RO EN
السلة فارغة

MACROECONOMICS: Cresterea cheltuielilor publice din 2019 creeaza noi ingrijorari

In cadrul unei cercetari date recent publicitatii, un grup de specialisti reuniti in cadrul grupului de lucru Macroeconomics din cadrul camerei de comert romano-americane AmCham Romania, analizeaza principalii factori care au determinat unele evolutii ingrijoratoare in economia nationala, cu scopul de a contribui la o mai buna intelegere a cauzelor si implicatiilor acestora atat in randul membrilor comunitatii AmCham, cat si al publicului larg. Studiul – care se refera la planificarea bugetara pentru anul 2019 – face parte dintr-o serie de analize macroeconomice specifice si cuprinde cateva aspecte relevante legate de executia bugetului public consolidat in anul 2018, precum si o serie de recomandari de masuri si abordari necesare pentru o politica fiscal-bugetara dezirabila.
„Estimarile oficiale preliminare plaseaza deficitul bugetului public consolidat la 2,9% din PIB in anul 2018, marginal sub tinta de 3% din PIB stabilita la inceputul anului. Chiar daca la prima vedere atingerea tintei de deficit bugetar poate fi considerata un aspect pozitiv, consideram ca modul in care acest obiectiv a fost atins si tendintele de evolutie a cheltuielilor si veniturilor publice evidentiaza vulnerabilitati structurale majore la nivelul bugetului public. In plus, in ciuda noilor taxe introduse la sfarsitul anului 2018, exista in continuare sanse ca deficitul bugetar sa depaseasca 3% din PIB in perioada urmatoare, daca nu sunt adoptate noi masuri corective. De pilda, consideram ca finantarea unor cheltuieli publice de natura permanenta prin venituri publice cu caracter exceptional si temporar reprezinta o vulnerabilitate majora a bugetului public. De altfel, nevoia de a acoperi cheltuieli curente cu caracter permanent si a limita majorarea deficitului bugetar este un motiv principal pentru introducerea de noi taxe in anul 2019 (taxa pe activele financiare ale bancilor, taxa pe cifra de afaceri a companiilor din energie, din telecomunicatii si din industria jocurilor de noroc). Totusi, cheltuielile publice cu investitiile si cheltuielile aferente programelor si obiectivelor finantate cu fonduri primite de la Uniunea Europeana s-au majorat considerabil in 2018, ceea ce este un aspect pozitiv, desi aceste cresteri au fost cu mult inferioare celor planificate la inceputul anului si s-au realizat de la o baza redusa. Astfel, cheltuielile totale cu investitiile au fost cu 11% sub tinta stabilita la inceputul anului, iar cheltuielile aferente programelor finantate cu fonduri UE au fost cu 22% sub tinta stabilita la inceputul anului”, subliniaza autorii cercetarii.
Cresterea rapida a cheltuielilor publice poate fi nesustenabila
Cercetatorii AmCham mai arata ca, pentru anul 2019 sunt planificate din nou majorari substantiale ale cheltuielilor publice, respectiv cu 14% fata de 2018. „Un salt spectaculos (18,9%) va fi inregistrat din nou de cheltuielile de personal, ceea ce va plasa ponderea lor in PIB la un maxim istoric (10%). Si cheltuielile cu investitiile publice ar trebui sa se majoreze considerabil in 2019 (cu 38% fata de 2018), in ceea mai mare parte pe fondul imbunatatirii absorbtiei de fonduri europene. Cresterea rapida a cheltuielilor publice ar trebui insa sa fie integral finantata de catre avansul extrem de rapid al veniturilor publice (15,7%), pe fondul unei performante economice bune (crestere economica de 5,5%, conform estimarilor oficiale) si al imbunatatirii colectarii veniturilor bugetare. Astfel, valoarea deficitului bugetului public din 2018 s-ar reduce, comparativ cu 2017, in termeni absoluti (la 26,1 miliarde lei, de la 27,3 miliarde lei), dar si ca pondere in PIB (la 2,6% din PIB de la 2,9% din PIB)”, se mai precizeaza in studiul citat.
In opinia expertilor grupului Macroeconomics din cadrul AmCham, in contextul mentionat anterior, „cresterea rapida a cheltuielilor publice planificate pentru anul 2019 accentueaza ingrijorarile privind sustenabilitatea nivelului acestora”.
„Consideram ca obiectivele privind cresterea veniturilor publice si nivelul deficitului bugetar sunt foarte ambitioase, avand la baza ipoteze optimiste cu privire la performanta economiei (crestere a PIB real de 5,5%) si de imbunatatire a gradului de colectare a veniturilor fiscale. Ingrijorarile cu privire la incetinirea cresterii economice la nivel global sau accentuat in ultima perioada, iar prognozele de crestere economica ale tarilor din zona euro, principalul partener comercial al Romaniei, au fost revizuite in jos. In plus, introducerea intempestiva de noi taxe la sfarsitul anului 2018 si incertitudinile cu privire la parametrii politicii fiscal-bugetare pe termen mediu au un impact negativ asupra deciziilor de investitii ale companiilor. In acest context, riscurile sunt ca tintele de venituri publice stabilite in planul de buget sa nu fie realizate, iar aceasta sa se concretizeze in presiuni de crestere a deficitului bugetar. In conditiile de materializare a unui astfel de scenariu negativ, pentru a mentine deficitul bugetar la un nivel sub 3% din PIB in 2019, Guvernul Romaniei ar putea fi obligat sa reduca din nou investitiile si/sau sa introduca noi taxe. In lipsa unor astfel de masuri corective, deficitul bugetar ar putea depasi nivelul de 3% din PIB, ceea ce va determina initierea procedurii de deficit excesiv si cresterea aversiunii la risc a investitorilor fata de Romania (materializata intr-o crestere a primei de risc si a costurilor de finantare din economie). Nerealizarea tintei de venituri bugetare va reduce si posibilitatile de cofinantare pentru programele finantate cu fonduri europene, limitand investitiile din astfel de fonduri si avansul economic”, mai afirma analistii AmCham. Pentru a vizualiza integral studiul AmCham, intitulat „Planul de buget pentru anul 2019 – vulnerabilitati si recomandari pentru o politica fiscal-bugetara dezirabila”, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter