RO EN
السلة فارغة

EY: Romania poate deveni un hub al lanturilor de aprovizionare pentru Europa

Conform studiului local derulat de EY, Romania are toate atuurile sa se pozitioneze in momentul de fata si in contextul economic actual ca prim facilitator in materie de lanturi de aprovizionare intre Europa de Vest si cea de Est.
Un procent de 74% dintre participantii la acest studiu considera ca Romania poate sa devina un prim furnizor in materie de lanturi de aprovizionare intre Europa de Vest si Europa de Est. Doar un procent de 14% dintre acestia sunt de parere ca Romania nu are forta sa castige acest statut, iar 12% au declarat ca nu stiu ce sa spuna despre acest aspect. Dintre respondentii care considera ca Romania va juca un rol primordial in asigurarea tranzitiei dintre Europa de Est si cea de Vest, cei mai multi provin din domeniul IT & software - 73%, din sectorul comertului - 67% si din industria de automobile - 67%.
Retelele lanturilor de aprovizionare din Romania au capacitatea sa acopere golurile lasate in Estul Europei de razboiul din Ucraina. In acest sens, 59% dintre respondenti considera ca acestea au capacitatea sa suplimenteze cererea afectata de conflictul din Ucraina. Industriile care prezinta cei mai multi respondenti sunt similare cu cele prezentate anterior, si anume, IT & Software (63%), comert (47%) si automobile (67%). In schimb, 25% dintre respondenti sunt neutri in ceea ce priveste aceasta chestiune, iar 16% considera ca puterea retelelor lanturilor de aprovizionare din Romania este scazuta, cand vine vorba de a sustine cererea afectata de conflict.
Cea mai buna solutie indicata pentru a spori atragerea de noi investitii straine in activitatea lanturilor de aprovizionare pe fondul razboiului ar fi investitiile in infrastructura - 61%, a doua cea mai aleasa varianta fiind investitiile in domeniul tehnologiei si inovatiei - 53%, urmata de oferirea de beneficii fiscale companiilor care aleg sa relocheze lanturile de aprovizionare in Romania - 51%. Ultimele doua cel mai putin selectate variante sunt intarirea puterii financiare a pietei interne din Romania 46% si politici mai sustenabile in vederea decarbonarii lanturilor de aprovizionare pe viitor - 35%.
 
Mediul de afaceri din Romania - rezilient in fata miscarilor macro din regiune
Executivii intervievati in cadrul chestionarului lansat de EY Romania au mentionat ca organizatiile din care fac parte sau pe care le conduc planuiesc sa modifice strategia de business cu privire la productia si furnizarea produselor lor - 56%. Un procent de 32% au spus ca nu vor exista schimbari in materie de model de business, iar 12% ca nu cunosc detalii despre acest aspect.
Cei mai multi dintre respondentii chestionarului vad viitorul lanturilor de aprovizionare din compania lor asociat cu acoperirea unor categorii noi de clienti - 45%. Decarbonizarea lanturilor de aprovizionare incepe sa figureze din ce in ce mai mult pe agenda executivilor din Romania. Astfel, 41% dintre respondenti asociaza viitorul aprovizionarii cu investitii in sfera economiei sustenabile, iar 34% cu investitii in activitati din sfera economiei circulare. De asemenea, una dintre variantele cele mai alese de catre respondenti a fost reducerea dependentei fata de furnizori de materii prime globali si tranzitia catre furnizori regionali - 43%.
In ultimii ani, ca urmare a crizei sanitare si a conflictului care a izbucnit in Ucraina, companiile s-au confruntat mai intai cu o sistare a lanturilor de aprovizionare, urmata de o fortare a companiilor de a-si reloca operatiunile mai aproape de pietele lor de origine sau de clientii acestora.
Reorganizarea lanturilor de aprovizionare din perioada pandemiei a fortat companiile sa renunte la ideea de a modifica structura acestora din cauza costurilor, insa ramane de vazut daca acest scenariu se va repeta si in prezent in contextul razboiului din Ucraina. Situatia actuala este diferita tocmai pentru ca firmele vor fi obligate sa caute alternative la aprovizionarea cu componente si materiale din Rusia. Multe fabrici care opereaza in vestul Ucrainei au avut productia perturbata, iar in acest caz companiile trebuie sa caute alte solutii daca razboiul persista.
Totodata, razboiul a afectat preturile la energie si, astfel, transportul materialelor si componentelor din Asia a inceput sa erodeze competitivitatea costurilor din regiune. Implicit, apare problema sustenabilitatii, iar presiunea cu privire la decarbonizarea lanturilor de aprovizionare face ca aprovizionarea locala sa fie mai convingatoare.
Studiul de atractivitate european EY ne-a aratat ca in momentul izbucnirii razboiului din Ucraina 30% dintre executivii intervievati doreau sa isi reduca dependenta de o singura tara. La intrebarea in ce masura relocarea si reorganizarea lanturilor de aprovizionare in contextul geopolitic actual ar spori numarul de investitii la nivel european, 46% dintre respondenti au mentionat ca intr-o mare masura, 28% ca intr-o foarte mare masura, 18% au fost de parere ca nu va exista o crestere a investitiilor, pe cand doar 8% au considerat ca doar intr-o foarte mica masura.
"In contextul geopolitic actual de crize suprapuse, numeroase companii producatoare si-au inchis facilitatile de productie din Ucraina si Rusia, decalajul din productie reflectandu-se in cresterea preturilor. In incercarea de a acoperi acest gol in lanturile de aprovizionare, credem ca acesti producatori vor cauta sa se relocheze in regiunea noastra prin investitii brownfield, achizitii de productii existente sau chiar greenfield. Rezultatele studiului actual confirma faptul ca Romania este una din zonele cele mai atragatoare in aceasta privinta. Pozitia geografica joaca un rol important in modelarea acestui fenomen, adaugandu-se indicatorilor economici pozitivi care sunt considerati de obicei. Iulia Bratu, Head of Lead Advisory | Strategy and Transactions EY Romania

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter