Guvernul Romaniei a adoptat un proiect de ordonanta de urgenta elaborat de Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, impreuna cu Ministerul Energiei si Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, care are rolul de a aduce o serie de modificari punctuale actelor normative care intra sub incidenta unor jaloane aferente cererii de plata nr. 2, cu scopul de a raspunde solicitarilor de clarificari din partea Comisiei Europene in procesul de validare a acestora.
”Odata cu Ordonanta aprobata astazi in Guvern, intram in linie dreapta spre validarea clarificarilor solicitate de Comisia Europeana. Pe deoparte, clarificam aspectele privind decarbonizarea sectorului energetic care au fost discutate cu CE. Guvernul a obtinut un succes referitor la noul context energetic european, prin obtinerea din partea CE a unei flexibilitati vizavi de reforma si calendarul privind decarbonizarea si inlocuirea carbunelui din mixul energetic. Romania nu trebuie sa inchida grupurile energetice, acestea vor fi trecute in conservare si va putea beneficia de asemenea si de fondurile aferente PNRR. In ceea ce priveste legea avertizorului, MIPE a transmis catre Parlamentul Romaniei o adresa privind modificarea textului legii privind protectia avertizorilor in interes public, asa cum s-a agreat cu reprezentantii de la Bruxelles. Ea a trecut deja ieri in Senat. In contextul acestor demersuri, suntem tot mai aproape ca Romania sa primeasca integral cele 3,2 miliarde de euro aferente cererii de plata numarul II”, a transmis ministrul Marcel Bolos.
Reamintim ca Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene (MIPE) a transmis la 15 decembrie Comisiei Europene cea de-a doua cerere de plata din cadrul Planului National de Redresare si Rezilienta (PNRR), in valoare de 3.227.690.000 Euro, din care 2.147.490.000 Euro reprezinta sprijin financiar nerambursabil si 1.080.200.000 Euro reprezinta sprijin sub forma de imprumut.
De la acel moment, Comisia Europeana a inceput analizarea celor peste 3.000 de documente trimise de Romania, pentru verificarea realizarii tintelor si jaloanelor aferente acesteia. In cadrul procesului de avizare prealabila, Comisia Europeana a solicitat prin mai multe iteratii o serie solicita clarificari suplimentare fata de documentatia prin care un stat membru justifica realizarea tintelor si jaloanelor aferente cererii de plata, aceasta practica fiind una obisnuita in procesul de analiza a cererilor de plata, nu numai in cazul Romaniei, ci in cazul tuturor statelor membre.
Modificarea privind decarbonizarea sectorului energetic
Unul din obiectivele asumate de Romania prin Planul National de Redresare si Rezilienta il reprezinta indeplinirea jalonului 114 - ”Intrarea in vigoare a legii privind decarbonizarea prin care se adopta calendarul de eliminare treptata a carbunelui/lignitului”.
In acest sens, Guvernul Romaniei a adoptat OUG nr. 108/2022 privind decarbonizarea sectorului energetic, aprobata prin Legea nr. 334/2022. Eliminarea etapizata a centralelor electrice pe baza de lignit si huila constituie primul element de reforma al Componentei C6. Reforma a fost cuprinsa in cererea de plata nr. 2 transmisa Comisiei Europene in luna decembrie 2022.
Este necesara modificarea Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 108/2022 privind decarbonizarea sectorului energetic, prin introducerea unei exceptii in privinta amanarii scoaterii din exploatare/serviciu a 660 MW de capacitati de producere a energiei electrice pe baza de lignit si trecerea acestora in conservare pe o perioada de 3 ani, incepand cu luna iunie 2023, in baza unui plan de conservare, elaborat de catre ministerul de resort, precum si abrogarii prevederilor art. 19.
Modificarea dispozitiilor legale se realizeaza la solicitarea Comisiei Europene, pentru ca jalonul 114 sa fie considerat indeplinit satisfacator.
Statii de alimentare electrice pentru cladirile rezidentiale
Un alt obiectiv asumat de Romania prin Planul National de Redresare si Rezilienta il reprezinta jalonul 97 - Cereri de propuneri pentru renovarea si renovarea integrata in scopul asigurarii eficientei energetice (consolidare seismica si eficienta energetica) pentru cladiri rezidentiale.
In urma analizei Comisiei Europene, pentru ca jalonul sa fie considerat indeplinit satisfacator, s-a solicitat Romaniei sa depuna dovezi suplimentare care sa asigure conformitatea cu cerintele din Decizia de punere in aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluarii planului de redresare si rezilienta al Romaniei, in privinta asigurarii de statii de incarcare pentru parcare (1 din 5 locuri de parcare) aferente cladirilor rezidentiale multifamiliale si informatii suplimentare privind asigu
In acest sens, Comisia Europeana a solicitat Romaniei sa adopte masuri pentru modificarea prevederilor art. 15 alin. (3) din Legea nr. 372/2005 privind performanta energetica a cladirilor, pentru a prevede nu numai instalarea tubulaturii ci si instalarea statiei de alimentare electrice propriu-zise.
De asemenea, este necesara modificarea si completarea Legii nr. 372/2005 privind performanta energetica a cladirilor, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 868/2020, in sensul modificarii prevederilor articolului 15 alineatul (3), astfel:
”(3) In cazul cladirilor rezidentiale noi, precum si in cazul renovarii majore a cladirilor rezidentiale existente, care au mai mult de 10 locuri de parcare, investitorii/proprietarii acestora, dupa caz, sunt obligati sa asigure instalarea tubulaturii incastrate pentru cabluri electrice pentru fiecare loc de parcare, precum si instalarea unui punct de reincarcare vehicule electrice pentru fiecare 5 locuri de parcare, in urmatoarele cazuri:
a) parcarea se situeaza in interiorul cladirii si, in cazul renovarilor majore, masurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrica a cladirii;
b) parcarea este adiacenta cladirii si, in cazul renovarilor majore, masurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrica a parcarii.”
Modificarea dispozitiilor legale se realizeaza la solicitarea Comisiei Europene, pentru ca jalonul 97 sa fie considerat indeplinit satisfacator.
Modificarea asigura conformitatea cu cerintele din Decizia de punere in aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluarii planului de redresare si rezilienta al Romaniei, in privinta asigurarii de statii de incarcare pentru parcare (1 din 5 locuri de parcare) aferente cladirilor rezidentiale multifamiliale.
De asemenea, pentru a nu afecta raporturile sau situatiile juridice nascute sub vechea reglementare, dar care nu si-au produs in intregime efectele pana la data intrarii in vigoare a noii reglementari, se introduc norme tranzitorii in scopul respectarii principiului neretroactivitatii legii consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutia Romaniei, in sensul ca prevederile art. 15 alin. (3) nu se aplica cladirilor rezidentiale noi, precum si cladirilor rezidentiale existente supuse renovarii majore pentru ale caror lucrari de construire au fost depuse cereri de autorizatie de construire pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Articolul 15, alineatul 2 din Constitutia Romaniei prevede ca „legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile”.
Modificarea legii privind protectia avertizorilor in interes public
De asemenea, tot in virtutea demersurilor de indeplinire a reformelor asumate de Romania, MIPE a transmis catre Parlamentul Romaniei o adresa privind modificarea, cu celeritate, a textului legii 361/2022 privind protectia avertizorilor in interes public, adoptata de Parlamentul Romaniei si a intrat in vigoare la data de 22 decembrie 2022, cuprinsa in cererea de plata numarul 2.
Unul din obiectivele asumate de Romania prin Planul National de Redresare si Rezilienta o reprezinta indeplinirea jalonului 430 ”Intrarea in vigoare a legii privind protectia avertizorilor” aferent Reformei 6. Intensificarea luptei impotriva coruptiei”, componenta 14 - Buna Guvernanta.
In urma analizei Comisiei Europene, pentru ca jalonul sa fie considerat indeplinit satisfacator, s-a solicitat eliminarea sintagmei „temeinice”, din cuprinsul prevederilor art. 6 alin. (2) din Legea 361/2022, respectiv:
Forma in vigoare:
”(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnatura avertizorului in interes public se examineaza si se solutioneaza in masura in care contine indicii temeinice referitoare la incalcari ale legii.”
Forma agreata de Comisia Europeana este urmatoarea:
”(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnatura avertizorului in interes public se examineaza si se solutioneaza in masura in care contine indicii referitoare la incalcari ale legii.”
Stadiul Planului National de Redresare si Rezilienta
In urma autorizarii primei cereri de plata la 22 octombrie, Comisia Europeana a efectuat plata pentru cele 2,6 miliarde de euro aferente primei cereri depuse de Romania, care au intrat deja in conturile tarii noastre. De asemenea, Romania a incasat deja doua transe de prefinantare in valoare cumulata de aproximativ 3,79 miliarde euro, in decembrie 2021 si in ianuarie 2022.
Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene (MIPE) a transmis la 15 decembrie 2022 Comisiei Europene cea de a doua cerere de plata din cadrul Planului National de Redresare si Rezilienta (PNRR), in valoare de 3.227.690.000 Euro, din care 2.147.490.000 Euro reprezinta sprijin financiar nerambursabil si 1.080.200.000 Euro reprezinta sprijin sub forma de imprumut.
Depunerea celei de-a doua cereri de plata din Planul National de Redresare si Rezilienta a fost conditionata de indeplinirea a 51 de tinte si jaloane aferente primelor doua trimestre din 2022, fiind reglementate aspecte cheie precum decarbonarea, interoperabilitatea bazelor de date pentru reducerea birocratiei si cloud-ul guvernamental.
Cea de-a treia cerere de plata in valoare de 3,1 miliarde de euro urmeaza a fi transmisa Comisiei in primavara acestui an si va fi insotita de documentatia aferenta indeplinirii a 79 de tinte si jaloane.
Romania beneficiaza de o alocare de 29,18 miliarde euro pentru implementarea PNRR, din care granturi in valoare de aprox. 14,24 miliarde euro si imprumuturi in valoare de 14,94 miliarde euro. De la startul implementarii si pana la finalul lui 2022, Romania si-a asumat indeplinirea a 151 de tinte si jaloane.