Oficialii asociatiei ce reuneste interesele companiilor italiene implicate in sectorul utilajelor de constructii (Unione Nazionale Aziende Construction Equipment and Attachments - UNACEA) au dat publicitatii un nou raport, potrivit caruia vanzarile de echipamente specifice pe alte piete decat cea locala au stagnat (+1,2%) in primul trimestru din 2016, fata de perioada similara a anului trecut, insa vanzarile din peninsula au continuat sa fie optime, fiind mai dinamice in semestrul intai a.c. decat in acelasi interval din precedentele 12 luni. Astfel, Paolo Venturi, presedintele UNACEA, sustine ca fabricantii ar trebui sa se orienteze mai ales catre beneficiarii italieni (reprezentati mai ales de firmele de constructii), dar, pentru a stimula exportul, este necesar sa devina mai competitivi ca in prezent, subliniind si ca actualele tensiuni globale reprezinta un factor major de risc. In consecinta, in perioada analizata pentru care exista date certe, atestate de compania partenera a asociatiei (Prometeia), mai precis intre 1 ianuarie si 31 martie 2016, exportul italian de utilaje pentru constructii a progresat cu numai +1,2%, pana la 810 milioane de euro, in timp ce importul a consemnat un salt de +13,8% (la mai mult de 210 milioane de euro), fiind stimulat de recuperarea pietei locale de echipamente. Totusi, balanta comerciala (-2% in termeni nominali) ramane pozitiva, pentru un surplus ce depaseste 600 milioane de euro.
Ca structura, in detaliu, operatiunile ce implica exportul s-au majorat, in trimestrul intai a.c., doar pentru echipamente destinate executiei operatiunilor de forare (+50%), precum si in cazul macaralelor-turn (+13%). Totodata, vanzarile de echipamente de concasare livrate in afara granitelor Italiei s-au diminuat (-21%), la fel ca si in situatia utilajelor de infrastructura rutiera (-10%), rate mai mult sau mai putin importante de scadere fiind consemnate si la celelalte componente ale exportului, cum ar fi operatiunile ce implica furnizarea peste hotare a masinilor de preparare a betonului (-8%), respectiv cele ce vizeaza utilajele care permit efectuarea lucrarilor de sapaturi (-3%).
Cel mai semnificativ ritm ascendent - la utilajele pentru sapaturi
Datele aferente primului semestru a.c. (disponibile deocamdata numai pentru piata italiana) confirma faptul ca beneficiarii din peninsula italica (reprezentati mai ales de firmele de constructii) au cumparat 4.723 de utilaje (+22% fata de ianuarie-iunie 2015), din care 4.617 unitati pentru efectuarea lucrarilor de sapaturi (+24%) si 106 echipamente destinate executiei operatiunilor de infrastructura rutiera (-33%).
„Cresterea consemnata in semestrul intai din 2016 confirma o consolidare a pietei italiene de echipamente de constructii, care parcurge un trend de recuperare a pierderilor initiale, generate de recesiune, proces ce a demarat in urma cu trei ani. Totusi, ne confruntam cu vanzari extrem de reduse daca luam in considerare livrarile ante-criza, iar in termeni ce tin de valori absolute, este vorba de o revenire mai mult decat modesta. Comparativ cu livrarile din ultimul an de prosperitate economica (2007), cand in primele sase luni am vandut mai mult de 16.000 de echipamente in Italia, datele actuale reflecta o pierdere ce depaseste -63%. De aceea, este necesara o atitudine prudenta, impunandu-se si implementarea unor masuri reale de sprijin din partea autoritatilor, pentru ca deteriorarea activitatii comerciale internationale si tensiunile globale in crestere constituie factori majori de risc”, a subliniat Paolo Venturi.
Oficialul organizatiei italiene a mai explicat, pe scurt, situatia importului italian de utilaje de constructii din ianuarie-martie 2016, pentru ca producatorii din peninsula, ce se adreseaza pietei locale, sa poata modifica oferta, in sensul cresterii competitivitatii acesteia. Astfel, potrivit raportului, sporirea medie de +13,8% a acestui indicator s-a concretizat, in primul trimestru din 2016, prin majorari mai mult sau mai putin ample ale importului de utilaje folosite la efectuarea operatiunilor de infrastructura rutiera (+46%), de masini pentru foraje (+38%), de unitati ce asigura prepararea betonului (+37%) si de echipamente pentru sapaturi (+18%). O situatie stabila s-a consemnat pe segmentul utilajelor de concasare din import (+1%), in timp ce livrarile de macarale-turn fabricate in afara granitelor Italiei, dar comercializate in peninsula, s-au diminuat drastic (-38%). Informatii suplimentare, la www.unacea.org