RO EN
Košík je prázdný

GFK: Puterea medie de cumparare in Romania este cu 51% sub media europeana

Romania are o putere medie de cumparare de 8.017 euro pe cap de locuitor in acest an, cu 51% sub media europeana, ceea ce o plaseaza pe locul 31 dintre cele 42 de tari incluse in studiul GfK Purchasing Power Europe 2022.
Conform studiului, fata de anul precedent, decalajul dintre judetele cu putere mare de cumparare si cele cu putere mica de cumparare s-a marit si mai mult in acest an. In top 10, Bucurestiul este in mod clar lider cu o putere de cumparare pe cap de locuitor de 15.482 euro.
"Aceasta inseamna ca locuitorii Capitalei au puterea de cumparare cu peste 93% mai mare decat media nationala si de 3,6 ori mai mare decat locuitorii judetului Vaslui, judet unde se regaseste cea mai mica putere de cumparare in ceea ce priveste cheltuielile si economisirea. Aici, venitul net disponibil este de doar 4.728 euro, ceea ce reprezinta aproximativ 53% din media nationala", se mentioneaza intr-un comunicat al GfK.
Toate judetele din top 10 au o putere de cumparare pe cap de locuitor peste medie. Cu un potential de cheltuieli de 8.191 de euro pe locuitor, Prahova, pe locul zece, se apropie cel mai mult de media nationala, dar este inca cu 2,2% peste aceasta. Toate celelalte 32 de judete, care constituie mai mult de trei sferturi din toate judetele, sunt sub media nationala.
Majoritatea judetelor din top 10 sunt la fel ca anul precedent, doar cu cateva modificari in clasament. In 2022, Clujul a depasit Timisul pentru a trece pe locul doi cu o putere de cumparare pe cap de locuitor de 11.643 de euro, in timp ce judetele Arges si Arad si-au schimbat locurile in sapte si opt.
Potrivit studiului GfK, puterea medie de cumparare pe cap de locuitor in Europa in 2022 este de 16.344 euro. Cu toate acestea, exista diferente mari intre cele 42 de tari: Liechtenstein, Elvetia si Luxemburg au o putere de cumparare semnificativ mai mare decat restul Europei, in timp ce puterea de cumparare in Kosovo, Moldova si Ucraina este cea mai scazuta. Liechtensteinienii au un buget disponibil pentru cheltuieli si economii de peste 43 de ori mai mare decat ucrainenii.
In 2022, europenii au la dispozitie aproximativ 11,1 trilioane de euro de cheltuit pentru alimente, intretinerea locuintelor, servicii, costuri cu energia, pensii private, asigurari, vacante, mobilitate si achizitii de consum.
"Aceasta suma corespunde unei puteri de cumparare medii pe cap de locuitor de 16.344 euro, ceea ce reprezinta o crestere de 5,8 la suta fata de anul precedent. Cu toate acestea, suma pe care consumatorii o au de fapt la dispozitie pentru a cheltui si a economisi variaza foarte mult de la o tara la alta si, de asemenea, depinde de modul in care preturile de consum au evoluat in 2022", se mai arata in comunicat.
Ca si in anii precedenti, Liechtenstein se afla in fruntea clasamentului puterii de cumparare. Principatul are o putere de cumparare pe cap de locuitor de 66.204 euro, ceea ce inseamna ca liechtensteinienii au o putere de cumparare de aproape 4,1 ori mai mare decat europeanul mediu. Elvetia si Luxemburg urmeaza pe locul doi si al treilea. In timp ce puterea de cumparare pe cap de locuitor a elvetienilor este de 41.758 euro - de aproape 2,6 ori mai mare decat media europeana - luxemburghezii au un potential de cheltuieli de 37.015 euro pe cap de locuitor. Aceasta este de aproape 2,3 ori mai mult decat media europeana.
Toate celelalte tari din primele 10 (Norvegia, Islanda, Danemarca, Marea Britanie, Germania, Austria si Irlanda) au o putere de cumparare foarte mare pe cap de locuitor - cu cel putin 47% mai mult decat media europeana.
In general, 16 din cele 42 de tari chestionate sunt peste media europeana. Acest lucru este in contrast cu 26 de tari a caror putere de cumparare pe cap de locuitor este sub medie - inclusiv Spania, care cu 15.314 euro pe cap de locuitor este cel mai aproape de media europeana. Ucraina se afla inca in coada clasamentului; din cauza razboiului in desfasurare, ucrainenii au la dispozitie doar 1.540 de euro pe cap de locuitor, ceea ce reprezinta ceva mai mult de 9% din media europeana.
"Puterea de cumparare a inregistrat deja o crestere moderata anul trecut si se preconizeaza ca va creste din nou in acest an cu aproape 6% in medie in Europa. Totusi, aceasta crestere a puterii de cumparare va compensa doar partial cresterea brusca a inflatiei rezultata din pandemie si razboiul din Ucraina, care a atins valori cu doua cifre in multe tari europene. Impreuna cu teama de cresterea preturilor la energie si incertitudinea cu privire la evolutiile economice viitoare, oamenii sunt mai predispusi sa puna bani deoparte pe cat posibil si sa amane orice plan pentru achizitii mai mari", a declarat Filip Vojtech, expert in domeniul solutiilor de Geomarketing GfK.
Studiul "GfK Purchasing Power Europe 2022" este disponibil pentru 42 de tari europene, cu detalii pana la nivel de regiuni, municipalitati si coduri postale, impreuna cu date despre locuitori si gospodarii, precum si harti digitale.
Puterea de cumparare este o masura a venitului disponibil dupa deducerea impozitelor si a contributiilor caritabile si include, de asemenea, orice beneficii primite de stat. Studiul indica nivelurile puterii de cumparare pe persoana, pe an in euro si ca indice. Puterea de cumparare GfK se bazeaza pe venitul nominal disponibil al populatiei, ceea ce inseamna ca valorile nu sunt ajustate cu inflatia. Calculele sunt efectuate pe baza veniturilor si castigurilor raportate, a statisticilor privind beneficiile guvernamentale, precum si a previziunilor economice furnizate de institutele economice.
Consumatorii folosesc puterea de cumparare pentru a acoperi cheltuielile legate de alimentatie, trai, servicii, energie, pensii private si planuri de asigurari, precum si alte cheltuieli, cum ar fi vacantele, mobilitatea si alte achizitii de consum.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter