RO EN
السلة فارغة

Dedeman si Arabesque raman in Top 50 al celor mai valoroase branduri romanesti

Retailerii de materiale de constructii si instalatii Dedeman, Arabesque si Romstal sunt printre cele mai valoroase marci romanesti, potrivit clasamentului realizat de Brand Finance Romania - "Romania 50 2021", raportul anual privind cele mai valoroase si mai puternice branduri romanesti. Reteaua de magazine de bricolaj Dedeman se mentine pe pozitia a treia, cu o valoare a marcii de 407 milioane de euro in 2021. Arabesque, retea de magazine care comercializeaza materiale de constructii, prin Mathaus, a urcat 4 pozitii fata de topul din 2020, de pe locul 30 pe 26. Romstal, retailer de sisteme si echipamente pentru instalatii, a coborat o pozitie, clasandu-se, in editia din 2021 a topului, pe locul 40.
Bilka si Bog’Art au iesit din clasament.
Cel mai valoros brand romanesc ramane, in continuare, Dacia, urmat de eMag.
Al cincilea raport anual Brand Finance asupra celor mai valoroase si mai puternice branduri romanesti coincide cu o perioada de prelungita incertitudine generata de pandemia globala de Covid. Turbulenta economica se reflecta inevitabil in clasamentul acestui an, valoarea totala a celor 50 de branduri romanesti de top scazand cu 3,7%, pana la 5,6 miliarde euro, in conditiile in care economia romaneasca a inregistrat o scadere de 3,9% in 2020.
Cu toate acestea, valoarea totala top 50 este cu aproape 50% mai mare decat in 2017, cand a fost publicat primul clasament Brand Finance Romania 50. De asemenea, este remarcabil ca 45 de branduri din clasamentul initial din 2017 sunt prezente in continuare in top 50 (doua dintre cele lipsa, Bancpost si AKTA, fiind achizitionate intre timp de competitori) - ceea ce probeaza rezilienta caracteristica brandurilor puternice.
"In acest moment, conjunctura mai riscanta de piata se transpune in rate de actualizare mai prudente in aproape toate sectoarele, ceea ce se reflecta In evaluarile de brand. Toate brandurile traverseaza in continuare o perioada turbulenta, dar este tot mai evident ca un brand mai puternic va fi mai putin zdruncinat de furtuna", a declarat Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania.
Brandul auto Dacia isi mentine pozitia de lider in clasamentul Brand Finance Romania 50 pentru al cincilea an la rand, chiar si dupa o scadere semnificativa a valorii, cu 18% fata de anul trecut, pana la 1,1 miliarde euro. De remarcat ca diferenta fata de al doilea clasat, brandul eMAG, a scazut la jumatate fata de 2020 - ceea ce ascute competitia pentru primul loc.
Activand intr-un sector afectat puternic de pandemie, si in ciuda unei scaderi de 9% in valoare, brandul Dedeman isi pastreaza pozitia a treia si ramane cel mai valoros brand detinut integral de antreprenori romani, cu o valoare de 407 milioane de euro. Banca Transilvania urca un loc si se apropie de podium, cu o crestere a valorii pana la 376 milioane de euro.
O singura schimbare in componenta top 10 in acest an, brandul Catena urcand pentru prima oara intre primele zece, dupa o crestere cu 15% a valorii, pana la 122 milioane de euro, iar Bitdefender coborand deocamdata pe locul 11.
 
Noi si vechi, intrari si iesiri, cresteri si scaderi
Brandurile noi, create de sectorul privat in ultimii 30 de ani, ocupa 70% din locurile acestui clasament, si genereaza peste 56% din valoarea masurata, cumuland o valoare de brand de peste 3,1 miliarde euro. De altfel, numarul brandurilor din top 50 create si dezvoltate de sectorul privat a crescut de la 30 (in 2017) la 34.
Cele doua branduri nou intrate in clasament in acest an sunt de fapt reveniri: dupa cativa ani de fluctuatie, Tinmar revine, cu o valoare de 22 milioane de euro, iar Cocorico prinde locul 50 cu o valoare de 15 milioane de euro. Cele doua branduri care nu se mai regasesc in clasament in acest an sunt Bilka si Bog’Art.
Climatul economic sever nu a afectat in mod egal toate sectoarele, iar brandurile au reactionat diferit; astfel, 50% dintre brandurile din clasament au scazut in valoare, iar 50% au crescut. Rezultatul a fost ca 30 de branduri si-au pastrat locul sau au urcat in clasament, in timp ce 20 au coborat.
Cea mai rapida ascensiune in acest an revine brandului de retail farmaceutic Farmacia Tei, care a urcat 11 locuri, pana pe locul 37, dupa o crestere notabila cu 30% in valoare, pana la 23 milioane de euro, arata raportul.
 
Puterea portofoliilor
In plus fata de analizarea brandurilor individuale, Brand Finance include in studiul anual si cele mai valoroase 10 portofolii de branduri, evaluate pentru acele companii care exploateaza mai mult de un brand pe piata. Cele 10 portofolii prezentate cuprind peste 40 de branduri locale cunoscute, dintre care cele mai valoroase sunt deja incluse in clasamentul individual.
Cele 10 portofolii de top sunt practic neschimbate din 2017, timp in care niciun competitor nu a crescut suficient de mult pentru a-si face loc in clasament.
Ceea ce este nou in acest an este cresterea remarcabila in valoare, cu 22%, a portofoliului Ursus Breweries, pana la 213 milioane de euro, ceea ce ii consolideaza pozitia de lider, crestere sustinuta in principal de brandurile Timisoreana si Ursus. In contrast, portofoliul Cris-Tim a inregistrat cea mai mare scadere in valoare (24%) pana la 52 milioane de euro.
"In timp ce sperantele de revenire sunt legate de succesul campaniei globale de vaccinare, care sa redeschida frontierele si sa reporneasca economia mondiala, brandurile care au mizat pe inovatie tehnologica si au fost capabile sa pivoteze businessul astfel incat sa raspunda nevoilor in schimbare ale consumatorilor inregistreaza rezultate mai bune in toate sectoarele. Este poate ultimul avertisment pentru brandurile incremenite in secolul 20", a precizat David Haigh, CEO, Brand Finance.
Pentru a consulta un preview al raportul Brand Finance Romania 50 - 2021, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter