RO EN
Košík je prázdný

PWC: Implementarea SAF-T in Romania: Top 3 implicatii pentru agentii economici

Implementarea fişierului standard de raportare SAF-T a intrat in linie dreapta, prin Ordonanta Guvernului nr. 11/2021 pentru modificarea si completarea Codului de procedura fiscala fiind prevazuta obligatia depunerii acestui fisier incepand cu 1 ianuarie 2022. Insa versiunile finale privind natura informatiilor pe care contribuabilii le vor declara prin SAF-T, modelul de raportare, procedura, conditiile de transmitere, datele, categoriile de contribuabili care vor fi obligate sa depuna fisierul vor fi aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Dupa cum au anuntat autoritatile fiscale in ghidul publicat anterior, privind SAF-T, intr-o prima etapa cei vizati de obligatie ar urma sa fie marii contribuabili.
Fiind un set de raportari lunare de informatii, intr-un format predefinit, SAF-T se preteaza oricarui tip de impozit ce se bazeaza pe inregistrari contabile, cu alte cuvinte atat impozitelor directe, cat si celor indirecte. Informatia va fi standardizata, astfel ca vor fi cerute aceleasi date, in acelasi format, care vor putea fi citite foarte usor de catre autoritatea fiscala.
Dezvoltarea SAF-T este o initiativa OECD care a emis, de altfel, si un Ghid in acest sens, lasand, totusi, la latitudinea fiecarei autoritati fiscale formatul si informatiile ce trebuie raportate. In plus, fiecare tara care decide sa „adere” la SAF-T poate crea o versiune specifica a fisierului, in functie de nevoile interne de raportare. Documentele pe baza carora ar trebui intocmit SAF-T sunt consistente si includ date din Registrul jurnal, Registrele de casa si banca, Registrul mijloacelor fixe si Registrul de inventar.
Asa cum reiese din noul set de documente ce detaliaza elementele obligatorii si optionale incorporabile la nivelul noului model declarativ SAF-T publicat in august de ANAF, in Romania raportarea SAF-T va fi foarte detaliata, iar experienta noastra arata ca, de obicei, unde sunt multe informatii, apar mai multe provocari.
Prin urmare, la nivelul companiilor care tin documentatia in mai multe sisteme, pot aparea dificultati privind identificarea datelor incluse in fisier, daca sunt stocate in mai multe sisteme de contabilitate sau software. De asemenea, ar putea fi mai greu de identificat legatura intre datele disponibile in evidenta si un detaliu specific cerut de sistem. Totodata, trebuie acordata atentie si sistemului de contabilitate utilizat, conform cu specificatiile clientului sau furnizorului, dar care ar putea sa nu permita extragerea rapoartelor SAF-T. Atunci cand apar astfel de solicitari este important sa cartografiem datele care trebuie raportate si sa ne asiguram ca fisierul SAF-T poate fi depus in formatul cerut.
In plus, companiile ar trebui sa isi „califice” datele pe care le detin si le vor folosi, pentru a fi sigure de calitatea lor. Din experienta, stim ca, in acest fel, vor fi usor de descoperit diferentele dintre raportarea TVA si contabilitate, modul in care sunt utilizate cotele de TVA diferite sau erorile in deductie.
Avantaje versus dezavantaje. Top 3 implicatii pentru agentii economici
Daca privim in ansamblu, avantajele companiilor - de exemplu, scurtarea inspectiilor fiscale, reducerea costului conformarii, intarirea concurentei loiale, interactiune rapida cu fiscul, ar fi mai numeroase decat dezavantajele - costuri initiale mari pentru crearea sistemelor IT corespondente si, apoi, costurile legate de mentenanta.
Inspectii fiscale mai scurte, dar amanuntite. Va fi redus timpul petrecut de inspectorii fiscali la sediul companiilor, firmele nu isi vor intrerupe mult timp activitatea, dar controlul va fi bazat pe tranzactii efective. In plus, daca raportarile vor fi extinse, inspectorii vor putea controla simultan mai multe tipuri de impozite.
Rambursarea TVA, mai rapida. Prin SAF-T, pot fi identificate intr-un timp mult mai scurt neconformitatile din declaratiile contribuabilului, ceea ce inseamna reducerea, atunci cand este cazul, a intervalului de rambursare a TVA, cu evitarea dereglarii fluxurilor de numerar.
Analize de risc. Existand posibilitatea emiterii de formulare standard privind inspectiile fiscale, dar si fise de analiza a riscului, vor putea fi identificate rapid neconcordantele si va fi redus timpul de comunicare a lor catre contribuabili. In plus, se va deschide posibilitatea remedierii voluntare a deficientelor pentru a evita constituirea penalitatilor.
Prin implementarea SAF-T, Romania face un pas important in programul de modernizare a ANAF si de digitalizare a institutiei necesar pentru imbunatatirea capacitatii de colectare a TVA si a celorlalte taxe si impozite. Experienta altor state membre, asa cum este Polonia, arata ca gradul de colectare a TVA a crescut datorita tehnologiei si reformei administratiei locale si, implicit, deficitul de incasare a TVA a coborat de la 24% in 2014 la 9,9% in 2018 (anul analizat de cel mai recent raport pe acest subiect al Comisiei Europene).

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter