RO EN
Košík je prázdný

ARACO propune debirocratizarea activitatii de constructii si adaptarea la context

Instructiunea ANAP 1/2019 in materia ajustarii pretului in contracte de achizitie publica/ sectoriala, declarata nula in prima instanta ca urmare a actiunii Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO), trebuie abrogata si inlocuita cu o noua Instructiune ANAP, dupa consultarea organizatiilor patronale din sector, arata ARACO intr-un document cu propuneri generate pe tema debirocratizarii unor activitati din constructii. Comunicarea ARACO precizeaza, insa, ca procesul de consultare a mediului de afaceri din sector este in derulare si noua Instructiune asteptata de sector ar putea fi gata in 2020.
Decizia de anulare in instanta a Instructiuni ANAP 1/2019 a fost luata la finalul lunii iulie 2020, de catre Curtea de Apel Bucuresti, demersul fiind necesar in contextul OUG 114/2018, pentru ajustarea pretului contractului de achizitie publica/ sectorial ca urmare a cresterii salariul de baza minim brut pe tara garantat in sectorul de constructii, care a generat cresteri de preturi pe toate componentele ce intra in executia unui proiect.
 
Reducerea cuantumului garantiei de buna executie la cel mult 5%. O alta problema semnalata de constructori este generata de Hotararea Nr. 395/2016 din 2 iunie 2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/ acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice din 02.06.2016. ARACO precizeaza ca, in general, Autoritatile Contractante stabilesc cuantumul maxim pentru valoarea garantiei de buna executie (10%), deoarece nu este specifica clar metodologia de determinare a cuantumului in functie de complexitatea contractului, iar aceste garantii raman blocate in banci indiferent de evolutia contractului (suspendare lucrari din cauza lipsei de finantare, anulare executie lucrari etc).
La Art. 39 (4), normativul precizeaza, astfel, ca "Autoritatea contractanta stabileste valoarea garantiei de buna executie prin raportare la complexitatea contractului de achizitie publica/ contractului subsecvent care urmeaza a fi executat, care insa nu trebuie sa depaseasca 10% din pretul contractului, fara TVA".
Pentru rezolvarea acestei probleme, ARACO propune reducerea cuantumului garantiei de buna executie la maximum 5% si structurarea acestora in functie de complexitatea lucrarilor.
De asemenea, reprezentantii constructorilor precizeaza ca produsele de asigurari prevazute legal nu pot fi preluate de piata de asigurari din Romania si propun utilizarea unor asemenea instrumente de asigurare care sa poata fi preluate de piata locala de asigurari.
 
Printre solicitarile urgente ale antreprenorilor se mai afla redefinirea prezentei reprezentantilor ISC in procesul receptiei lucrarilor in calitate de invitat si nu de membru al comisiei de receptie, avand in vedere faptul ca inspectorii in constructii sunt implicati in controale pe parcursul executiei lucrarilor si fac controale prin sondaj in procesul de receptie a constructiilor.
"Deoarece comisia de receptie poate functiona numai in prezenta a cel putin 2/3 din membrii numiti ai acesteia, participarea reprezentantilor ISC devine neclara datorita dualitatii ce rezulta din interpretarea legilor. Avand in vedere ca reprezentantii ISC exercita controlul calitatii lucrarilor pe durata executiei similar dirigintelui de santier, este oportuna prezenta acestora in procesul receptiei lucrarilor dar in calitate de invitat si nu de membru al comisiei de receptive. Acesta masura va permite investitorilor sa respecte termenul maxim de 3 zile pentru numirea comisiei de receptie, dar si functionarea comisiei de receptie in conditiile legii (de regula reprezentantii ISC nu participa in cadrul receptiei)", puncteaza ARACO.
Asociatia propune, de asemenea, redefinirea rolului ISC astfel incat sa fie organ de preventie si nu exclusiv un organ punitiv.
 
O alta propunere ARACO vizeaza actualizarea Legii calitatii in constructii. "Refuzul de implementare a unei proceduri obligatorii de certificare permite in continuare un accent politic in atribuirea de lucrari publice. Propunem, astfe, promovarea unei proceduri clare si obligatorii de certificare a capabilitatilor tehnice si umane pentru operatorii din constructii care sa se desfasoare cu implicarea directa a organizatiilor patronale si profesionale relevante alaturi de unuversitatile tehnice din tara cu participarea statului ca observator", mai arata documentul ARACO.
 
Alte propuneri pentru debirocratizarea si fluidizarea procesului de constructie
  • Infiintarea unui “Birou unic” care ar avea drept obiectiv coordonarea procesului de obtinere a actelor de reglementare necesare autorizarii tuturor activitatilor (autorizatii de mediu, autorizatii de gospodarirea apelor, de deseuri, de exploatare si prelucrare a resurselor minerale etc.), respectiv coordonarea procesului de eliberare a tuturor avizelor si autorizatiilor prevazute de legislatie si interconectarea cu sisteme informatice deja existente;
  • Promovarea unei OUG prin care sa se simplifice procedura pentru relocarea retelelor de utilitati (chiar obligarea detinatorilor sa isi reloce ei retelele);
  • Modificarea legislatiei pentru mediu, astfel incat sa se emita un Acord de mediu pe proiect, sa se analizeze impactul proiectului si ulterior sa nu mai fie necesara revizuirea acordului de mediu pentru modificari de pozitii km sau de alte dimenisuni ale elementelor unui proiect;
  • Simplificarea procedurii de scoatere a terenurilor din fondul forestier;
  • Eficientizarea procesului de expropriere;
  • Modificarea atributiilor Curtii de conturi prin crearea cadrului pentru consiliere metodologica in cadrul proiectelor de investitii care vor fi supuse controalelor ex-post. Prin consiliere s-ar evita tergiversarea luarii deciziilor importante cu consecinta prevenirii blocarii proiectelor;
  • Crearea si promovarea urgenta a unor facilitati de finantare din partea bancilor cu capital de stat (CEC si Eximbank), pentru antreprenorii contractelor mari de investitii, prin facilitarea accesului la linii de credit cu costuri reduse de finantare;
  • Simplificarea procedurilor de licitatie ( ar trebui facut un grup de lucru cu persoane din partea autoritatilor si a partenerilor din privat, pentru a putea fi identificate problemele pe care le intampina ofertantii in cadrul procedurilor de achizitie publica);
  • Reanalizarea conditiilor in care proiectarea si executia se pot licita cumulat;
  • Clarificarea situatiilor in care este nevoie de autorizatie de construire noua (reautorizare) in cazul unor modificari tehnice de detaliu in domeniul autostrazilor;
  • Reducerea numarului de documente si mai ales a copiilor pe hartie care trebuie pregatite in acceptarea la plata a lucrarilor. Acestea ar putea fi emise/ acceptate/ pastrate in format electronic. Acest lucru ar putea fi implementat pe toate marile proiecte in special, printr-o platforma electronica dedicata, impusa de catre beneficiar. ARACO se refera la procesele verbale de receptie calitativa, plansele de executie PTE, documente PAC, documente DP etc.
  • Foarte multe blocaje in relocarea utilitatilor sunt cauzate de lipsa de informare a fostilor proprietari de terenuri cum ca au fost expropriati si ca exista o decizie de expropriere in acest sens, acestia refuzand accesul constructorului in proprietati. Primariile ar trebui obligate sa anunte toti proprietarii afectati de decizii de expropriere intr-un termen fix stabilit de la emiterea deciziilor de expropriere;
  • Conditiile de eligibilitate sa fie elaborate in asa fel incat sa poata participa cat mai multe firme romanesti;
  • Reorganizarea in cadrul Guvernului a unei structuri cu atributii directe si responsabile in materie de reglementare specifica pentru sectorul de constructii.
***
Propunerile au fost realizate de ARACO in cadrul Grupului de lucru de la Guvern pe tema debirocratizarii unor activitati in constructii, la inceputul lunii octombrie 2020. Documentul este semnat de Laurentiu Plosceanu, presedintele ARACO.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter