2020 a fost cel mai dificil an pentru retailul romanesc de la recesiunea din 2009-2010 incoace, cu centre comerciale complet inchise in primavara timp de doua luni, dar impactul general ramane inegal. Retailerii care aveau deja magazine online au fost castigatori, avand in vedere ca vanzarile online au crescut cu aproximativ 30% in primele 9 luni ale acestui an, ceea ce a contribuit la revenirea vanzarilor globale la nivelurile anterioare Covid-19. In acelasi timp, sectorul non-alimentar a inregistrat cresteri de 4%, potrivit raportului "ExCEEding Borders. Retailul in pandemie in tarile din regiunea CEE-17", publicat de Colliers International.
Cu o piata a muncii intr-o forma destul de buna - crestere modesta a somajului, cresterea salariilor ramane pozitiva, desi mai lenta decat inainte de criza -, industria retailului din Romania a inceput sa-si revina si a inregistrat chiar o tendinta pozitiva. In prezent, consumul este deja peste nivelul maxim inregistrat inaintea crizei, desi intr-o structura diferita. Cheltuielile au migrat de la unele categorii, cum ar fi imbracamintea, la altele, precum articolele de uz casnic si articole sportive. Alte cinci tari din regiune - Estonia, Lituania, Polonia, Serbia si Slovacia-, au reusit aceeasi performanta,adica depasirea nivelurilor lor de vanzari ante-Covid.
Crestere a activitatii pe segmentul comertului electronic
Consultantii Colliers observa o crestere brusca a activitatii consumatorilor in segmentul comertului electronic, care a devenit un element fundamental al transformarii continue a retailului, alaturi de dezvoltarea tehnologiei si schimbarile in comportamentul consumatorilor. De asemenea, s-a inregistrat o crestere semnificativa a numarului de persoane cu varsta de peste 55 de ani care trec acum de la cumparaturi in magazinele fizice la magazinele online.
"Pandemia i-a obligat pe retaileri sa se adapteze noii realitati in doar cateva saptamani, ceea ce a insemnat imbunatatiri operationale, concentrandu-se pe marketingul online sau lansarea vanzarilor online de la zero, colaborarea cu companiile de livrare sau supermarketurile ca locuri de colectare a comenzilor, implementarea masurilor de siguranta, corelarea stocului cu cererea in schimbare etc. Acest lucru duce la o recuperare relativ rapida a vanzarilor dupa blocajul din timpul starii de urgenta si chiar la o usoara crestere a vanzarilor pentru anumite categorii, cum ar fi produsele alimentare, produsele de uz casnic, articolele sportive sau produsele cosmetice. Acestia sunt comerciantii prezenti de obicei in parcurile de retail sau in unitati independente, astfel incat performanta acestui tip de scheme nu a fost aproape deloc afectata de Covid-19. Investitorii au recunoscut acest lucru si s-au concentrat mai mult pe acest tip de produs de investitii, ceea ce duce la cresterea cererii pe acest segment si la o usoara compresie a randamentelor in marile orase", spune Simina Niculita, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International.
Traficul din centrele comerciale, sub cel din 2019
Totusi, in centrele comerciale traficul este semnificativ sub nivelul de anul trecut, dar valoarea medie a bonului de cumparaturi pentru cei care intra in mall-uri a crescut. Mai exact, raportul exCEEding Borders al Colliers International arata o scadere cu 40% a vizitelor lunare la centrele comerciale in prima jumatate a lui 2020, comparativ cu 2019. In prezent, in Romania exista 89 de centre comerciale moderne, cu o suprafata disponibila pentru inchiriere de 2,77 milioane metri patrati.
"Desi obiceiurile consumatorilor au fost afectate de pandemie, oferta de spatii comerciale din Romania a crescut. In prima jumatate a anului a fost inaugurat un parc de retail, in Miercurea Ciuc, cu putin sub 12.000 de metri patrati. In timp ce mai multe proiecte de retail au fost intarziate pe fondul starii de urgenta, altele au continuat sa avanseze, cum este Shopping City Targu Mures al NEPI (aproape 40.000 mp), finalizat in iulie, iar AFI Brasov (45.000 mp) si Dambovita Mall al Prime Kapital (33.000 mp) au fost deschise cu mici intarzieri, in toamna. In perioada imediat urmatoare ne asteptam sa vedem cea mai mare parte a investitiilor in centre si parcuri de retail mai mici si proiecte de convenienta", precizeaza Simina Niculita.
In general, pandemia Covid-19 a influentat atat functionarea, cat si dezvoltarea pietelor imobiliare de retail la nivel mondial, precum si in tarile CEE-17. Restrictiile guvernamentale impuse functionarii magazinelor, punctelor de servicii, gastronomiei, divertismentului si agrementului au condus la o crestere dinamica a vanzarilor de comert electronic si la schimbari in comportamentul consumatorilor. Toate acestea au dus la o scadere cu 20-45% (in functie de tara) a traficului in centrele comerciale, comparativ cu datele de la mijlocul anului 2019.
A existat in schimb o crestere a numarului de formate mici de centre comerciale si parcuri de retail, considerate atat de catre dezvoltatori, cat si de catre chiriasi, drept investitii profitabile, iar de catre consumatori ca fiind locuri apropiate si sigure pentru cumparaturi. In prezent, exista aproximativ 670 de astfel de centre mai mici care functioneaza in tarile CEE-17, cu o suprafata totala disponibila pentru inchiriere de 6 milioane de metri patrati. In total, in regiunea CEE-17, exista aproape 1.670 de centre comerciale, care ocupa 34,6 milioane de metri patrati, ceea ce este comparabil cu dimensiunea medie a unuia dintre sectoarele Bucurestiului.