RO EN
Košík je prázdný

NextUp: PFA-urile din Romania ar putea deveni istorie pana in martie 2024

Modificarile fiscale propuse de oficiali pentru microintreprinderi vor afecta in special micile afaceri, iar lipsa de predictibilitate a Codului fiscal ar putea impinge investitorii catre alte piete, avertizeaza reprezentantii NextUp Solutions, una dintre cele mai mari companii de solutii software pentru business, care implementeaza modificari fiscale, cu peste 5.500 de companii in portofoliul de clienti.
“Modificarile fiscale sunt din nou puse pe seama mediului privat, pentru a creste veniturile la bugetul de stat. Daca modificarile anuntate pentru PFA-uri vor fi validate, acestea vor deveni istorie pana in martie 2024. Freelancerii vor trece la micro SRL sau vor deveni angajati. Microintreprinderea ramane o optiune atragatoare, desi acea obligatie de plata la sanatate (CASS) poate fi demotivanta daca nu ai incasari suficiente. O alta optiune din lumea reala a mediului privat va fi mereu munca la negru, dar pare ca oficialii din Ministerul Finantelor neaga aceasta realitate si nu iau in calcul ca masurile fiscale anuntate pot duce la o crestere a veniturilor din economia subterana”, a declarat Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.
Antreprenorii au tot mai putine solutii, iar pe termen lung raspunsul in fata contextului economic volatil ramane automatizarea proceselor si digitalizarea. Acestea reusesc sa reduca din efectele negative ale modificarilor fiscale anuntate, ce vor avea un impact pe cat de puternic, pe atat de brusc, pentru majoritatea industriilor. In schimb, companiile care au fluxuri operationale si procese de lucru invechite vor fi cele mai afectate.
 
Printre principalele efecte ale modificarilor fiscale propuse se numara:
- Propunerea de retinere a contributiei la sanatate din valoarea tichetelor de masa si a voucherelor de vacanta pe langa impozit cum este in prezent va pune presiune pe angajator. In economia reala, antreprenorul este afectat de aceste taxe, ceea ce poate duce la masuri de taieri ale cheltuielilor cu angajatii.
- Impozit pe profit daca ai rata de profitabilitate mai mare de 30%. Este una dintre cele mai nepopulare si greu de implementat masuri, in conditiile in care sunt necesare verificari ale acestor indicatori economici, calcularea acestor rate, multe proceduri insuficient clarificate. Sunt multe afaceri mici care aduc in acest moment bani la buget. In plus, aceste masuri vor afecta si afacerile mici, care nu fac profit, dar care vor avea obligatii la plata impozitului minim.
- Sectorul IT, care contribuie cu peste 7% la PIB-ul Romaniei, va fi si el impactat de modificare, printre care - IT-istii cu salarii de peste 10.000 de lei vor plati impozit pe venit. Tehnologia va deveni mult mai scumpa, in conditiile in care aceste modificari vor duce la cresterea costurilor de dezvoltare si, intr-un final, la majorarea preturilor pentru consumator, inclusiv pentru cel din Romania.
- Modificarile anuntate pentru PFA-uri (persoane fizice autorizate) vor avea poate cele mai puternice efecte, iar acestea ar putea disparea in urmatorul an, fiind inlocuite de alte forme de desfasurare a activitatii, precum micro SRL-ul (microintreprinderea), care ramane o optiune atragatoare. La finalul lui 2022 erau peste 430.000 de PFA-uri active.
Nemultumirile mediului de afaceri nu vin insa doar din valorile impozitelor, ci mai ales din instabilitatea creata de masuri fiscale luate „din senin”, care afecteaza si mai mult contextul economic.
Indicatorul de sentiment economic (ESI) a scazut in acest an la sub 102 puncte, iar in luna iulie era la 100.4 (fata de 101.3 in iunie), aproape de nivelul redus din luna mai, cand coborase la 99.8 puncte. Cu toate ca ramane la un nivel peste media UE, indicatorul ne arata ca increderea in economia Romaniei nu mai este la cotele ridicate din trecut.
Conform celor mai recente date ale Bancii Nationale, investitiile straine directe in economia Romaniei erau in primul trimestru cu 300 de milioane de euro mai mici fata de trimestrul I din 2022, o tendinta care ar putea fi accentuata de factorii economici globali, coroborati cu aceste masuri locale.
“Sunt masuri care vin impotriva angajatorului, deoarece proprietarul de afacere nu primeste nimic in schimb - nici predictibilitate, nici stabilitate, nici servicii de informare, claritate in aplicare sau infrastructura tehnologica apta sa sustina aceste multe modificari. Cel mai greu de gestionat pentru antreprenorii din Romania este nu taxa in sine, ci faptul ca avem zero predictibilitate, ca modificam Codul fiscal in august cu aplicabilitate in octombrie. E lesne de inteles ca toate acestea descurajeaza investitorii noi si mari, care fara exceptie decid cu cifrele in fata, analizand scenarii alternative pe termen mediu si lung”, a mai declarat Roxana Epure.
Lipsa de predictibilitate ar putea impinge investitorii catre alte tari, iar statutul pe care il are Romania, de cea mai atractiva destinatie din regiune pentru investitii, s-ar putea schimba.
 
Automatizarea proceselor - o solutie in fata valurilor de schimbari
“Antreprenorii trebuie sa faca tot ce este posibil pentru a se asigura ca in propria organizatie lucrurile stau bine, ca procesele de lucru sunt cat mai eficiente si ca au acces la indicatori cat mai exacti in timp real. In vremuri in care factorii externi creeaza instabilitate este si mai important sa ai stabilitate in plan intern. Ce ne straduim noi sa facem este sa luam din munca redundanta din organizatii prin sistemele informatice automatizate, pentru a mai diminua presiunea creata de birocratia stufoasa din relatia cu institutiile statului”, adauga Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.
Indicatorii relevanti pentru un business obtinuti in timp real l-ar putea pune pe antreprenor la adapost de decizii gresite, cu cativa pasi inainte, iar pentru asta este nevoie si de utilizarea unor solutii performante, a unor softuri actualizate sau automatizari.
In ultimele 12 luni, cele mai accesate servicii ale NextUp au fost cele legate de declaratia 406/ SAF-T. Pe langa acestea, peste 70% dintre companii au solicitat mai multe informatii despre modalitati de raportare, indicatori ai succesului in afaceri. Cel mai des, problemele care au fost solutionate veneau din utilizarea unor softuri depasite sau situatii in care o parte din activitate era tinuta in Excel, respectiv cifrele si analiza datelor era lasata la o parte.
Cu toate ca majoritatea companiilor care acceseaza serviciile NextUp nu solicita initial automatizari ale proceselor de business, una din doua companii ajunge sa foloseasca cel mai mult aceste servicii ulterior.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter