RO EN
السلة فارغة

MCKINSEY: Economia digitala va reprezenta 20% din PIB-ul Romaniei in anul 2025

Ultimul raport McKinsey este un studiu macroeconomic cuprinzator care cuantifica in mod unic dimensiunea si ratele de crestere ale economiei digitale. Raportul prezinta o perspectiva asupra tarii noastre ca parte a unei cercetari mai ample, prin analiza oportunitatilor oferite de economia digitala in Europa Centrala si de Est (CEE). Folosind analize proprii McKinsey si examinand alte surse publice disponibile, raportul defineste potentialul economic al unei digitalizari accelerate in Romania. Consideram ca Romania, alaturi de alte noua piete din regiune (Bulgaria, Croatia, Republica Ceha, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia si Ungaria) este un ’Digital Challenger’, deoarece demonstreaza un potential puternic de crestere in economia digitala, rivalizand cu un grup de tari cu rate foarte ridicate de digitalizare pe care le numim ’Digital Frontrunners’ si anume Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Irlanda, Luxemburg, Olanda, Norvegia si Suedia.
Pentru Romania, beneficiile economice ale digitalizarii ar putea contribui cu 42 de miliarde de euro la Produsul Intern Brut in 2025. Acest lucru ar determina o mai mare competitivitate la nivel global, o imbunatatire a nivelului de trai pentru cei 20 de milioane de locuitori ai tarii si ar permite Romaniei sa se alature celor mai avansate economii, din punct de vedere digital, ale Europei.
Principalele concluzii:
- Similar cu alte piete din Europa Centrala si de Est, motoarele curente de crestere economica ale Romaniei sunt in decelerare;
- Digitalizarea ar putea fi urmatorul motor de crestere durabila pentru Romania, cu o contributie de 42 miliarde de euro la PIB in 2025;
- Economia digitala ar putea reprezenta 20% din PIB-ul Romaniei in anul 2025, comparativ cu 6,9% in anul 2016;
- Acest plus ar reprezenta 1 punct procentual suplimentar la cresterea anuala a PIB-ului pe perioada mentionata, un progres de 25% a ratei de crestere prognozate pentru Romania;
- Pana la 54% din activitatile de la locul de munca din Romania, echivalentul a pana la 4,4 milioane de locuri de munca, ar putea fi automatizate pana in 2030 utilizand tehnologia existenta;
- In Romania, rata de emigrare a persoanelor cu un grad ridicat de educatie este de sase ori mai mare decat media celor care lucreaza in statele considerate ’Digital Frontrunners’;
- Adoptarea de instrumente si abilitati digitale de catre companiile din Romania este mult mai scazuta decat in tarile ’Digital Frontrunners’. Doar 8% dintre companiile din Romania prezinta o rata de adoptare foarte mare sau ridicata pentru instrumente digitale, comparativ cu media CEE de 16% si media tarilor ’Digital Frontrunner’ de 35%;
- Numarul de companii start-up la fiecare milion de cetateni in Romania este de 28, mai putin de jumatate fata de media de 58 de companii la nivelul regiunii CEE si cu mult in spatele mediei tarilor ’Digital Frontrunners’ de 215 companii;
- Romania este intr-o pozitie potrivita pentru a beneficia de oportunitatea digitalizarii;
- Sectorul public, liderii mediului de afaceri si populatia trebuie sa actioneze impreuna pentru o tranzitie de succes;
- Colaborarea Romaniei cu alte tari de tipul ’Digital Challengers’ din spatiul CEE este esentiala pentru a beneficia de oportunitatile digitale.
Potrivit Raportului, economia digitala din Romania a reprezentat 6.9% din PIB-ul tarii in anul 2016. Cu toate ca procentul este mai ridicat decat media din Europa Centrala si de Est si este la egalitate cu media pietelor ’UE Big 5’ (Franta, Germania, Italia, Spania si Marea Britanie), Romania este cu mult in urma unor piete de tip ’Digital Frontrunners’, precum Suedia. Raportat pe cap de locuitor, diferentele sunt si mai pronuntate. PIB-ul digital pe cap de locuitor in Romania este aproximativ o sesime fata de media ’Digital Frontrunners’ si o septime fata de Suedia. Romania ar putea sa mentina sau chiar sa accelereze ritmul de crestere a economiei sale digitale pentru a ajunge din urma sau chiar pentru a depasi unele dintre cele mai avansate economii digitale.
Digitalizarea poate fi urmatorul motor de crestere sustinuta in Romania
Exista doua traiectorii potentiale pentru continuarea procesului de digitalizare in Romania:
In primul scenariu de continuare a practicilor actuale (“business as usual”), tara isi mentine rata de crestere istorica a economiei digitale. Cel de-al doilea scenariu ofera o perspectiva ambitioasa, unde estimam ca se va recupera decalajul fata de statele ’Digital Frontrunners’.
Luand in considerare primul scenariu, cresterea inregistrata de economia digitala in Romania va fi de 18 miliarde euro, ajungand la o cota de 12% din PIB in 2025. Conform celui de-al doilea scenariu, economia digitala va creste cu 42 miliarde de euro si va ajunge la 20% din PIB-ul Romaniei in 2025, cu o crestere de 1% din PIB in fiecare an, sau un avans de 25% fata de rata de crestere prognozata. Pentru a atinge acest obiectiv si pentru a reduce diferentele sectoriale de digitalizare, Romania trebuie sa isi mareasca cheltuielile TIC (Tehnologia Informatiei si Comunicatiei) pana la nivelul statelor din categoria ’Digital Frontrunners’ (ca procent din PIB pentru acest sector). Realizarea acestui lucru ar necesita accelerarea transformarii digitale, in special in sectoarele care se situeaza cu mult in urma standardelor ’Digital Frontrunners’ si care reprezinta o parte semnificativa a economiei romanesti. Acestea includ sectoare precum productia industriala, sectorul financiar si utilitatile.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter