RO EN
السلة فارغة

VEKA: Lider mondial pe segmentul sistemelor din PVC pentru tamplarie

Compania Veka (parte a Laumann Gruppe) constituie, in acest moment, unul dintre cei mai dinamici competitori de pe piata internationala a profilelor din PVC destinate executiei de ferestre termoizolante. Eforturile depuse inca de la inceperea activitatii in vederea promovarii unor produse de inalta calitate au fost incununate de succes, in prezent seriile fabricate de Veka fiind apreciate atat la nivelul expertilor, cat si la cel al utilizatorilor finali. Focalizarea in directia indeplinirii cat mai riguroase a exigentelor consumatorilor a dus la dezvoltarea unor produse extrem de competitive, cu un raport optim calitate-pret, apte sa se adapteze, in mod facil, la noile cerinte de eficientizare energetica. Pentru a ilustra intr-un mod cat mai exact situatia actuala a companiei si perspectivele pe termen scurt si mediu, a fost solicitata opinia vicepresedintelui consiliului de administratie (CA) al Veka AG, Bonifatius Eichwald, care se va referi in continuare la cateva dintre cele mai importante elemente aflate pe agenda producatorului german.
 
- Pentru inceput, faceti cateva precizari legate de performanta financiara a companiei, inregistrata in ultima perioada.
- Acesta constituie un subiect care ne favorizeaza, intrucat, in 2011, am reusit sa cucerim pozitia de lider mondial in domeniul de activitate in care activam de mai mult de 43 de ani. Din punct de vedere valoric, anul precedent s-a incheiat cu o cifra de afaceri de 740 de milioane de euro, ceea ce reprezinta o performanta absoluta pentru industria pe care o reprezentam. In mod evident, incercam sa consolidam locul castigat cu eforturi deosebite si ne-am propus ca, in 2012, livrarile sa depaseasca nivelul de 850 de milioane euro.

- Realizati o scurta descriere a modului in care este organizat grupul ale carui interese le reprezentati.
- Din punct de vedere structural, Veka AG se poate mandri cu o dezvoltare omogena, pe plan mondial. In acest moment, suntem prezenti cu unitati de productie si subsidiare comerciale in peste 50 de state ale lumii. Astfel, in Europa detinem fabrici in Germania (una de realizare a profilelor, amplasata in Sendelhorst si alta de reciclare in Behringen), Franta, Spania, Marea Britanie. De asemenea, dupa 1990 am inceput sa ne orientam atentia catre partea estica a continentului, construind unitati productive in Polonia, Federatia Rusa (Moscova si Novosibirsk) si Ucraina, precum si un centru logistic in Romania. Pe continentul american, avem o prezenta puternica in SUA, Canada, Argentina, Brazilia si Chile, in vreme ce in Asia ne-am orientat spre China, India, Malaezia, Singapore si Thailanda. Analizand tot acest tablou, se poate lesne constata faptul ca prezenta Veka este intr-adevar internationala, aceasta constituind, probabil, una dintre principalele elemente carora se datoreaza succesul nostru. De asemenea, mai trebuie remarcat faptul ca dezvoltarea vertiginoasa in numai 43 de ani este cu adevarat unica, pornind de la opt angajati si o singura instalatie de productie si ajungand la 16 fabrici amplasate in 14 tari de pe trei continente.
 
- Cum poate fi explicata o asemenea evolutie fulminanta?
- Secretul este simplu si poate fi definit prin aplicarea riguroasa a sistemului dezvoltat de fondatorul Veka, Heinrich Laumann. Acesta consta in respectarea atenta a trei principii de baza. In primul rand, este vorba despre promovarea uniforma a unor sisteme de calitate pe toate pietele unde derulam activitati de productie sau comerciale. Cu alte cuvinte, performantele produselor Veka sunt identice, indiferent de locul unde modelele noastre se livreaza. Evident, exista si adaptari specifice solicitarilor beneficiarilor, proiectand, de exemplu, serii speciale pentru clienti din Franta sau cei din Marea Britanie. In al doilea rand, am implementat, in mod consecvent, o strategie de orientare spre marketing, ceea ce inseamna ca suntem extrem de receptivi in ceea ce priveste semnalele legate de piata si de clienti, adaptandu-ne rapid oferta in functie de acesti factori. In al treilea si ultimul rand, ne-am focalizat atentia spre productia de sisteme speciale, fara a face niciun fel de rabat de la calitate.
 
- Exista diferente notabile intre piete, in ceea ce priveste calitatea produselor?
- In prezent, acordam o atentie deosebita segmentului european, promovand in regiune exclusiv profile de clasa A. De fapt, conceptul de calitate nu a constituit niciodata pentru Veka un subiect de negociere. Estimam ca, in scurt timp, acest principiu isi va castiga locul meritat in constiinta beneficiarilor. Trebuie sa admitem, in acelasi timp, faptul ca si pretul poate fi interpretat ca un factor decisiv in formarea deciziei de achizitie, insa decizia pe care consiliul de conducere al Veka AG a adoptat-o inca de la infiintarea companiei a fost aceea de a ne pozitiona peste nivelul mediu al industriei in cadrul careia activam. Se poate dovedi, cu ajutorul rezultatelor pe care le-am obtinut de-a lungul timpului, faptul ca pozitia abordata a fost una corecta, cu atat mai mult cu cat intr-o asemenea maniera asiguram o serie de avantaje competitive majore partenerilor nostri, cum ar fi, de exemplu, garantia unei fiabilitati si durabilitati deosebite a produsului finit, coroborata cu un nivel foarte inalt de performanta energetica.
 
- Identificati alti factori care au contribuit la succesul Veka inregistrat in ultima perioada.
- Cu toate ca pare sa fi monopolizat intreaga atentie a conducerii companiei noastre, calitatea constituie doar una dintre componentele care au determinat pozitionarea pe locul intai in domeniul nostru de specializare. Este vorba despre faptul ca Veka nu se rezuma, in relatia cu toti colaboratorii sai, la simple operatiuni de livrare, ci asigura o sustinere ferma de-a lungul intregului lant de distributie. Astfel, se genereaza o serie de beneficii vitale pentru companiile moderne specializate in productia de tamplarie termoizolanta, cum ar fi: limitarea timpului de achizitie a materialelor, acordarea de consultanta tehnica profesionala (chiar si in ceea ce priveste fluxurile tehnologice si optimizarea acestora), prestarea unui service performant (ce cuprinde inclusiv elemente de marketing si tehnologia informatiilor).
 
- Care sunt perspectivele de dezvoltare pe termen scurt si mediu?
- Dupa cum subliniam anterior, Veka se impune tot mai mult ca o companie internationala. Afirmatia este sustinuta de faptul ca peste 80% din sistemele fabricate sunt livrate pe pietele externe. In acest moment, principala regiune, din punct de vedere cantitativ/valoric, ramane Germania, insa este foarte probabil ca realitatea respectiva sa se schimbe in cel mai scurt timp. Conform analizelor efectuate de experti, Federatia Rusa va deveni zona in care Veka va avea cele mai importante incasari. Desi pare destul de neobisnuit ca sisteme din clasa premium sa aiba succes pe o astfel de piata, totusi situatia este perfect explicabila. Unul dintre motive ar fi acela al dimensiunii uriase a cererii, astfel incat exista un numar important de beneficiari (desi nu cu o pondere semnificativa in populatie) care isi permite sa acceseze produse cu un raport superior de calitate/pret. Este vorba, in special, de locuitori din metropolele Moscova si Sankt Petersburg. De asemenea, o alta categorie de clienti Veka este reprezentata de locuitorii zonelor caracterizate prin climat rece, unde performantele de termoizolare sunt primordiale. Este foarte important de subliniat faptul toate actiunile sunt sustinute de un program deosebit de coerent de dezvoltare, care consta in derularea unor proiecte de specializare adresate partenerilor in vederea cresterii calitatii produselor/serviciilor promovate de acestia, completate de actiuni ferme de sustinere a marcii in regiune.
 
- Pot fi identificate diferente structurale ale ofertei actuale?
- Din punct de vedere tehnic, portofoliul Veka a evoluat de la modelele cu adancime constructiva de 58 mm pana la cele avand o latime constructiva de 90 mm (AlphaLine), destinate, in principal, constructiei de ferestre pentru casele pasive (unde cerintele in ceea ce priveste valoarea coeficientului de transfer termic prevad un prag de maximum 0,7 W/mpK). Evident, in functie de caracteristicile climatice, in special, ale fiecarei piete punem accentul pe livrarea uneia sau alteia dintre serii. De exemplu, nu ar avea niciun rost promovarea sistemelor AlphaLine intr-o zona mediteraneana, unde temperaturile negative pot aparea absolut accidental. Altfel spus, adaptam oferta la specificul cererii si observam cu mare satisfactie ca, in ultimul timp, solicitarile in ceea ce priveste performantele inalte sunt tot mai prezente. Un alt avantaj competitiv pe care il inregistram este acela ca putem livra chiar in acest moment produse care sa asigure indeplinirea cerintelor de performanta precizate in cadrul directivei 31/2010/EC, referitoare la asigurarea unor caracteristici similare constructiilor pasive pentru toate proiectele ce vor fi realizate dupa anul 2020 (2018, in cazul imobilelor publice).
 
- Care sunt perspectivele in ceea ce priveste piata din Romania?
- Din punctul nostru de vedere, cererea pentru sisteme din categoria celor destinate echiparii caselor pasive nu se va dezvolta foarte devreme in Romania. Cu toate acestea, piata respectiva este deosebit de promitatoare, in sensul ca in aceasta zona solicitarile de ansambluri de tamplarie termoizolanta sunt foarte mari desi, in acest moment, din cauza recesiunii, exista probleme de finantare, pe fondul indisponibilitatii sumelor necesare sustinerii proiectelor de constructie sau modernizare. In orice caz, este cert faptul ca beneficiarii locali au nevoie de sisteme functionale, durabile, care sa garanteze obtinerea unui nivel optim de confort in incinte si care sa respecte toate prevederile legislatiei europene si internationale privitoare la acest timp de produse. Luand in considerare toate aspectele mentionate anterior, este clar ca oferta Veka se adapteaza excelent la respectivele exigente.
 
- Cum ati gestionat, la nivel de grup, provocarile generate de criza economica?
- Analizand in mod obiectiv problemele pe care a trebuit sa le depasim in anii anteriori, se poate afirma faptul ca 2008 - 2009 a fost o perioada critica in dezvoltarea concernului. Pentru prima data in istoria sa, compania a consemnat o scadere secventiala, aceasta avand o valoare deosebita, ce a depasit 20% din cota realizata in cadrul exercitiului financiar precedent declansarii recesiunii. Cele mai mari obstacole in calea dezvoltarii Veka au fost reprezentate de diminuarea brusca si masiva a solicitarilor din regiunea Americii de Nord (cu deosebire a celor din SUA), pe fondul contractiei masive a segmentului de constructii rezidentiale (pentru care sistemele promovate de compania noastra sunt livrate preponderent). Mai trebuie mentionat ca la declinul la care am facut referire o contributie insemnata a fost avuta inclusiv de scaderea livrarilor din Europa de Est. Aceasta realitate destul de dura nu ne-a descurajat insa, aplicand un program foarte strict, care a dus la echilibrarea situatiei generale. Acesta a vizat mai ales implementarea unui proces de restructurare a subsidiarelor, ceea ce a facut ca in 2010 cifra de afaceri sa revina la cota din 2008, iar in 2011 a atins nivelul record despre care am amintit anterior.
 
- Exista sanse reale de ajustare pozitiva a rezultatelor din industria europeana a constructiilor si, implicit, a celei de tamplarie termoizolanta?
- Toti analistii tehnico-economici care au fost consultati in aceasta directie si-au exprimat circumspectia in legatura cu o revenire rapida si masiva a cererii pe segmentul respectiv. In opinia noastra, va fi obligatorie urmarea a doua cai principale, pentru a se asigura premisele necesare reinstalarii domeniului constructiilor pe un trend pozitiv. Prima dintre acestea presupune crearea unor programe coerente care sa presupuna asigurarea fluxurilor financiare necesare sustinerii activitatii. Exista regiuni in cadrul Uniunii Europene, cum ar fi, de exemplu, Germania si Elvetia, unde asemenea initiative au inceput sa prinda contur si inregistreaza un succes incontestabil. Este adevarat ca aceasta solutie presupune implicarea activa a autoritatilor publice, ale caror resurse sunt extrem de diferentiate insa, in arealul comunitar. Cea de-a doua cale - de aceasta data extrem de pragmatica - este constituita de o atitudine de afaceri potrivita a tuturor companiilor care isi propun sa depaseasca recesiunea, constand in gestiunea adecvata a activitatii proprii, majorarea eficientei de ansamblu etc. Fara constientizarea faptului ca managementul este sigurul responsabil real de buna functionare a unei afaceri nu va fi niciodata posibila consolidarea si dezvoltarea acesteia.
 
- Care este mesajul final pe care doriti sa-l transmiteti partenerilor Veka?
- Principala noastra preocupare a fost, este si va fi aceea de sustinere a producatorilor de tamplarie termoizolanta care colaboreaza cu grupul Veka. Suntem foarte optimisti si ne manifestam increderea ca ferestrele realizate din profile de PVC reprezinta viitorul in domeniu, aceste produse urmand sa-si consolideze in continuare cotele de piata pe care le detin in prezent. Aceasta tendinta se va manifesta atat la nivel european, cat si pe celelalte continente. Argumentele ansamblurilor din PVC sunt imbatabile si constau, dupa cum mentionam anterior, in sustenabilitate, eficienta energetica si confort. Mai mult, conform datelor pe care le detinem in acest moment, cererea vine la randul sau in intampinarea ofertei, observandu-se atat in Germania, cat si pe alte piete ale UE, cresteri sustinute pe care modelele respective le au atat in ceea ce priveste piata constructiilor noi, cat si cea a reabilitarilor.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter