Aproape 850.000 de unitati: acesta este nivelul cantitativ al pietei mondiale de ascensoare si scari rulante, care, in opinia expertilor, va atinge, in 2019, o cota valorica de 121 miliarde USD. Evaluarile actuale indica faptul ca ritmul mediu anual de dezvoltare se va situa in jur de 5,9%, cele mai importante cresteri urmand sa fie inregistrate pe piata asiatica si, in special, in China, unde avansul se va situa, in acelasi interval, la aproximativ 10%. In prezent, industria de profil se pozitioneaza la o valoare cuprinsa intre 91 miliarde USD si 95 miliarde USD, unul dintre factorii care vor impulsiona in mod cert activitatea in perioada urmatoare fiind reprezentat de dezvoltarea echipamentelor inteligente, ce vin in intampinarea exigentelor actuale de eficienta energetica si securitate. In acest context, avansul din urmatorii ani va fi generat, cel mai probabil, de „explozia” produselor cu valoare adaugata mare, care, alaturi de sectorul modernizarilor parcului actual de ascensoare, va trasa directia de dezvoltare pe termen lung.
Pretul cel mai mic, criteriul de baza pe un segment puternic afectat de recesiune
Piata locala de profil va trebui sa se alinieze la tendinta respectiva, cu toate ca, la momentul actual, o asemenea perspectiva pare utopica sau, cel putin, destul de indepartata. Inceputurile au fost destul de timide, pana in prezent concrezitand-se doar o singura masura reala vizand siguranta, care a constat in obligativitatea instalarii unui sistem de protectie sub cabina, care sa previna alunecarea in put a utilizatorilor, in caz de avarie a liftului. Datele curente, obtinute pe baza unor extrapolari, avand in vedere lipsa cvasitotala a informatiilor financiare disponibile, indica o valoare agregata de aproximativ 50 – 60 de milioane de euro, din care intre 20 si 25 de milioane de euro reprezinta vanzarile de echipamente noi. Avand in vedere faptul ca numarul unitatilor instalate se situeaza la mai putin de 50.000 de ascensoare, din care 35.000 se confrunta cu probleme reale de uzura tehnica si morala, avand de multi ani depasita perioada recomandata de exploatare, este clar faptul ca potentialul de crestere continua sa fie urias, in conditiile in care s-ar respecta prevederile legislatiei europene referitoare la siguranta in utilizare SNEL – EN 81/80. Din pacate, ritmul de instalare a lifturilor noi nu depaseste, la momentul actual 800 de unitati anual, jumatate din nivelul care se raporta in 2008 – anul in care s-a atins punctul de dezvoltare maxima a acestui sector de activitate. Expertii din bransa estimeaza ca, pe termen mediu, piata de profil s-ar putea redresa pana la o cota care sa se apropie de varful mentionat anterior. Riscurile sunt insa prezente in continuare, avand in vedere reticenta autoritatilor de supraveghere si control de a impune norme clare prin care sa se evite compromisurile tehnice, fiind cunoscuta deficienta legata de limitarea puterii de cumparare pe plan local. Asadar, este posibil ca revirimentul sa fie inregistrat doar in termeni cantitativi, ceea ce s-ar traduce printr-o serie de abateri destul de grave de la prevederile SNEL. Pretul cel mai mic este elementul care dicteaza in continuare si influenteaza in mod direct decizia de cumparare. De aceea, sansele unui scenariu in care segmentul modernizarilor (mai mult sau mai putin corect executate) sa inregistreze cele mai mari ritmuri de dezvoltare sunt maxime.
Ritmul de modernizare, insuficient de alert
Organizatia profesionala din domeniu – PSASR (Patronatul Societatilor de Ascensoare si Scari Rulante din Romania) estimeaza ca mai mult de jumatate din unitatile aflate la momentul actual in exploatare sunt depasite, rata de modernizare plasandu-se la circa 500 de ascensoare/an. Alternativa de inlocuire cu un echipament complet nou este rareori luata in considerare de asociatiile de proprietari, avand in vedere tocmai lipsa resurselor financiare necesare. Din pacate, optiunea modernizarii nu este intotdeauna cea mai viabila, intrucat se apeleaza la imbunatatiri minore, ce constau, de regula, in inlocuirea panoului de comanda, schimbarea cablurilor electrice si, eventual, reconditionarea cabinei. Aceste masuri nu sunt insa suficiente pentru prelungirea cu un termen rezonabil a duratei de utilizare, mai ales ca sunt eludate aspecte esentiale ce tin de securitate. O actiune corecta de modernizare ar presupune interventia in punctele esentiale ale mecanismului de functionare a lifului, operatiune ce ar duce costurile foarte aproape de cele aferente unei inlocuiri complete. Dilema este aproape insurmontabila si, de aceea, sansele compromisurilor tehnice raman inca la cote ridicate.
Peste 840.000 de echipamente noi instalate anual in lume
Pe piata internationala, situatia este cu totul diferita. Cele mai recente rapoarte indica livrari totale de peste 840.000 de unitati noi in anul precedent, numarul total al echipamentelor aflate in exploatare depasind 13,5 milioane de unitati. Cele mai mari livrari (mai mult de 63%) se realizeaza in China, pe pozitia a doua plasandu-se regiunea EMEA (cu 20% sau 170.000 de unitati). In continuare, cele mai multe ascensoare si scari rulante se afla instalate in Europa, care are o pondere de 40%. Expertii estimeaza ca factorii care vor contribui in continuare la dezvoltarea industriei analizate vor fi constituiti de urbanizare, majorarea PIB-ului global si ritmul alert de crestere a domeniului constructiilor. Piata este dominata in continuare de cativa competitori globali, dintre care se remarca Otis, Schindler, Kone, Thyssenkrupp si Mitsubishi Electric, carora li se adauga, in fiecare regiune de pe mapamond, o serie de furnizori de mai mici dimensiuni, ale caror produse sunt insa perfect adaptate la specificul cererii. In ceea ce priveste sectorul de intretinere si modernizari, impulsul major este dat de inasprirea legislatiei de siguranta si de deprecierea fizica si morala a multora dintre lifturile instalate (pe acest din urma segment, competitorii locali au o pondere mai insemnata, data de flexibilitatea ofertei, apropierea de client, cunoasterea aprofundata a pietei etc.).