Cu ocazia prezentarii raportului financiar aferent anului 2010, conducerea Intreprinderii de Fabricatie si Montaj Ascensoare (IFMA) SA, din Bucuresti, a dat publicitatii o serie de informatii referitoare la elementele de evaluare generala a activitatii firmei si a segmentului specific. "In lipsa unor date oficiale publicate de catre autoritatile din domeniu, cotele de piata ale IFMA SA si principalilor sai competitori sunt constituite de estimarile proprii, care indica 20% din total in cazul societatii noastre si 30% pentru Schindler, in timp ce Otis (cu 10%), Kone (6%) si alte firme (34%) se situeaza pe celelalte pozitii in clasament", precizeaza managerii companiei. Analizand acest aspect, se poate observa ca, in pofida efectelor recesiunii, piata de ascensoare, scari rulante si servicii conexe este caracterizata si in continuare printr-un grad mare de fragmentare (mai ales in ceea ce priveste efectuarea operatiunilor de service si intretinere in exploatare a echipamentelor existente). Totusi, se poate observa o tendinta de agregare, care va influenta cu siguranta cotele de piata ale principalelor firme din bransa, pe termen scurt si mediu. In ceea ce priveste afacerile proprii, in documentul semnat de presedintele consiliului de administratie a IFMA SA, Adrian Boniu, se arata ca la nivelul lui 2010 toata productia de ascensoare a societatii s-a distribuit pe piata interna, direct catre beneficiarii finali sau prin intermediul antreprenorilor din constructii. "Totodata, am derulat diverse obiective in cadrul departamentului de cercetare-dezvoltare, care au vizat: lansarea unei noi game de cabine pentru ascensoare de persoane, imbunatatirea programului ARM (de reabilitare si modernizare a lifturilor uzate), reproiectarea gamei de usi pentru palier (cu deschideri cuprinse intre 700 mm si 1.100 mm), precum si a celor cu proprietati de rezistenta la foc etc. Calitatea produselor IFMA este atestata si de modul in care se deruleaza aprovizionarea tehnico-materiala a firmei. Astfel, ponderea materiilor prime achizitionate de pe piata locala este de 25%, fata de 75% cat reprezinta cota marfurilor procurate din import (Spania, Germania sau Italia). Criteriile de decizie utilizate la achizitia bunurilor productive se bazeaza atat pe pretul optim achitate pentru performanta si disponibilitatea componentelor respective, cat si pe stabilirea/mentinerea unor relatii economice pe termen lung cu partenerii de afaceri, care sa determine diminuarea riscurilor si cresterea gradului de incredere", se mentioneaza in raport.
***
Fondata in 1961, IFMA SA a fost reorganizata recent, prin divizare (in anul 2008, cand a fost creata o noua societate, IFMA Imobiliare), avand in prezent fabrica propriu-zisa de prelucrare a echipamentelor tehnologice (ascensoare) si 12 sucursale specializate in prestarea activitatilor de montaj, reparare si service pentru lifturi, din care o unitate in Bucuresti si celelalte in diverse orase din intreaga tara. In ultimii patru ani, intervalul in care cifra de afaceri a consemnat un nivel maxim a fost reprezentat de 2009, iar din punct de vedere al lichiditatii/rentabilitatii, cea mai propice perioada a fost constituita de 2007, cand s-a consemnat un rezultat net de 6,52 milioane de lei. In acest sens, in 2010, nivelul cifrei de afaceri a IFMA SA s-a diminuat cu 59,39% fata de cele 12 luni anterioare, ajungand la 29,22 milioane de lei, in raport cu veniturile de 46,57 milioane de lei din 2009. Informatii suplimentare, la www.ifma-arm.ro