor de proiecte de retail din Romania, spatii cu o suprafata de peste 500.000 de metri patrati fiind anuntate pentru urmatorii 4 ani, 10 dintre proiectele planificate avand mai mult de 10.000 metri patrati fiecare, reiese din rapoartele Bucharest Retail Market si Romania Retail Regional Cities, lansate de Cushman & Wakefield Echinox.
La nivelul regiunilor, in zona Centru Vest sunt in constructie si in faza de planificare proiecte totalizand 270.000 metri patrati, care se vor adauga la stocul existent de 1,4 milioane de metri patrati. Astfel, aceasta zona va ramane cea mai dezvoltata din punct de vedere al spatiilor de retail moderne construite.
In zona de Est, care la finalul lunii martie cumula un stoc total de 610.000 metri patrati, sunt planificate pentru dezvoltare spatii noi de 137.000 metri patrati, in timp ce in zona de sud, cu un stoc de 842.000 metri patrati, proiectele anuntate totalizeaza 156.000 metri patrati.
In prezent, Resita, cu 73.000 de locuitori, este cel mai mare oras din tara fara un proiect de retail modern. Exista insa planuri pentru dezvoltarea de catre Nhood a unui centru comercial de 35.000 de metri patrati in urmatorii ani, parte a unui proiect de regenerare urbana. Giurgiu si Alexandria sunt doua alte orase importante fara niciun proiect modern de retail. Giurgiu va intra insa in acest an pe harta retailului modern, prin parcul de retail pe care Mitiska il dezvolta in oras, pentru Alexandria insa neexistand inca in plan vreun astfel de proiect.
Trei orase din tara au o densitate de spatii comerciale de peste 1.000 metri patrati/1.000 locuitori, respectiv Suceava (1.167 mp/1.000 de locuitori), Oradea (1.047 mp/1.000 locuitori) si Deva (1,006 mp/1.000 locuitori.
Cele mai putine spatii de retail raportate la numarul de locuitori sunt inregistrate in Tulcea si Calarasi cu 70 mp/1.000 locuitori, respectiv 98 mp/1.000 locuitori, cu toate ca in aceste orase salariile medii nete sunt peste cele din Suceava, Oradea sau Deva. Aceasta situatie este remarcata si in cazul unor orase mari precum Cluj-Napoca, Alba Iulia, Craiova, Iasi si chiar Bucuresti, unde desi castigurile medii nete sunt printre cele mai ridicate din tara, au o densitate redusa de spatii de retail.
In Bucuresti, in prezent, sunt in constructie spatii totalizand 48.400 metri patrati, respectiv extinderea Promenada Mall in zona Barbu-Vacarescu – Floreasca, Lemon Retail Park in Voluntari si Greenfield Plaza.
Stocul total de spatii de retail din Romania a ajuns la finalul primului trimestru din acest an la 4,14 millioane de metri patrati, din care 2,88 milioane de metri patrati in afara Bucurestiului, iar 1,26 milioane de metri patrati in Capitala.
La nivelul Bucurestiului, cea mai mare densitate de spatii comerciale se afla in sectorul 1, cu un nivel de circa 758 mp/1.000 de locuitori, pe pozitiile urmatoare fiind situate sectoarele 6 (655 mp/1.000 de locuitori) si 3 (488 mp/1.000 de locuitori).
Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Aproape toti dezvoltatorii prezenti pe piata locala de retail au anuntate planuri de investitii ambitioase pentru perioada urmatoare, dovedind inca o data increderea pe care o au in acest segment imobiliar. Vedem pentru urmatorii ani o diversificare a formatelor pe care acestia intentioneaza sa le aduca pe piata, noile investitii vizand in egala masura proiectele de tip mall si cele de parcuri de retail. Exista in continuare orase importante din punct de vedere al puterii de cumparare si a numarului de locuitori care pot absorbi scheme moderne de retail cu conditia ca acestea sa fie adaptate nevoilor si cerintelor existente.”
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter