Nume: Cristian Bourceanu (40 ani) |
|
ThyssenKrupp Elevator Romania este subsidiara diviziei de ascensoare si scari rulante a concernului international ThyssenKrupp - Germania. Compania este prezenta pe piata locala de profil din anul 2007, insa produsele specifice au fost instalate si inainte de aceasta data. Activitatea din Romania este coordonata de biroul regional din Madrid - Spania, responsabil de regiunea SEAME (Europa de Sud, Africa si Orientul Mijlociu). In anul fiscal 2009 - 2010, cifra de afaceri la nivel de grup a fost de 42,6 miliarde euro, in crestere cu 5% fata de exercitiul financiar precedent, pe segmentul de lifturi livrarile totalizand 5,18 miliarde euro. La nivel comunitar, s-a consemnat o stabilizare a cererii, insa situatia comenzilor s-a caracterizat printr-un grad ridicat de eterogenitate. Pentru a prezenta activitatea curenta a subsidiarei locale si a reliefa perspectivele specifice perioadei urmatoare, a fost solicitata opinia directorului general al companiei, Cristian Bourceanu.
|
- Care au fost rezultatele financiare ale companie in anul precedent?
- In comparatie cu prima parte a lui 2010, in intervalul corespunzator al acestui an s-au procesat mai multe cereri de oferta. Aceasta inseamna ca situatia a inceput sa se redreseze in domeniul constructiilor. Din punct de vedere financiar, in 2010 cifra de afaceri la nivelul reprezentantei noastre a fost in scadere cu 12% - 15% fata de exercitiul financiar precedent. Cu toate acestea, trebuie mentionat faptul ca numarul de contracte semnate a fost superior celui inregistrat in 2009, insa termenele de livrare si incasare au fost translatate catre anul fiscal curent. Din aceasta categorie, poate fi amintit proiectul Aeroportului International Henri Coanda - Bucuresti, pentru care in al doilea trimestru a lui 2011 se va finaliza integral procesul de punere in functiune. Obiectivul a avut o complexitate ridicata, incluzand pe langa faza de inlocuire a echipamentelor din terminalul existent (cel mai lung trotuar din tara la ora actuala - 75 m si trei scari rulante), pe cea de montaj a instalatiilor din extinderea fingerului. Tinta principala pentru anul in curs este reprezentata de atingerea nivelului vanzarilor realizate in 2009. Pentru aceasta, mizam si pe incheierea contractului cu asocierea FCC-Astaldi JV, pentru echiparea pasajului Basarab.
- Cum caracterizati evolutia companiei in ultimul timp?
- Situatia in domeniul constructiilor a ramas dificila si in 2011, efectele crizei manifestate in anii precedenti fiind inca resimtite. In cel mai optimist scenariu, impactul negativ al recesiunii pe care am traversat-o ar putea disparea abia in semestrul al doilea. Bransa ascensoarelor este afectata puternic, mai ales pe segmentul de proiecte noi, intrucat este stiut faptul ca acest sector are o anumita intarziere temporala, generata de specificul activitatii. Astfel - pe de-o parte - in 2009 am beneficiat de aportul comenzilor primite inainte de inceperea dificultatilor financiare pe plan international (fapt ce s-a reflectat in mod pozitiv asupra cifrei de afaceri), iar - pe de alta parte - dupa reluarea cresterii, revirimentul se va reflecta mai tarziu in cifra de afaceri a companiilor din domeniu. Aceasta nu inseamna, in mod obligatoriu, o stagnare si o lipsa de perspective. Dimpotriva, proiecte exista inca pe piata, in faza de PUZ, in special pe segmentele constructiilor rezidentiale si cladirilor de birouri. In ceea ce priveste proiectele cu finantare publica urmeaza a incepe in 2011, linia 5 de metrou, noua statii pe ruta Drumul Taberii - Eroilor.
- In aceste conditii, care sunt elementele ce ar putea duce la imbunatatirea activitatii?
- Consideram ca, pe termen mediu, cererea specifica lucrarilor de infrastructura va avea o pondere importanta in incasarile companiilor din bransa. Desigur, vor exista si obiective sustinute din fonduri private, insa nu la nivelul anilor 2007 - 2008, care probabil ca nu va mai fi atins niciodata. Dintr-un anumit punct de vedere, este chiar mai bine ca se intampla asa, pentru ca in perioada respectiva au fost facute destule compromisuri care au afectat uneori calitatea lucrarilor. In ceea ce priveste prima categorie mentionata, exista in prezent foarte mult programe ce presupun construirea asa-numitelor eurogari (cu finantare europeana partiala), la care este prevazuta instalarea de lifturi si scari rulante. Segmentul de birouri se confrunta, in aparenta, cu un excedent al ofertei, insa, din informatiile pe care le detinem, exista multe companii care asteapta finalizarea acestei perioade delicate pentru a-si reloca activitatea. Astfel, sunt anuntate deja cateva obiective interesante, a caror realizare va fi necesara pentru a preveni un deficit de spatii de birouri in 2012-2013. Ne bazam, in principal, pe cateva proiecte care sunt anuntate in zona Barbu Vacarescu din Capitala, unde se va crea un putenic centru de afaceri. Totodata, de-a lungul pasajului Basarab se preconizeaza demararea lucrarilor la cateva proiecte de mare amploare, avand in vedere faptul ca aceasta artera rutiera va fi tranzitata de peste 10% din parcul auto existent in Bucuresti. In zona comerciala, exista anumite proiecte pentru care exista perspective de relansare, dar nu se poate afirma nimic sigur. Pentru Bucuresti este posibila darea in functiune a maximum doua astfel de obiective. In ceea ce priveste segmentul rezidential, circa 70% din echipamentele aflate in functiune in Romania sunt depasite din punct de vedere moral si de aceea in perioada urmatoare vom actiona si in aceasta directie.
- Consideram ca, pe termen mediu, cererea specifica lucrarilor de infrastructura va avea o pondere importanta in incasarile companiilor din bransa. Desigur, vor exista si obiective sustinute din fonduri private, insa nu la nivelul anilor 2007 - 2008, care probabil ca nu va mai fi atins niciodata. Dintr-un anumit punct de vedere, este chiar mai bine ca se intampla asa, pentru ca in perioada respectiva au fost facute destule compromisuri care au afectat uneori calitatea lucrarilor. In ceea ce priveste prima categorie mentionata, exista in prezent foarte mult programe ce presupun construirea asa-numitelor eurogari (cu finantare europeana partiala), la care este prevazuta instalarea de lifturi si scari rulante. Segmentul de birouri se confrunta, in aparenta, cu un excedent al ofertei, insa, din informatiile pe care le detinem, exista multe companii care asteapta finalizarea acestei perioade delicate pentru a-si reloca activitatea. Astfel, sunt anuntate deja cateva obiective interesante, a caror realizare va fi necesara pentru a preveni un deficit de spatii de birouri in 2012-2013. Ne bazam, in principal, pe cateva proiecte care sunt anuntate in zona Barbu Vacarescu din Capitala, unde se va crea un putenic centru de afaceri. Totodata, de-a lungul pasajului Basarab se preconizeaza demararea lucrarilor la cateva proiecte de mare amploare, avand in vedere faptul ca aceasta artera rutiera va fi tranzitata de peste 10% din parcul auto existent in Bucuresti. In zona comerciala, exista anumite proiecte pentru care exista perspective de relansare, dar nu se poate afirma nimic sigur. Pentru Bucuresti este posibila darea in functiune a maximum doua astfel de obiective. In ceea ce priveste segmentul rezidential, circa 70% din echipamentele aflate in functiune in Romania sunt depasite din punct de vedere moral si de aceea in perioada urmatoare vom actiona si in aceasta directie.
- Constituie aceasta o solutie pentru eficientizarea afacerilor?
- Viitorul va fi asigurat, in mod cert, din activitati de modernizari, reparatii si service. Trebuie mentionat ca ne vom concentra pe derularea unui numar important de contracte, astfel incat sa optimizam incasarile companiei prin nivelul cantitativ, intrucat preturile sunt destul de scazute, asigurand obtinererea unor venituri minime pentru fiecare unitate. Diminuarea tarifelor de mentenanta a fost de aproximativ 20% in 2010 in comparatie cu anul anterior, iar tendinta este posibil sa continue si in acest an. Un element pozitiv este reprezentat de schimbarea normativelor nationale elaborate de ISCIR atat pentru ascensoare (prescriptia R2), cat si in ceea ce priveste scarile si trotuarele rulante (prescriptia R8-data pentru prima oara in Romania-si aici fiind nevoie de autorizare). In acest fel ar putea fi oarecum imbunatatita calitatea lucrarilor si, in acelasi timp, eliminata acea concurenta care nu realizeaza operatiunile in conditiile prevazute de normele mentionate. In conditiile date, speram ca in 2011 vom reusi sa ne dublam portofoliul de clienti. In paralel, ne propunem deschiderea a doua sucursale pe plan local, care - in faza initiala - vor avea atributii de service, iar, ulterior, in functie de evolutia cererii, chiar de vanzare si management de proiecte noi. Din pacate, obiectivele din tara sunt limitate, piata din Bucuresti si regiunile limitrofe avand o pondere de circa 50-60%, conform informatiilor noastre.
- Ce prognoze aveti referitor la perspectivele de dezvoltare pe termen scurt?
- Suntem optimisti in ceea ce priveste evolutia pietei pe care activam. In mod cert, in al doilea semestru al anului in curs vom consemna o crestere a numarului de comenzi ferme si de contracte semnate, aceasta reflectandu-se in cifra de afaceri a anului 2012. Totusi, in prezent deciziile managerilor de proiect sunt inca luate cu intarziere, iar produsele noastre, nefiind detinute in stoc, necesita un anumit termen de fabricatie si livrare, astfel incat pot aparea probleme din acest punct de vedere. Alte elemente negative sunt reprezentate de subdimensionarea puturilor (din dorinta de a maximiza suprafetele disponibile pentru inchiriere), precum si subevaluarea numarului necesar de echipamente. Cel mai des apar probleme in cazul cladirilor de birouri, unde unitatile instalate sunt fie prea mici, fie prea lente (costurile pentru corijarea unor astfel de erori sunt ridicate si, in consecinta, actiunea de remediere este, de cele mai multe ori, abandonata). Cu toate acestea, continuam sa fim increzatori, mizand pe o redresare a situatiei si pe consolidarea cotei pe care o detinem pe piata de profil.