Vanzarile de utilaje terasiere din primele cinci luni ale acestui an s-au situat la 303 echipamente, piata locala de profil aflandu-se in crestere cu 11,8% fata de aceeasi perioada a anului trecut, cand s-au comercializat 271 de utilaje, potrivit datelor Marcom RMC '94, distribuitor al utilajelor de constructii Komatsu, Grove, Potain, Dieci, Hidromek, McCloskey si Mantsinen si unul dintre liderii industriei locale de profil. Piata autohtona se mentine, in continuare, la un nivel minim, in contextul in care potentialul existent in domeniul constructiilor din tara noastra nu a fost valorificat nici in prima parte a acestui an. "Vanzarile de utilaje pentru constructii din Romania se mentin la un nivel minim, cererea anuala de 738 de utilaje nefiind suficienta pentru ceea ce putem oferi. Buldo-excavatoarele raman in topul vanzarilor, reprezentand circa 60% din volumul total", a declarat Constantin Marcu, directorul general al companiei. Pentru intregul an in curs, conducerea Marcom estimeaza o piata de utilaje de 800 de unitati, urmand a fi inregistrata o majorare de circa 8,5% fata de nivelul anului anterior.
Conform datelor Marcom, un volum de piata pe segmentul de utilaje terasiere de 2.000-2.200 de unitati reprezinta un nivel optim al acestui sector de activitate. Avand in vedere vanzarile inregistrate anul trecut in Romania, piata se afla, astfel, la o treime din potential, dupa ce aceasta a scazut cu 43% fata de nivelul din 2015. In plus, echipamentele folosite sunt extrem de imbatranite, majoritatea fiind achizitionate in perioada 2006-2008. "Varful a fost inregistrat in perioada de boom economic, cand cererea ajungea la 3.000 - 3.300 de unitati, un nivel pe care nu o sa-l mai atingem prea curand. Lipsa proiectelor de investitii este principala cauza a declinului pietei, desi Romania are nevoie urgenta de infrastructura. Piata constructiilor rezidentiale, aflata pe trend ascendent, nu poate corecta semnificativ aceasta scadere", a mai spus Constantin Marcu.
Dupa caderea pietei din 2009, aceasta a cunoscut o evolutie semnificativa in 2011, pentru ca declinul sa se instaleze din nou in intervalul 2012-2013. Potrivit reprezentantilor Marcom, absorbtia fondurilor europene din anii 2014 si 2015 a readus piata romaneasca pe crestere, dar anul trecut s-a contractat, din nou, aproape la jumatate. Astfel, in intervalul 2009-2016 s-a vandut cat in perioada 2006-2008.
Incepand din 2003, pe piata romaneasca s-au vandut peste 15.800 de utilaje noi, cele mai populare echipamente fiind buldo-excavatoarele (53% din total).