Producatorul japonez de utilaje pentru constructii Komatsu, lider global in domeniu, isi comercializeaza echipamentele in Romania prin intermediul distribuitorului Marcom RMC'94, unul dintre cei mai mari furnizori specializati din tara noastra. Komatsu s-a infiintat in anul 1921, fiind un competitor global datorita centrelor de productie, vanzari si service aflate pe toate continentele. In Europa, grupul este prezent prin intermediul Komatsu Europe, companie care a fost infiintata, in Belgia, in anul 1967, iar in Romania, este prezent din 1999 prin intermediul distribuitorului sau exclusiv. Marcom a incheiat anul 2016 cu o cifra de afaceri de 21,24 milioane de euro, in scadere cu 15% fata de anul anterior, avand circa 80 de angajati, in contextul in care piata utilajelor terasiere din Romania s-a contractat cu 42%, de la 1.288 de echipamente in 2015 la 738 anul trecut.
Interviu cu Masatoshi Morishita (55 de ani), CEO al Komatsu Europe. Managerul s-a alaturat echipei Komatsu Ltd. in 1984 si in prezent, face parte, de asemenea, din boardul executiv al Komatsu Europe, alaturi de Peter Howe si Taiichiro Kitatani.
- Cum comentati evolutia vanzarilor din Romania?
- Anul trecut au existat piete bune si cu vanzari mai slabe. Pentru noi, din perspectiva cererii, Romania este extrem de importanta, iar potentialul este ridicat. Totusi, recuperarea nu urmeaza acelasi trend ca in restul Europei, unde piata a cunoscut o imbunatatire constanta. Totul depinde de volumul investitiilor care vor fi demarate in Romania, in toate sectoarele si industriile. De asemenea, fondurile europene sunt extrem de importante pentru dezvoltarea sectorului, in ansamblu.
- Care considerati ca sunt caracteristicile pietei de utilaje din Romania, in raport cu alte tari?
- Am remarcat o preponderenta foarte mare a buldoexcavatoarelor in totalul pietei utilajelor din Romania, tendinta specifica tarilor cu potential financiar mai mic. Dorinta noastra si a partenerilor de la Marcom este de a schimba acest trend. De pilda, in Japonia nu se foloseste deloc buldoexcavatorul. Acolo se lucreaza cu excavatoare (mini si midi), echipamente cu o productivitate mult mai mare si eficienta sporita. Un alt obiectiv pe care il avem pe piata din Romania vizeaza intensificarea actiunilor de promovare a tehnologiilor moderne Komatsu, in special a tehnologiei Hibrid si a celei de monitorizare a activitatii utilajelor, ambele aducand beneficii clare la nivel de cost. Komatsu este un pionier in acest domeniu, fiind singurul furnizor de astfel de solutii high-tech ce aduc economii extrem de importante firmelor de constructii care le detin.
- Ce potential de dezvoltare vedeti pe piata locala?
- Din punctul nostru de vedere, Romania are al treilea potential de dezvoltare din regiune, dupa Polonia si Cehia, dar ocupa locul 11 dupa numarul de utilaje. Cu toate acestea, capacitatea Marcom de a mentine baza de clienti creeaza perspective pozitive pentru innoirea parcului de utilaje. Incepand din 2003, pe piata romaneasca s-au vandut peste 15.800 de utilaje noi, cele mai populare echipamente fiind buldoexcavatoarele (53%). Au fost cateva momente de varf pe piata romaneasca de utilaje, insa marile proiecte de infrastructura nu au fost inca demarate. Si acestea vor constitui, cu siguranta, un sector ce va genera o crestere foarte importanta a cererii de echipamente pentru constructii.