In cadrul procesului de prioritizare inclus in proiectul de buget aferent anului 2021, 9 ordonatori principali de credite au prezentat informatii cu privire la 160 de proiecte de investitii publice semnificative, cu o valoare actualizata totala de 216,26 miliarde lei si un rest de finantat in vederea finalizarii de 146,85 miliarde lei. Cea mai mare pondere in acest portofoliu o detine Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), care administreaza 130 de proiecte de investitii publice semnificative, cu o valoare actualizata totala de 197 miliarde lei, urmat de Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor (MMAP) cu 11 proiecte de investitii publice semnificative, cu o valoare actualizata totala de 6,6 miliarde lei. La polul opus se situeaza Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului, Ministerul Educatiei, Ministerul Apararii Nationale si Serviciul de Protectie si Paza, care administreaza fiecare cate un proiect de investitii publice semnificativ.
Totodata, cea mai ridicata pondere a cheltuielilor revine tot Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (91,13%), urmat de Ministerul Sanatatii (4,03%).
Distributia restului de finantare pana la finalizarea proiectelor de investitii pe ordonatorii de credite mai arata ca cea mai mare pondere revine tot MTI (89,13%), urmat de Ministerul Sanatatii (5,93%).
Referitor la stadiul de implementare a celor 160 de proiecte de investitii publice semnificative transmise de ordonatorii principali de credite in cadrul procesului de prioritizare, se constata ca in cazul a 46 de proiecte nu au fost demarate lucrarile de constructii, 67 de afla in curs de implementare, iar 47 au fost finalizate, dar nu au fost realizate toate platile.
"Cele 47 de proiecte de investitii publice semnificative al caror stadiu fizic de executie este 100% (finalizate), nu sunt inchise financiar din cauza sentintelor civile, disputelor, arbitrajelor etc. sumele necesare efectuarii platilor in vederea inchiderii financiare reprezinta 4,76% din totalul necesarului de finantat pentru proiectele de investitii publice semnificative prioritizate", se arata in proiectul de buget pentru 2021, la sectiunea dedicata investitiilor prioritare.
Constructia de autostrazi/ drumuri expres pe TEN-T
Prioritatile strategice investitionale ale MTI pentru perioada 2021-2024 sunt focalizate in principal pe finalizarea lucrarilor la obiectivele/ proiectele de investitii aflate intr-un stadiu avansat de realizare, cu finantare asigurata si continuarea lucrarilor la cele aflate in derulare, precum si inceperea de noi lucrari, situate pe reteaua TEN-T, cu finantare asigurata din fonduri nerambursabile si fonduri rambursabile.
Lista principalelor proiecte de constructie autostrazi/ variante de ocolire, introduse in Buget in anul 2021 cuprinde urmatoarele obiective:
- Autostrada Sibiu - Pitesti sectiunile 1, 2,3, 4 si 5;
- Autostrada Lugoj - Deva (sector Dumbrava - Deva);
- Autostrada Sebes - Turda;
- Autostrada Nadaselu - Suplacu de Barcau - Bors, inclusiv legatura Centura Oradea (Giratie Calea Sintandrei) - Autostrada A3 (Biharia)
- Autostrada Campia Turzii - Ogra - Targu Mures
- Autostrada de Centura Sud a municipiului Bucuresti, inclusiv interventiile privind Centura existenta (Largire la 4 benzi de circulatie a Centurii Bucuresti intre A1 - DN 5, DN 2 - A2 si A1 - DN 7, pasajele Berceni, Domnesti, Oltenita si Mogosoaia);
- Autostrada de Centura Nord a municipiului Bucuresti;
- Varianta de ocolire Bacau (profil de autostrada si drum national);
- Drum expres Craiova - Pitesti;
- Drum expres Braila - Galati;
- Podul suspendat peste Dunare in zona Braila;
- Varianta de ocolire Galati.
Proiectele de autostrazi in pregatire, cuprind:
- Elaborarea/ completarea studiilor de fezabilitate pentru autostrazile Sibiu -Fagaras, Fagaras - Brasov, Targu Neamt - Targu Mures, Targu Neamt - Iasi - Ungheni, Timisoara - Moravita;
- Elaborarea studiilor de fezabilitate si a proiectelor tehnice pentru Autostrada Brasov - Bacau si pentru drumurile de mare viteza Ploiesti - Buzau - Focsani - Bacau - Pascani - Suceava - Siret;
- Elaborarea studiilor de fezabilitate si a proiectelor tehnice pentru drumurile expres: Craiova - Targu Jiu, Ovidiu - Tulcea, Braila - Tulcea, Braila - Buzau, Focsani - Braila, Gaesti - Ploiesti, Pitesti - Mioveni, Bacau - Piatra Neamt;
- Elaborarea/ completarea studiilor de fezabilitate pentru Drum Expres/ Autostrada (Drum Expres Conexiune Satu Mare (VO Satu Mare) - Oar (Granita Romano - Ungara - Drum Expres M49 Ungaria), Satu Mare - Baia Mare si Autostrada Nordului/ Drum de Mare Viteza Baia Mare - Suceava (Lot 1, Baia Mare - Bistrita; Lot 2 Bistrita - Vatra Dornei; Lot 3 Vatra Dornei - Suceava), Tisita - Albita;
- Completarea studiului de fezabilitate pentru drum expres Arad - Oradea;
- Obiectivul "Autostrada A7, sectoarele Ploiesti - Buzau - Focsani - Bacau - Pascani" va fi bugetat pe parcursul anului 2021, dupa obtinerea aprobarilor legale necesare, aflate in prezent in etapa de pregatire/ atribuire in vederea elaborarii documentatiilor tehnico-economice sau proiectarii si executiei.
Modernizarea si dezvoltarea retelei de drumuri nationale, inclusiv prin constructia de variante de ocolire
Lista principalelor proiecte de constructie variante de ocolire, introduse in buget in anul 2021 cuprinde urmatoarele obiective:
- Variantele de ocolire aflate in executie: Modernizarea centurii rutiere a Municipiului Bucuresti (pasaje Berceni, Oltenita, Mogosoaia, Domnesti, DN 2-A2), Tecuci, Mihailesti, Barlad, Satu Mare, Stei, Radauti, Timisoara Sud, Sacueni, Zalau, Drum de legatura DN 5 - Podul Prieteniei (VO Giurgiu Vest), Targu Jiu;
- Variantele de ocolire care vor intra in executie/ proiectare si executie: Targu Mures, Mihailesti, Sfantu Gheorghe, Giurgiu (Est), Sighisoara, pasaj Drajna, Buftea;
- Variante de ocolire care vor intra in etapa de proiectare/ proiectare si executie in baza unor parteneriate cu UAT: Alesd, Stei, Beclean, Inel ocolitor al municipiului Targu Mures (prin interconectarea autostrazii A3, E60, DN 15 si DJ 152 A), Arad Est, Medias, Sibiu Sud, Drum de ocolire in partea de vest a municipiului Sebes, Gura Humorului.
Portofoliul de proiecte in pregatire, pentru care exista deja alocari bugetare in anul 2020 cuprinde variante de ocolire aflate in etapa de pregatire (elaborare Studiu de Prefezabilitate, Studii de Fezabilitate si Proiecte Tehnice); Ramnicu Valcea, Vaslui si Techirghiol, Timisoara Vest, Varianta de Ocolire Pitesti Vest; pasaj Roman.
Principalele proiecte de modernizare drumuri nationale, introduse in Buget in anul 2021 sunt:
- DN 18, Moisei - Iacobeni;
- DN 66, parcarea Lainici;
- DN 76, Ionesti - Varfurile - Stei - Beius - Oradea (finalizarea in integralitate);
- DN 5, Bucuresti - Adunatii Copaceni;
- DN 6, Alexandria - Craiova (lot 2);
- DN 73, Pitesti - Campulung - Brasov;
- Modernizarea infrastructurii privind siguranta circulatiei pe DN 1, in "Sate liniare si puncte negre", A1 - Titu - Baldana - Targoviste - Sinaia;
- DN 52, Alexandria - Turnu Magurele;
- DN 28B, Targu Frumos - Botosani;
- DN 29D, Botosani - Stefanesti,
- DN 2L, Soveja - Lepsa;
- Largire DN 7, Valea Oltului, la 3 benzi/ 4 benzi;
- Drum de legatura Autostrada A1 Arad - Timisoara - DN69, Remediere defectiuni pe DN1H km 6+000 - km 12+000.
Proiectele in pregatire, pentru care exista deja alocari bugetare in anul 2021 cuprind:
- DN 7C, Transfagarasan (expertiza tehnica si elaborare Studiu de Fezabilitate);
- Drum de legatura A1 - DN 7 (Titu/ DJ 711A) (Revizuire/ Actualizare Studiu de Fezabilitate si Elaborare Proiect Tehnic);
- Realizare Conexiune DN 73C cu Autostrada Sibiu - Pitesti (Nod Tigveni) si Modernizare DN 73C, km 44+800 - km 68+000 (elaborare Studiu de fezabilitate si Proiect Tehnic de Executie);
- Realizarea a 6 noduri rutiere pe Autostrazile A1 si A3, in zona de Vest a Romaniei.
Proiecte care vor fi bugetate pe parcursul anului 2021, dupa obtinerea aprobarilor legale necesare, aflate in prezent in etapa de pregatire/ atribuire in vederea elaborarii documentatiilor tehnico-economice sau proiectarii si executiei:
- Nod Cumpana (conexiune la A4 - DN 39E);
- Nod Martinesti (conexiune la A 1 si DN 1).
Poduri in executie/ ce vor intra in executie in anul 2021:
- Pod pe DN 10 km 46+471 peste Basca la Cislau;
- Consolidare pod pe DN2B km 149+841 peste Prut Galati - Giurgiulesti;
- Pod pe DN 1 km 135+332 peste paraul Azuga la Azuga;
- Pod pe DN 24 km 105+678 la Crasna;
- Pod pe DN 13C km 1+200, la Vanatori;
- Podul de la Cernavoda, situat pe Autostrada A2, la km 157+600;
- Podul peste bratul Borcea, situat pe Autostrada A2, la km 149+680;
- Pod nou de la Cosmesti, peste Siret, pe DN24, km 7+620;
- Apararea impotriva inundatiilor a localitatii Babadag, judetul Tulcea/ Refacere 5 poduri pe DN 22 km 210+291, km 211+812, km 212+045, km 212+495, km 213+600;
- Pod peste raul Dambovita pe DN 73, km 78+519;
- Podul peste Tisa (proiectare si executie).
Intrerinerea infrastructurii rutiere
CNAIR - SA asigura in prezent administrarea si intretinerea unei retele de 16.758 km din care 847,15 km de autostrazi si 15.910 km drumuri nationale, retea care este dezvoltata pe intreg teritoriul Romaniei, din care peste 58,6% are durata de functionare expirata. Aceasta reprezinta o pondere ridicata si sugereaza faptul ca mecanismele organizationale existente nu fac decat sa conserve starea tehnica existenta prin executarea de lucrari de intretinere insuficiente si nu au avut ca obiectiv accelerarea imbunatatirii starii tehnice si continuitate in modernizare, deoarece posibilitatile de finantare din ultimii ani au fost sub nivelul necesitatilor reale. Durata normala de functionare va putea fi prelungita in cazul in care starea tehnica a sistemelor rutiere existente si capacitatea portanta a drumului se mentin in limite admisibile prevazute de reglementarile tehnice in vigoare la data expirarii duratei normale de functionare prin executarea unor lucrari de intretinere periodica (tratamente bituminoase, straturi rutiere foarte subtiri, covoare asfaltice, reciclari in SITU) si reparatii curente (ranforsari sisteme rutiere), conform reglementarilor tehnice in vigoare si in ritmicitatea prevazuta de acestea. Neasigurarea unui buget corespunzator pentru executia acestor tipuri de lucrari pana la construirea retelei de autostrazi, va conduce la distrugerea intregii retele rutiere din administrare, iar costurile de remediere ar fi mult mai mari, deoarece lucrarile de modernizare, respectiv reabilitare implica costuri mult mai mari (ex. un km de drum modernizat/ reabilitat costa circa 800.000 de euro).
Investitii in extinderea si modernizarea retelei de cai ferate
CNCF CFR - SA propune urmatoarele prioritati strategice care sunt focalizate in principal pe:
- continuarea si finalizarea lucrarilor Coridorului IV ramura nordica;
- programe de eliminare a restrictiilor de viteza de pe intreaga retea TEN-T centrala si globala cu impact direct si imediat asupra duratei calatoriei si/ sau asupra cresterii sigurantei si confortului calatorilor;
- modernizarea sistemelor de siguranta si centralizare, inclusiv prin proiecte de crestere a calitatii serviciilor de transport feroviar in statiile CF;
- proiecte de electrificare a liniilor CF lipsa din reteaua TEN-T centrala si globala;
- reabilitarea si modernizarea Coridorul IV ramura sudica (Arad-Caransebes-Craiova-Calafat) si pe linia CF Ploiesti Sud-Focsani-Pascani-Iasi-Frontiera, Pascani-Darmanesti-Vicsani-Frontiera;
- achizitia de trenuri de lucru pentru activitatea de reinnoire (reparatie capitala), reabilitare, modernizare, construirea unor elemente componente ale infrastructurii feroviare si cresterea gradului de siguranta a circulatiei feroviare;
- reabilitarea si modernizarea Complexului Feroviar Gara de Nord, inclusiv centura feroviara a Bucurestiului ca o alternativa pentru transportul urban al locuitorilor din zonele periferice, un acces mai facil pentru marile centre comerciale si depozitare amplasate in zona centurii si crearea unor noduri intermodale la capatul linilor de transport.
- Principalele obiective se regasesc si in Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025.
Extinderea retelei de transport subteran din Bucuresti - Metrorex
Principalele obiective de investitii din domeniul transportului urban cu metrou ce urmeaza a fi dezvoltate in perioada de timp 2021-2024 sunt:
- "Accesibilizarea statiilor de metrou in functiune pentru persoanele cu deficiente de vedere", pentru care se propune pentru acest orizont de timp o finantare cu credite bugetare in valoare totala de 25 milioane de lei;
- "Magistrala 5 Drumul Taberei - Pantelimon", pentru care se propun alocatii bugetare in suma de aproximativ 310 milioane lei, din fonduri externe nerambursabile;
- "Modernizarea instalatiilor pe magistralele I, II, III si TL de metrou" pentru care se propun alocatii bugetare in suma de aproximativ 515 milioane lei, din fonduri externe nerambursabile;
- "Legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda - Otopeni" pentru care se propun alocatii bugetare in suma de aproximativ 3,7 miliarde lei, din fonduri externe nerambursabile si alocatii de la bugetul de stat;
- Innoirea materialului rulant pentru care s-au incheiat contracte in suma de aproximativ 500 milioane de lei.
Directia de transport naval - proiecte
In domeniul transportului naval, in perioada 2021-2024, prioritatile sunt conform Programului de Guvernare aprobat prin Hotararea Parlamentului nr.31/2020 pentru acordarea increderii Guvernului si vizeaza:
- asigurarea conditiilor de navigatie pe Dunare, pe toata perioada anului;
- modernizarea infrastructurii porturilor maritime si fluviale (Constanta, Galati, Giurgiu, Corabia, Calafat, Drobeta, Oltenita etc.);
- dezvoltarea Portului Constanta prin promovarea unui plan major de investitii, astfel incat acesta sa-si atinga potentialul maxim si sa isi intareasca rolul de port regional cu perspective sa devina cel mai important port din regiune;
- cresterea sigurantei traficului prin dezvoltarea infrastructurii pentru servicii de informare si management al traficului maritim costier si achizitionarea de nave tehnice;
- digitalizarea: actualizarea permanenta a hartilor electronice de navigatie; schimbul de informatii RIS (River Information Services) la nivel regional; managementul caii navigabile; imbunatatirea infrastructurii IT pentru stocarea si procesarea datelor geospatiale; realizarea bazelor de date pentru certificatele de calificare, la carnetele de serviciu si la jurnalele de bord conform Directivei UE 2017/2397; implementarea ghiseului unic european in domeniul maritim (EMSWe) conform Regulamentului (UE) 2019/1.239.
Directia de transport aerian
Prioritati privind dezvoltarea obiectivelor de investitii din domeniul aerian pentru perioada 2021-2024 sunt:
- Constructia noului terminal plecari curse externe in cadrul Aeroportului International "Traian Vuia" Timisoara, proiect in valoare de 131,2 milioane de lei (cu finantare din fonduri externe nerambursabile);
- Amenajare banda pistei si RESA in cadrul Aeroportului International "Mihail Kogalniceanu" Constanta; proiectul are o valoare de 49,9 milioane de lei (bugetul de stat) si prevede executia de lucrari de amenajare banda pista si a suprafetelor de teren necesare operarii in siguranta a aeroportului;
- Construirea unui centru de instruire sintetica (P+3E) pentru simulatoare de zbor si spatii conexe, in cadrul Scolii Superioare de Aviatie Civila; proiectul are o valoare de 76,76 milioane de lei (de la bugetul de stat);
- Modernizarea si asfaltarea pistei Aeroclubului Teritorial Bucuresti, din comuna Clinceni; proiectul are o valoare de 22,81 milioane de lei, cu finantare de la bugetul de stat;
- Modernizarea si extinderea infrastructurii la Aeroclubul teritorial "Aurel Vlaicu" Clinceni; proiectul are o valoare de 17,6 milioane de lei, de la bugetul de stat, si presupune suplimentarea infrastructurii necesare pentru desfasurarea activitatilor ce sunt organizate de catre Aeroclubul Teritorial Clinceni: cursuri de initiere in sporturile aviatice (zbor cu motor, acrobatii aeriene, planorism, parasutism), pregatirea sportivilor de performanta.
Investitii aflate in portofoliul Ministerului Sanatatii
Finantarea dezvoltarii si modernizarea infrastructurii sanitare:
- Finalizarea obiectivelor de investitii incepute in anii precedenti;
- Continuarea programului de consolidari (si alte lucrari de interventii) a cladirilor unitatilor sanitare (Institutul Regional de Oncologie Timisoara - cu termen estimat de finalizare in anul 2025; extinderea sectiei de Oncologie cu Compartiment de radioterapie oncologica - Spitalul Universitar de Urgenta Bucuresti - cu termen estimat de finalizare in anul 2021);
- Reabilitarea infrastructurii unitatilor sanitare prin efectuarea lucrarilor de reparatii capitale;
- Construirea Spitalelor Regionale de Urgenta, inclusiv prin Programul Operational Regional: 8 spitale regionale;
- Reabilitarea/ modernizarea/ extinderea: spitale judetene - cel putin 15; ambulatorii de specialitate - cel putin 150, UPU - cel putin 25, Centre comunitare integrate medico-sociale;
- Centre comunitare integrate medico-sociale de care vor beneficia peste 270.000 de persoane;
- Masuri pentru digitalizare, finantate inclusiv prin programul Operational Competitivitate pentru implementarea registrelor de boala si a informatizarii sectiilor de ATI si prin Programul Opertional Capacitate Administrativa pentru digitalizarea procesului de emitere avize/ autorizatii.
Alocari bugetare pentru constructiile de locuinte
In domeniul constructiilor de locuinte, programele prioritare sunt:
● Programul de constructii de locuinte sociale si de necesitate derulat in baza prevederilor Legii locuintei nr. 114/1996:
Obiective 2021-2023: Se vor promova si derula lucrari de executie pentru un numar de 1.710 unitati locative noi, se vor continua lucrarile pentru 2.532 unitati locative incluse la finantare, din care in anul 2021 se estimeaza finalizarea unui numar de circa 432 apartamente.
● Programul privind constructia de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii, derulat de Agentia Nationala pentru Locuinte, conform prevederilor Legii nr. 152/1998 privind infiintarea ANL:
Obiective 2021-2023: In aceasta perioada se vor promova si vor continua lucrarile de executie la 12.500 de locuinte. In anul 2021 se vor continua lucrarile de executie si se vor demara investitii pentru un total de 6.795 locuinte, iar in perioada 2022-2024 se vor demara alte investitii pentru un total de 5.705 locuinte. Pana la finele anului 2024 se preconizeaza a se receptiona circa 5.000 de locuinte, din care un numar de 3.000 sunt locuinte pentru specialisti din sanatate si invatamant.
● Programul privind constructia de locuinte de serviciu, derulat prin intermediul Agentiei Nationale pentru Locuinte, conform prevederilor H.G. nr. 719/2016 pentru aprobarea Programului "Constructia de locuinte de serviciu":
Obiective 2021-2023: In aceasta perioada se vor promova si vor continua lucrarile de executie la 2.500 de locuinte. In anul 2021 se vor continua lucrarile de executie si vor demara investitii pentru un total de 1.519 locuinte, iar in perioada 2022-2024 se vor demara alte investitii pentru un total de 981 locuinte.
● Programul-pilot Locuinte sociale pentru comunitatile de romi derulat prin intermediul Agentiei Nationale pentru Locuinte, conform prevederilor H.G. 1237/2008 pentru aprobarea Programului-pilot "Locuinte sociale pentru comunitatile de romi":
Obiective 2021-2023:In anul 2021 se vor promova si vor continua lucrarile de executie la 91 locuinte, iar pana la finele anului 2023 se preconizeaza a se finaliza 49 locuinte.
● Programul anual de actiuni privind proiectarea si executia lucrarilor de interventie pentru reducerea riscului seismic la constructiile cu destinatia de locuinta multietajate. Buget 2021: 100 de milioane de lei.
Proiecte de investitii incluse in programele de dezvoltare locala
Programul national de dezvoltare locala (PNDL)
Stadiu 2020:
● finantarea celor 1.535 de obiective de investitii aflate in executie din cele 4.511 obiective incluse in prima etapa (2015-2022) a Programului;
● finantarea celor 7.244 obiective de investitii incluse in cadrul Etapei a II-a a PNDL (2017-2022).
Obiective 2021-2023: continuarea finantarii celor 7.244 de obiective incluse in Program in Etapa II precum si a obiectivelor de investitii din cadrul PNDL etapa I - perioada pana la 31 decembrie 2022, si monitorizarea executarii lucrarilor prin verificarea periodica a obiectivelor de investitii pentru utilizarea eficienta a fondurilor disponibile de catre echipe mixte MDLPA si ISC.
Programul national de constructii de interes public sau social derulat in baza Anexei 3 la O.G. nr.25/2001 privind infiintarea Companiei Nationale de Investitii (CNI):
Stadiu program 2020: 608 obiective aflate in diferite stadii de executie, din care 85 au fost finalizate in cursul anului 2020, 427 obiective in procedura de achizitie, 136 obiective cu indicatori tehnico-economici aprobati pentru care urmeaza demararea procedurilor de achizitie publica, 1.224 de obiective de investitii ale caror documentatii se afla in curs de analiza la aceasta data in vederea aprobarii indicatorilor tehnico-economici.
Obiective 2021-2023: continuarea lucrarilor la aproximativ 523 obiective de investitii aflate in diferite stadii de executie, finalizarea a aproximativ 100 obiective de investitii/ an, finantarea procedurilor de achizitii publice la aproximativ 200 obiective de investitii aflate in diverse stadii ale procedurii/ an, finantarea si finalizarea obiectivelor de investitii prioritizate.
Programul national privind cresterea performantei energetice la blocurile de locuinte
Obiective 2021-2023: sunt propuse la finantare un numar de circa 40.000 de apartamente in diferite faze de executie, urmand a se receptiona 3.500 de unitati locative pana la sfarsitul anului 2021.
Programul privind elaborarea si/sau actualizarea planurilor urbanistice generale si a regulamentelor locale de urbanism (program anual)
Stadiu program 2020: In anul 2020 au beneficiat de finantare un numar de 818 de UAT-uri in cadrul celor 39 de Consilii judetene care au solicitat finantare in anul 2020 pentru elaborarea /actualizarea PUG si RLU.
Obiective 2021-2023: Transformarea in program multianual.
Programul privind elaborarea hartilor de risc natural pentru cutremure si alunecari de teren
Stadiu program 2020: In anul 2020 au beneficiat de finantare 6 consilii judetene, din care numai Consiliul Judetean Braila a utilizat finantarea alocata.
Obiective 2021-2023: Transformarea in program multianual.